بانک مرکزی اجازه آربیتاژ قیمت در بازار را نمی دهد

رئیس کل بانک مرکزی:

عبدالناصر همتی در برنامه نگاه یک، تاکید کرد: بانک مرکزی با این هدف سیاست گذاری می کند که اجازه آربیتراژ قیمتی در بازار ندهد. هر زمان جوی ناشی از فضای سیاسی در بازار حاکم شد اجازه ندادیم گروه هایی که دنبال افزایش قیمت ارز هستند، به هدف خودشان برسند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عبدالناصر همتی در برنامه نگاه یک، ضمن تشریح مهمترین مسائل پولی، ارزی و بانکی، درباره چرایی گره خوردن معیشت مردم با ارز به بیان توضیحاتی درباره این بازار پرداخت و اظهار داشت: معیشت دغدغه مسوولان و دست اندرکاران امور اقتصادی کشور است. البته تحریم بسیار شدید و حداکثری به قول خودشان بر کشور اعمال شده است که روی معیشت تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به عملکرد ترامپ در سال گذشته و امسال افزود: هدف اصلی اینها این بود که با بهم زدن نرخ ارز که بستگی با درآمد نفتی و مبادلات بین المللی پولی دارد، قیمت ارز را به ارقام نجومی مورد نظر خودشان برسانند و هنوز هم می گویند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ارز آثار مستقیم بر زندگی مردم دارد و عمده فشار به طبقه متوسط و پایین وارد می شود، گفت: طبقات بالا در این شرایط وضع شان بهتر هم می شود؛ این مهمترین دغدغه دولت است و تلاش ما این است که فشار به گروه های متوسط و ضعیف جامعه کم شود. ما هیچ وقت نمی گوییم شرایط خوب است بلکه اجازه نمی دهیم شرایط بدتر شود.

وی به توییت ترامپ مبنی بر بازگرداندن عظمت ایران اشاره کرد و گفت: عظمت ایران وجود داشت و آقایان شاید ندیده بودند.

شایعه نقش دولت در افزایش نرخ ارز صحت ندارد

همتی درباره اظهاراتی مبنی براینکه دولت عامل اصلی افزایش قیمت ارز است، تصریح کرد: دولت تقریباً هیچ نقشی در افزایش نرخ ارز ندارد؛ این اظهارات غلط است.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر تأمین ارز کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی گفت: در کشور قیمت های نسبی حاکم است، وقتی قیمت دلار بالا برود همه چیز گران می شود. اطمینان به مردم می دهم که هر زمان جناب رئیس جمهور و مقام معظم رهبری با من صحبت کردند تاکید بر کاهش بیشتر قیمت ارز و تقویت ارزش پول ملی داشتند.

 وی افزود: شرایط به همین حالت نمی ماند و حتماً بهتر می شود؛ این دوران سپری می شود. هر چقدر بتوانیم قیمت ارز را کاهش می دهیم.

همتی درباره نقش شبکه دلالی برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز تصریح کرد: این تلاش ها فقط در داخل کشور نیست بلکه در خارج کشور نیز توطئه هایی برای افزایش قیمت ارز می کنند. در هرات، دبی و سلیمانیه این گروه ها هستند. در شرایطی که هیچ مشکلی نداریم این فشارها به بازار نوسان میدهد. البته بانک مرکزی اجازه تحقق هدف این گروه ها را نمیدهد.

رئیس کل بانک مرکزی، تاکید دارد: بانک مرکزی با این هدف سیاست گذاری می کند که اجازه آربیتراژ قیمتی در بازار ندهد. هر زمان جوی ناشی از فضای سیاسی در بازار حاکم شد اجازه ندادیم گروه هایی که دنبال افزایش قیمت ارز هستند، به هدف خودشان برسند.

وی با تاکید براینکه 13 هزار تومان را ارزش ذاتی قیمت ارز نمی داند، به مردم توصیه کرد: کسانی که در این کار نیستند در ارز سرمایه گذاری نکنند؛ البته خوشحالم که مردم عادی اصلاً در این بازار نیستند و عده ای نوسان گیر تلاش هایی برای افزایش قیمت ارز می کنند.

همتی تاکید کرد که میزان ذخایر اسکناسی دلار ایران در 5-6 سال گذشته بی سابقه است.

به عنوان یک اقتصاددان معتقدم ارز باید تک نرخی باشد

او در پاسخ به سوالی راجع به چند نرخی بودن ارز که زمینه برخی سواستفاده ها را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: به عنوان کسی که اقتصاد خوانده ام معتقدم که باید ارز تک نرخی باشد ولی شرایطی که داریم و نمیتوانم توضیح دهم چرا که دشمن سواستفاده می کند موجب شده که در این شرایط تک نرخی نکنیم. ما راجع به همین کالاهای اساسی هم خیلی بحث کردیم که کدام نرخ باشد، ولی نگرانی مان این بود که نباید این کالاها رها شوند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و نمیتوانیم مانند شرایط عادی رفتار کنیم و مثلا نرخ ارز را برای کالاهای اساسی آزاد کنیم.

همتی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: هر وقت احساس کنیم زمان مناسب است و بتوانیم این کار را انجام بدهیم، به سمت تک نرخی شدن قیمت ارز پیش خواهیم رفت. هرچند الان نرخ نیمایی ارز به نرخ آزاد آن خیلی نزدیک است. این اختلاف قیمت فعلی به دلیل هزینه مبادلاتی ارز است.

وی درباره ارز 4200 تومانی نیز توضیح داد:آنچه سال قبل اتفاق افتاده جز در قیمت گوشت و مرغ که در آخر هم نفهمیدیم که چطور شد که اینقدر قیمت افزایش یافت، میانگین کالاهای مشمول 4200 در سال گذشته 40 درصد و غیرمشمول 98 درصد رشد داشته است.  اینکه میگویند فساد رخ داده بحث دیگری است و می تواند در نیمایی هم اتفاق بیفتد و بحثش چیز دیگری است. بنابراین آن 40 درصدی که کالاهای مشمول به طور میانگین رشد کرده، کمک کرد به وضع معیشتی مردم. ولی بله در میانه آن برخی سواستفاده کردند که باید بررسی و برخورد شود. سیستم نظارتی ما قوی نبوده که البته دارد قوی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف ارز 4200 تومانی نیز گفت: الان در برخی مسائل این اتفاق افتاده البته موضوعاتی مانند دارو فرق می کند و باید گونه ای دیگر رفتار کرد. الان نیز فقط 3 میلیارد دلار ارز 4200 تامین می شود و ما چون نمی خواهیم شوک قیمتی داشته باشیم،‌ این موضوع درباره این 3 میلیارد دلار که عدد زیادی نیست ادامه می یابد.

همتی تاکید کرد که دغدغه دولت این است که شوک قیمتی دیگری را تجربه نکنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازار متشکل ارزی نیز گفت که این بازار به ارز 4200 ارتباطی پیدا نمی کند.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد که البته بحث مربوط به اختصاص ارز 4200 به کالاهای اساسی موضوع بانک مرکزی نیست بلکه مربوط به وزارت صنعت و معدن و تجارت است و بانک مرکزی در این خصوص فقط مجری است.

همتی با تأکید بر اینکه هدف بازار متشکل ارزی واقعی شدن قیمت ارز، گفت: هدف این است که محوریت به بازار تهران برگردد و این بازار محور تعیین نرخ شود. عرضه و تقاضای صرافی ها در این بازار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بازار متشکل ارزی خرید و فروش ها شفاف می شود، تصریح کرد: نیما فقط حواله است و بازار متشکل فقط اسکناس است؛ در آینده این دو بازار بهم نزدیک خواهد شد البته الان نمی توانند با هم یکی شوند ولی در بلندمدت یا میان مدت حتماً می توانند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  ⁄    =  4