بلاک چین می‌تواند حلقه از دست رفته اعتماد را به کسب‌وکارها برگرداند

فناوری بلاکچین می‌تواند حلقه از دست رفته اعتماد را به داد و ستدهای مشتریان و فروشندگان برگرداند. این مهمترین‌ نکته‌ای بود که در پنل کاربرد بلاکچین در استارت آپ‌ها، در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ توسط چند متخصص این حوزه مطرح و بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «مصطفی نقی پورفر» موسس کافه بلاکچین در این پنل اظهار داشت که بیت کوین یک بیزینس مدل جدید را برای استارت آپ ها ایجاد کرد و کاری کرد که کسب‌وکارها به یک مدل جدید کسب سرمایه دست پیدا کنند:

    «کسب و کارها به اینجا رسیدند که محصول خودشان را قبل از عرضه به مشتریان بفروشند. بسیاری از استارت آپ‌ها یک کوین مجازی برای خود ساختند و آن را پیش فروش کردند. این موضوع تا امروز هم ادامه دارد و مانور دادن روی آن به یک اهرم قدرت بدل شده چرا که قدرت پول از دست بانک مرکزی گرفته شده است.»

او این مدل را جایگزین مدل سرمایه‌داری دانست و پیش فروش کوین‌ها پیش از عرضه محصول را شبیه به فروش سهام شرکت به مشتریان معرفی کرد با این تفاوت که مساله اقتصادی قوی‌تری در این میان وجود دارد و حس اعتماد بیشتری بین کاربران وجود دارد.

«محمدجواد صمدی» معاون فنی ققنوس در تکمیل گفته‌های نقی پور فر، تاکید کرد که بلاکچین می‌تواند حلقه از دست رفته اعتماد را به کسب‌وکارها و حتی شرکت‌های بزرگتر برگرداند. او با مثالی سعی کرد تا این موضوع را بیشتر واکاوی کند:

    «همیشه مناقشه‌ای بین شهرداری و و سازمان راه‌ها بوده و یا اختلافاتی بین سازمان ناجا و دیگر نهادها وجود دارد. این اختلافات هیچ وقت حل نمی‌شوند مگر بلاکچین روی کار بیاید چرا که می‌تواند تمام روابط‌ها و رفتارهای سازمانی را بر هم بزند و آنها را از نو به شیوه‌ای درست تعریف کند.»

 

صمدی باور دارد که دلیل این اختلافات سازمانی بر سر اینست که سازمان‌های بزرگ و کوچک بر سر یک سری مسائل به یکدیگر اعتماد ندارند و نمی‌توانند بپذیرند که سازمان X کار را درست و دقیق انجام داده و یا دسترسی به اطلاعات آن ندارند:

«ولی با بلاکچین می‌توان این زنجیره اعتماد را درست کرد و با شفافسازی که این فناوری با خود به همراه دارد، اعتمادسازی قوی را بین نهادها برقرار کرد.»

به گفته صمدی بلاکچین می‌تواند کسب‌وکارهای سنتی را تا حدی تهدید کند چرا که تغییر شکل بیزینس‌ها یکی از کارکردهای این فناوری است. او باور دارد که بسیاری از سیستم‌های بانکی، بورس و حتی مشاورین املاک و لیزینگ می‌توانند با فناوری بلاچین تحول عظیمی پیدا کنند و ساختار و ماهیت‌ آنها عوض شود:

    «در چند حوزه بلاکچین تاثیر دارد. یکی حوزه مالی چرا که با یک ایده بلاکچینی می‌توان محصول را قبل از عرضه به مشتری فروخت. در حوزه حقوقی نیز باید گفت که پروژه‌های بلاکچین فرامرزی هستند و محدودیت جغرافیایی ندارند، پس قوانین جدیدی برای آنها تعریف می‌شود و در حوزه تکنیکال نیز همانطور که گفتم بلاکچین برهم زننده بسیاری از سیستم‌ها است و واسطه‌ها را می‌تواند حذف کند.»

صمدی در همین راستا اذعان داشت که بلاچین اعتمادی را به وجود می‌آورد که باعث حذف واسطه‌ها می‌شود:

«در معاملاتی که انجام می‌دهیم یا دو نفر باید به طور تمام و کمال به یکدیگر اعتماد کنند و یا باید یک شخص سومی وجود داشته باشد و این اعتماد را شکل دهد. بلاکچین همین شخص سوم است.»

«محمدرضا قدوسی» مجری طرح سیاست گذاری ملی بلاکچین این فناوری را یک تکنولوژی می‌داند که به کاربران امکان می‌دهد همه دیتاها را به صورت یکسان و برابر ببینند و از آن بهره مند شوند. او همین پروتکل را باعث ایجاد اعتماد می‌داند و باور دارد که استارت آپ ها و کسب‌وکارهای بزرگ از آن استفاده‌های فراوانی می‌توانند ببرند:

    «با وجود بلاکچین نیازی به واسطه‌ها نیست. بیت‌کوین‌ و ارزهای مجازی عملا می‌توانند بانک‌ها را حذف کنند و دو نفر بدون نیاز به سیستم بانکی و با اعتماد کامل با یکدیگر مبادله تجاری داشته باشند. دیگر نیازی به نظارت شخص سوم نیست و همین مساله هزینه‌های واسطه‌گری را به شدت برای کسب‌وکارها کاهش می‌دهد. از آنسو هزینه سرور و دیتاسنتر متمرکز نیز برای کسب‌وکارها کاهش پیدا خواهد کرد.»

 

صدوقی باور دارد که بلاکچین می‌تواند کاری کند که مشتریان تبدیل به کارمندان کارمندان شرکت‌ها شوند به این معنا که کسب و کارها می‌توانند از طریق این فناوری مشتریان خود را به سمت تولید محتوای دلخواه و کاربردی برای سیستم خودشان سوق دهند و به آنها حق‌الزحمه‌ای بدهند:

    «فرض کنید آپارات به طور مستقیم با مشتریان خود وارد داد و ستد شود و به آنها برای تولید محتوا درآمدی بدهد. این موضوع باعث می‌شود که مشتریان انگیزه پیدا کنند و با هدایت خود کسب و کار برای آن کسب و کار تولید محتوا کنند.»

 

 

منبع: دیجیاتو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  72  =  77