مجله فوربز، فهرست ثروتمندترین زنان خودساخته آمریکا در سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد

در فهرست منتشر شده در مجله فوربز، کم نیست شمار کسانی که از یک کسب و کار کوچک خانوادگی شروع کرده و میلیونر یا میلیاردر شده و به کارآفرینان موفقی با هزاران کارمند تبدیل شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اصطلاح خودساخته ( Self-made) نشان می‌دهد که این زنان ثروتشان را به ارث نبرده‌اند، بلکه با کار، سرمایه‌گذاری، یا در مواردی با استفاده از شهرت‌شان ثروتمند شده‌اند.

اگرچه شمار زیادی از افراد این فهرست ۸۰ نفره را سلبریتی‌ها و تولید‌کنندگان مواد آرایشی تشکیل می‌دهند، اما نام این افراد در بالای لیست دیده نمی‌شود.

در فهرست منتشر شده در مجله فوربز، کم نیست شمار کسانی که از یک کسب و کار کوچک خانوادگی شروع کرده و میلیونر یا میلیاردر شده و به کارآفرینان موفقی با هزاران کارمند تبدیل شده‌اند.

ثروتمندترین زن آمریکایی و نفر اول این فهرست، یکی از آن‌هاست. داین هندریکس، رئیس و یکی از دو بنیانگذار شرکت تامین‌کننده مصالح ساختمانی ای‌بی‌سی سوپلای است.

این زن ۷۲ ساله که ثروتش به ۷ میلیارد دلار می‌رسد، در سال ۱۹۸۲ به همراه همسرش کن هندریکس، یک فروشگاه مصالح ساختمانی در ایالت ویسکانسین تاسیس کرد که اکنون ۷۸۰ شعبه در ۴۹ ایالات آمریکا دارد. شوهر خانم هندریکس در سال ۲۰۰۷ درگذشت و او از آن زمان به تنهایی این مجموعه بزرگ با بیش از ۱۲ هزار کارمند را مدیریت می‌کند.

با فاصله زیاد از فروشنده میلیاردر مصالح ساختمانی، مگ ویتمن ۶۲ ساله، از مدیران سابق شرکت‌های هیولت-پکارد و ای‌بی( ebay) قرار دارد که ثروتش به ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

مدیریت موفق خانم ویتمن در شرکت ای‌بی در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸، فروش سالانه این شرکت را از حدود ۶ میلیون دلار به ۸ میلیارد دلار رساند و شمار کارمندانش را از ۳۰ نفر به ۱۵ هزار نفر افزایش داد.

دارایی نفر سوم فهرست ثروتمندترین زنان در آمریکا، تفاوت کمی با خانم ویتمن دارد. جایگاه سوم مربوط به ماریان الیچ یکی از دو بنیانگذار پیتزافروشی زنجیره‌ای لیتل سیزرز است.

ثروت خانم الیچ ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است. او و همسرش مارک، در سال ۱۹۵۹ یک پیتزافروشی در حاشیه شهر گاردن سیتی ایالت مشیگان تاسیس کردند که اکنون تبدیل به مجموعه ای بزرگ با حدود پنج و نیم هزار شعبه شده است.

جایگاه چهارم و پنج فهرست، در اختیار جودی فاکنر و تای لی، دو مدیر عرصه آی‌تی (فن‌آوری اطلاعات) است، اما نفرات ششم تا نهم، باز هم زنانی هستند که ده‌ها سال پیش به همراه همسران‌شان از یک کار و کسب خانوادگی کوچک وارد دنیای ثروت و سرمایه شدند:

جودی لاو (ثروت: ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار) و شوهرش تام، در سال ۱۹۶۴ با یک وام ۵ هزار دلاری خانوادگی، نخستین پمپ بنزین شهرشان در ایالت اوکلاهما را تاسیس کردند و اکنون در بیش از ۴۷۰ نقطه در سراسر آمریکا، پمپ بنزین، فروشگاه و مُتل دارند.

لیندا ریسنیک (ثروت: ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار) به همراه همسرش استوارت، صاحب شرکت‌های چند میلیارد دلاری زیرمجموعه کمپانی واندرفول، تولید کننده میوه، خشکبار و شراب واندرفول و فیجی واتر.

داریس فیشر (ثروت: ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار) یکی از دو موسس شرکت گپ، تولید کننده لباس، کیف و کفش.

داریس و شوهرش دان فیشر، در سال ۱۹۶۹ یک فروشگاه به نام گپ تاسیس کردند که فقط محصولات شرکت لیوایز را می‌فروخت. در سال‌های بعد کسب و کار این زوج جوان گسترش یافت و اکنون شرکت گپ، حدود ۱۶ میلیارد دلار سرمایه و هزاران شعبه در آمریکا و سراسر جهان دارد. گپ اکنون نه تنها یکی از معروف ترین برندهای لباس، کیف و کفش در دنیاست، بلکه شرکت مادر هشت برند دیگر، از جمله بنانا رپابلیک و اولد نیوی است.

جانل هانت (ثروت ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار) و شوهرش جانی هانت در سال ۱۹۶۱ خانه شخصی شان را در ایالت آرکانزا فروختند تا یک شرکت بسته بندی برنج راه بیندازند. این زوج هشت سال بعد موفق شدند با خرید پنج کامیون و هفت تریلی، یک شرکت حمل و نقل کالا تاسیس کنند. شرکت باربری جی‌بی هانت، با سرمایه مجموعی بیش از ۷ میلیارد دلار، اکنون حدود ۲۷ هزار کارمند دارد.

سلبریتی‌ها

شمار زیادی از اعضای فهرست ۸۰ نفره زنان ثروتمند خودساخته ایالات متحده، سلبریتی‌ها (چهره‌های هنر و موسیقی) و فعالان عرصه مُد و لوازم آرایشی هستند.

یکی از نامدارترین آن‌ها که در میان ۱۰ نفر اول فهرست دیده می‌شود، اپرا وینفری، مجری تلویزیون و هنرپیشه برنده اسکار است. عمده شهرت او در حال حاضر به خاطر برنامه تلویزیونی‌اش به نام اپرا شو است. اپرا در سال ۲۰۱۱ با کمک شبکه دیسکاوری، شبکه تلویزیونی خودش را راه‌اندازی کرد.

ثروت اپرا وینفری، که در فهرست مجله فوربز نفر دهم است، ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

کایلی جنر (ثروت: یک میلیارد دلار) که از او به عنوان جوان‌ترین میلیاردر خودساخته جهان نام برده می‌شود، در این فهرست بیست و سوم است. کایلی جوان‌ترین عضو خانواده کارداشیان است. او مالک یک شرکت لوازم آرایشی به نام کایلی است که در سال ۲۰۱۸، ۳۶۰ میلیون دلار فروش داشته است.

برخلاف زنانی که پیشتر از آنها نام برده شد، کایلی نان معروفیتش را می‌خورد. او در خانواده کارداشیان، جلوی دوربین تلویزیون‌ها بزرگ شده؛ تلویزیون‌هایی که برای ساخت شو های واقع‌نما ( Reality Show) از زندگی خواهر بزرگش کیم کارداشیان (نفر پنجاه و هفتم فهرست امسال فوربز) وارد زندگی خانواده او می‌شدند.

در میان خودنمایی کیم، دو خواهر جوان‌ترش کلو-وی و کورتنی و مادرشان کریس جنر، برای دوربین تلویزیون‌ها، کایلی و خواهر بزرگترش کندال جنر هم از همان سال‌های کودکی و نوجوانی مورد توجه تهیه‌کنندگان این شوها بودند. کایلی ۲۵۰ هزار دلار از درآمدش از راه مدلینگ و نمایش لباس را صرف خرید لوازم آرایشی و بازفروش آنها کرد و اندکی بعد شرکت لوازم آرایشی کایلی را تاسیس کرد که اکنون حدود ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه دارد.

ریانا بالاتر از مدونا و بیانسه

در میان زنان فعال در عرصه موسیقی و آوازخوانی، ریانا اکنون پولدارترین است. این خواننده اهل باربادوس، با ثروتی بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار، در فهرست زنان ثروتمند خودساخته آمریکا نفر سی و هفتم است؛ دو پله بالاتر از مدونا (با ثروت ۵۷۰ میلیون دلاری) و ۱۴ پله بالاتر از بیانسه که ۴۰۰ میلیون دلار ثروت دارد.


نام تیلور سوییفت هم در میان زنان ثروتمند خودساخته آمریکایی دیده می‌شود

ریانا که در این اواخر شهر لندن را برای زندگی انتخاب کرده، اما فعالیت‌های هنری و تجاری‌اش بیشتر بر آمریکا متمرکز است، بخش زیادی از ثروت خود را از راه‌اندازی شرکت لوازم آرایشی به نام فنتی بیوتی به دست آورده است.

در این فهرست همچنین نام‌های آشنای دیگری نیز دیده می‌شود؛ از جمله تیلور سوییفت، خواننده پاپ (نفر شصتم با ۳۶۰ میلیون دلار ثروت) و الن دجنرس، مجری تلویزیون (نفر شصت و سوم با ثروت ۳۳۰ میلیون دلاری).

تنها زن ورزشکار در فهرست ۸۰ نفره مجله فوربز، سرینا ویلیامز، تنیس‌باز سرشناس آمریکایی است که در رده هشتادم قرار گرفته و ۲۲۵ میلیون دلار ثروت دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄  9  =