کاربرد بیگ دیتا در صنعت هواپیمایی

کاربردهای عظیم‌داده در حال تغییر شکل کسب‌وکارهای گوناگون است. این امر به ویژه در مورد صنعت هواپیمایی صدق می‌کند، زیرا مطالعات متعدد در حوزه عظیم داده نشان داده است که این صنعت در حال تحول است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تجزیه‌وتحلیل داده‌های حجیم برای این بخش از صنعت جدید نیست. برای مثال، تولیدکنندگان موتورها از نظارت بر روند کار و پارامترهای عملکردی برای دهه‌ها استفاده کرده‌اند.

این رویکرد موشکافانه به راندمان، به صرفه‌جویی‌های بزرگی برای خطوط هوایی منجر شده است، و آخرین داده‌های عملیاتی را برای آنها فراهم کرده است. یک بوئینگ 787 در هر پرواز نیم ترابایت داده ایجاد می‌کند. این اطلاعات همراه با داده‌های پیش‌بینی آب‌وهوا، اطلاعات خدمات مشتری، اطلاعات بلیط و ارتباطات فرودگاهی، اقیانوس گسترده‌ای از اطلاعات ارائه می‌دهد که برای هوشمندی کسب‌وکار کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد.

با این حال بسیاری از خطوط هوایی از داده‌های خود استفاده کاملی نمی‌برند. فناوری عظیم‌داده با در دست داشتن مخزن بزرگی از داده‌ها می‌تواند نحوه کسب‌وکار شرکت‌های هواپیمایی را متحول کند.

با اولویت‌بندی درجمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، حتی شرکت‌های هواپیماهایی کوچک نیزمی‌توانند به تقاضای مشتری و روند بازار با دقت و چابکی پاسخ دهند. حال چگونه خطوط بزرگ هواپیمایی از عظیم‌داده بهره‌مند می‌شوند؟ در این پست، قصد داریم چگونگی بهره‌گیری از داده‌ها برای بهبود عملیات خطوط هوایی را به اختصار بیان کنیم.

 

مزایای کلیدی استفاده از تجزیه‌وتحلیل عظیم‌داده

استفاده از بینش موجود در عظیم‌داده می‌تواند برای شرکت‌های هواپیمایی مزیت بزرگی نسبت به رقبا داشته باشد. از زمان رزرو، ورود به سیستم، سوار شدن، و حتی در حین پرواز، شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند اطلاعات زیادی درباره مشتریان خود کسب کنند. در کنار برنامه‌های وفاداری، شرکت‌های هواپیمایی مسلما داده‌های مربوط به مشتری بیشتری را نسبت به سایر صنایع تولید می‌کنند. در این داده‌ها مقادیر زیادی اطلاعات هوشمندانه به وجود می‌آید که بر عملیات، کارایی و خدمات این شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد.

 

نگهداری هوشمندانه‌تر

عظیم‌داده به خطوط هوایی کمک می‌کند تا هواپیما را بهتر نگهداری کنند. به عنوان مثال سوخت 17 درصد از هزینه‌های عملیاتی خطوط هوایی را به خود اختصاص می‌دهد، و پس ازهزینه نیروی کار بیشترین هزینه را در بر می‌گیرد. بنابراین، بهره‌وری سوخت یک معیار مهم و تعیین کننده است.

با اطلاعات زیاد، خطوط هوایی می‌توانند راندمان جدید خود را شناسایی کنند. قدرت محاسباتی بالا اجازه داده است که شرکت‌های هواپیمایی حجم زیادی از داده‌ها را جمع‌آوری و پردازش کنند که آنها را قادر به تجزیه و تحلیل مصرف سوخت در هر سفر می‌کند. به عنوان مثال، Southwest Airlines اطلاعات را از سنسورهای تعبیه شده در هواپیما جمع‌آوری می‌کند که سرعت باد، دما و وزن هواپیما را در کنار مصرف سوخت اندازه‌گیری می‌کند.

با این حال، این مزایا تنها به بهره‌وری سوخت محدود نمی‌شود. به عنوان مثال، بوئینگ 2 میلیون شرط گوناگون را روزانه در 4000 پرواز خود به عنوان بخشی از سیستم مدیریت سلامت هواپیما تحلیل می‌کند.

این اطلاعات – که شامل تجزیه‌وتحلیل مکانیکی، معیارهای در پرواز و یافته‌های فروش است – به بوئینگ کمک می‌کند تا برنامه‌های نگهداری و توزیع را برنامه‌ریزمی‌کند. مثلا این سیستم می‌تواند خرابی و نقص را پیش‌بینی کرده و اقدام پیشگیرانه را تسهیل کند. در عمل، این رویکرد موجب صرفه‌جویی 300000 دلاری در هزینه‌های مربوط به تاخیر در ارائه خدمات و تعمیرات در سال می‌شود.

 

پروازهای امن‌تر

با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به حادثه در پروازها، رگولاتورها می‌توانند ایمنی را در صنعت حمل‌ونقل هوایی افزایش دهند. اخیرا، سازمان آژانس ایمنی اروپا، برنامه Data4Safety را راه‌اندازی کرده است که اطلاعات مسافت‌سنجی پرواز، اطلاعات ترافیک هوایی، و پیش‌بینی هوا را برای تشخیص ریسک، جمع‌آوری و تحلیل می‌کند.

این برنامه به رگولاتورها اجازه می‌دهد تا خطرات ایمنی را تعیین کرده و به ذینفعان خود اطلاع‌رسانی کنند. با ترکیب تجزیه وتحلیل عظیم‌داده و قدرت محاسباتی، این برنامه در جهت تقویت ارتباطات ضعیف در زنجیره حمل ونقل هوایی است.

 

بهبود خدمات

اگرچه تا بحال دستاوردهای عملیاتی قابل توجهی بدست امده است، اما عظیم‌داده نیز می‌تواند به خطوط هوایی برای افزایش خدمات به مشتری کمک کند. به جای شناسایی محصولات موفق، خطوط هوایی می‌توانند ازعظیم‌داده استفاده کنند تا عمیقا به عادت‌های خرید مشتریان پی ببرند.

با تجزیه و تحلیل متغیرها و جمع‌آوری اطلاعات تاریخی، خطوط هوایی می‌توانند مدل رفتار مشتری را پیش‌بینی کرده و برای هر کدام پیشنهادات شخصی ارائه دهند. این رویکرد هوشمند نه تنها فروش بلیط را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث افزایش فرصت‌هایی برای کسب درآمد بیشتر از طریق هزینه‌های مسافرتی و پذیرایی می‌شود.

 

عظیم داده درصنعت هوایی: 5 مطالعه موردی

این سناریوها نشان می دهد که چگونه خطوط هوایی می توانند ازتکنولوژی و داده ها برای بهبود عملکرد عملیاتی خود استفاده کنند. در حال حاضر، عظیم داده، خطوط هوایی را به سمت یک آینده نوآورانه تر و جدید تر پیش می برد. در این بخش ما پنج مورد مطالعاتی را بررسی می کنیم که نشان می دهد چگونه بازیگران عمده در این صنعت، از مزایای عظیم‌داده استفاده می‌کنند.

 

وفاداری را تشویق کنید: United Airlines

پیشنهادات سفارشی شده همیشه برای مشتریان جذاب بوده، در نتیجه وفاداری را تشویق می‌کند. خطوط هوایی امروزه در جایگاهی بسیار خوب قرار دارند که آنها را قادرمی‌سازد با استفاده از داده‌ها اطلاعات زیادی درباره مشتریان خود بیاموزند. حتی فقط یک رزرو حاوی داده‌هایی است که می‌تواند یک شرکت بزرگ هواپیمایی را در مورد مشتریانش مطلع سازد.

به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی متحده از پروتکل "جمع‌آوری، شناسایی، عمل" برای تجزیه وتحلیل بیش از 150 متغیر در هر نمایه مشتری استفاده می‌کند. این تحلیل‌ها همه چیز را از خرید قبلی تا تنظیمات مشتری محاسبه می‌کند تا یک پیشنهاد مناسب را تولید کند. ابتکار"جمع‌آوری، شناسایی، اقدام" درآمد سالانه یونایتد را بیش از 15٪ افزایش داده است.

 

به مشتری اطلاعات بدهید: British Airways

British Airways از ویژگی هوشمند "Know Me" برای ارائه نتایج جستجوی شخصی به مشتریان استفاده می‌کند. در این مطالعه موردی عظیم‌داده، شرکت چنین شناسایی کرده است که مشتریان اصلی آنها را افرادی پر مشغله با زمان محدود تشکیل می‌دهند که به نتایج سریع و مختصر نیاز دارند. بنابراین، "Know Me"  از تجزیه و تحلیل اطلاعات عمیق برای ارائه پیشنهادات مربوط وهدفمند استفاده می‌کند. این شرکت بازخوردهای بسیار مثبتی از مشتریان خود دریافت کرد بدین مضمون که شرکت نیازهای مشتریان خود را درک کرده است.

 

هوش مصنوعی را راه‌اندازی کنید: EasyJet

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به مرحله‌ای فراتر از جمع‌آوری داده‌های اولیه می‌پردازند. با استفاده از تکنولوژی جدید، شرکت‌ها می‌توانند داده‌های عظیمی از فعالیت خرید تا الگوهای تقاضای مشتریان را تحلیل کنند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت هواپیمایی تقاضا برای افزایش یک مسیر مشخص را ببیند، می‌تواند براساس آن قیمت‌ها را تنظیم کند. همچنین از این اطلاعات، شرکت هواپیمایی می‌توانند شناسایی کنند که چه بخش‌هایی ازمشتریان به قیمت حساس هستند و یک محدوده قیمتی برای یک مسیر مشخص را تعیین کنند.

یک مطالعه موردی از این نوع در تحلیل عظیم‌داده مربوط به EasyJet است. EasyJet در یک الگوریتم هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرد که به طور خودکار بسته به تقاضا قیمت را تعیین می‌کند. علاوه بر این، سیستم همچنین می‌تواند داده‌های تاریخی را تحلیل کرده و الگوهای تقاضا را از یک سال قبل پیش‌بینی کند. این تجزیه و تحلیل ها همچنین می‌تواند تصمیمات آینده در مورد مسیرهای جدید، برنامه‌ها، و همکاری‌های خطوط را تحت‌تاثیر قرار دهد.

 

بکارگیری هوش درطول پرواز: Southwest Airlines

همیشه مقدار زیادی داده در طول سفر تولید می‌شود – گزارش‌های خلبان، گزارش‌های هشداردهنده، موقعیت‌های کنترل و ارتباطات کنترل ترافیک هوایی نمونه‌هایی از این داده‌ها هستند. هنگامی که این اطلاعات به دقت تحت نظارت و تجزیه و تحلیل قرار گیرند، می‌توانند عملیات‌ها را ساده و ایمنی را بهبود بخشند. به عنوان مثال، Southwest Airlines با همکاری ناسا برای بهبود مستمر ایمنی خطوط هوایی به کار خود ادامه می‌دهند. با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند، هواپیمایی جنوب غربی و ناسا یک سیستم خودکار ایجاد کرده‌اند که می‌تواند مقدار زیادی اطلاعات را برای پی بردن به انحرافات و جلوگیری از حوادث ایجاد کند.

 

مرسوله های گمشده چیزی متعلق به گذشته : Delta

شرکت هواپیمایی آمریکایی Delta یک برنامه را توسعه داده است که به مشتریان اجازه می‌دهد تا مرسولات خود را بر روی تلفن‌های هوشمند ردیابی کنند. این مفهوم ساده است – برنامه دقیقا از همان تکنولوژی استفاده می‌کند که کارکنان دلتا استفاده می‌کنند. تا کنون، این برنامه توسط مشتریان در سراسر جهان بیش از 11 میلیون بار دانلود شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =