نزول مداوم در تراکنش های کارتخوان/تغییر نام روند تراکنش های پاس را صعودی کرد

عملکرد پاس در سه سال اخیر؛

شرکت پرداخت الکترونیک سپهر پس از تغییر نام در اواسط سال 1397 روند منفی سهم تراکنش های پایانه فروش را هم از نظر تعداد و هم مبلغ متوقف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در گزارش قبلی به روند تغییر مالکیت شرکت پرداخت الکترونیک از مبنا کارت آریا پرداختیم. در این گزارش عملکرد این شرکت را در بازار تراکنش ها مورد بررسی قرار گرفته است.

محاسبات نشان می دهد شرکت پرداخت الکترونیک سپهر پس از تغییر نام در اواسط سال 1397 روند منفی سهم تراکنش های پایانه فروش را متوقف کرده است.

 پاس طی 4 سال اخیر روندهای تراکنشی روبه رشدی نداشته و اغلب روندی نزولی بوده است اما تغییر نام در پاییز سال گذشته روند منفی عملکرد را تغییر داده و نمودار تراکنش ها نشان از چشم انداز مثبت برای این شرکت طی سالهای آتی است.

تغییر نام به شرکت پرداخت الکترونیک سپهر پس از تغییرات مالکیت در شرکت مبنا کارت آریا در آذرماه 97 شکل گرفت. این شرکت طی سال 97 عملکرد مناسبی را نشان نداده است اما نمودار ها بخصوص شاخص اثر بخشی شبکه کارتخوان در اواسط سال مذکور  تغییر مسیر از متفی به مثبت را نشان می دهد.

عملکرد موبایلی

این شرکت در بخش تراکنش های کارتخوان فروشگاهی در طی سال های 95 تا 97 به نصف کاهش یافته و به مرز یک درصد نزدیک شده است. تراکنش های موبایلی این شرکت نیز کاهش قابل توجهی در اردیبهشت 95 تجربه کرده و روند کاهشی تا پایان سال 97 ادامه داشته است.

در بخش تراکنش های اینترنتی، این شرکت تا فروردین 97 عملکرد خوبی را ارائه کرده و سهم تراکنش های خود را تنها در طی یک سال بیش از 10 برابر افزایش داد، اما از اردیبهشت تا پایان سال 97 دوباره روندی نزولی را تجربه کرد. این شرکت پس از تغییر نام در آذر 1397 روند منفی سهم تراکنش های پایانه فروش را متوقف کرده است.


 

عملکرد از نظر مبلغی

از نظر سهم مبلغ تراکنش ها نیز این شرکت عملکرد مناسبی را در بخش پایانه های فروشگاهی نشان نداده و در رقابت با سایر شرکت ها کند عمل کرده است.

سهم مبلغ تراکنش های پایانه فروشگاهی این شرکت از نزدیک 3 درصد در اواخر سال 95 به حدود 2 درصد در اواخر سال 97 رسیده است. سهم مبلغ تراکنش های اینترنتی این شرکت نیز از آذرماه 97 به شدت کاهش یافته است.

روند رو به رشد شاخص  اثربخشی در هنگام تغییر نام

شاخص اثربخشی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر به طور قابل توجهی کمتر از بسیاری از شرکت های دیگر بوده و از حدود 65/0 در اواخر سال 95 به 55/0 در اواخر سال 97 کاهش یافته است.روند این شاخص  حاکی از آن است که سهم تعداد تراکنش های شرکت از کل در حدود نیمی از سهم تعداد پایانه های فعال شرکت است.

 در شهریور 1397 این شرکت با در اختیار داشتن 22/2 درصد از پایانه های فروشگاهی فعال در سراسر کشور، تنها 11/1 درصد از تعداد تراکنش های کشور در این ماه را در اختیار داشته است.

با این حال، این شاخص نشان می دهد که از تیرماه 97 تا اسفند 97 شاخص اثربخشی این شرکت رشد مثبتی را تجربه کرده است که حاکی از افزایش اثربخشی پایانه ها می باشد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =