ضعف تحلیل و رفتار هیجانی، دلایل زیان بورسی

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام عنوان کرد:

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام عنوان کرد رفتارهای هیجانی و ضعف تحلیل در بورس عوامل زیان سازی هستند و راه کاهش تاثیر آنها افزایش دانش سرمایه گذاری و رجوع سرمایه گذاران به مشاوران متخصص است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد کفاش پنجه شاهی گفت: دلیل بروز رفتارهای هیجانی وجود ضعف در تحلیل است. در میان برخی سهامداران بورسی به دلیل دانش کم از مسائل مربوط به سرمایه گذاری همواره نوعی دنباله روی وجود دارد که این رفتار تاکنون تبعات بدی را متوجه بازار سرمایه کرده است.

وی ادامه داد: تنها طی یک سال گذشته دو مرتبه شاهد این بوده ایم که پس از رشد شارپی و کوتاه مدت بورس، بازار دچار افت بلند مدت شده و به سهامداران و بازار ضربه وارد شده است.

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام با اشاره به ورود پول چشمگیر در شهریور و مهر سال گذشته به بازار یادآور شد: هر چند که استقبال از بازار سرمایه نشان دهنده افزایش فرهنگ عمومی مردم در سرمایه گذاری است، اما چنانچه افراد بدون تحلیل به خرید سهام با هر قیمتی اقدام کنند و پس از آن تحت تاثیر اخبار و به صورت هیجانی از بازار خارج شوند به بورس آسیب وارد می کنند. درست در همین یک ماه گذشته نیز چنین اتفاقی افتاد. بنابراین می توان گفت همواره پول های بدون تحلیل به بازار ما آسیب زده است.

تحلیل تکنیکال کافی نیست

این فعال بازار سرمایه تکیه بر نمودارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال را برای تصمیم گیری ناکافی خواند و افزود: این نوع ابزارها هرگز نمی تواند جای تحلیل و بررسی بنیادی سهم را بگیرد و سرمایه گذاری بر اساس نمودار می تواند خطرناک باشد. البته نمودارها می توانند به عنوان یک ابزار کمکی مورد استفاده قرار گیرند و در کنار تحلیل بنیادی زمان احتمالی خرید و فروش سهم را مشخص کنند.

وی تصریح کرد: چنانچه افراد تنها بر اساس تحلیل تکنیکال اقدام به خرید و فروش در بورس کنند، نه تنها سود مناسب و قابل قبولی کسب نمی کنند، بلکه با ایجاد جو به بازار نیز ضربه می زند.

کفاش پنجه شاهی تلاش برای ارتقای دانش و فرهنگ سرمایه گذاری در بورس را وظیفه همه ارکان بازار سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: همه مدیران و فعالان  بازار اعم از کارگزاران، تامین سرمایه ها، سبدگردانان و … تا سازمان که در راس هرم بازار سرمایه هستند، هر یک وظایفی برای افزایش دانش و تحلیل سهامداران دارند که باید این رسالت را از طریق رسانه ها و فضای مجازی به انجام برسانند.

باید به سهامداران دید بلندمدت داد

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام با تاکید بر ضرورت افزایش دید سرمایه گذاران بورسی و کاهش سفته بازی در بازار سرمایه گفت: همه ارکان باید در کنار افزایش دانش سرمایه گذاری، افراد و شرکت ها را به سرمایه گذاری بلندمدت در صنایع تشویق کنند تا وقتی فرد با تکیه بر دانش و تحلیل وارد سهم یا سهام مناسب شد، به راحتی و تحت تاثیر جو هیجانی اقدام به خروج از سهم ارزنده خود نکند و ضمن برخورداری از همه مزایای سهامداری، به حمایت از صنعت مورد انتخاب خود نیز ادامه دهد.

وی با اشاره به وجود نهادهای موثر در بازار سرمایه همچون شرکت های تامین سرمایه، سبدگردان ها، صندوق های سرمایه گذاری و …تاکید کرد: هر یک از این نهادها همواره آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به افراد برای هدایت آنها در مسیر سرمایه گذاری درست هستند. ضمن این که اکنون صندوق های سرمایه گذاری نیز بازدهی خوبی دارند و برای سهامدارانی که در بازار به دلیل تحلیل ضعیف و دانش کم، توان بهره مندی از سود قابل قبول را ندارند می توانند انتخاب خوبی باشند.

پنجه شاهی صندوق های سرمایه گذاری را به دلیل دارا بودن تجربه، بسیار قوی ارزیابی کرد و افزود: این افراد خبره بازار هستند و با تکیه بر توانایی  تحلیل بالا به بهترین شکل پورتفوی صندوق ها را مدیریت می کنند. بر همین اساس صندوق ها برای افرادی که مشتاق به سرمایه گذاری در بورس هستند و به دلیل ضعف در تحلیل ممکن است گرفتار خرید و فروش هیجانی و بعضا ضرر شوند، می تواند بهترین شیوه سرمایه گذاری در بورس باشد.

دانش سرمایه گذاری نیاز به ارتقا دارد

وی تلاش های صورت گرفته برای ارتقا سطح سواد مالی و دانش سرمایه گذاری طی سال های گذشته را نیز چشمگیر ارزیابی کرد و یادآور شد: برگزاری دوره های آموزشی و ایجاد رشته درسی و دانشگاهی و اعطای دیپلم و لیسانس بورس از جمله اقدامات موثر در افزایش فرهنگ سرمایه گذاری در کشور بوده است که توانسته تا حدی فضای فعالیت در بازار سرمایه را تغییر دهد، این در حالی است که فرهنگسازی پروسه ای زمانبر است، اما به قطع می توان گفت توانسته در مسیر خوبی تا به امروز قرار گیرد.

گزارش مالی شرکت ها، نوید روزهای مثبت

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام در ادامه گفتگو با سنا به چشم انداز بازار سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: گزارش های منتشر شده اغلب شرکت ها حاوی اطلاعات خوبی است و این سیگنال را صادر می کند که بهتر است سهامداران در مجامع شرکت کنند و تنها به سود رشد سهم خود اکتفا نکنند.

وی گزارش های منتشر شده شرکت های صادرات محور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اغلب شرکت های کامودیتی محور مانند پتروشیمی ها، فولادی ها، فلزی و معدنی ها توانسته‌اند گزارش های 12 ماهه خوبی را منتشر کنند که  حتی در برخی موارد فراتر از انتظار بوده است.

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام با تاکید بر ارزنده بودن این سهام خاطرنشان کرد: سهم برخی از این شرکت ها با P/E  حدود سه و چهار مرتبه و گاهی کمتر در حال معامله است. بر این اساس توصیه من این است که اگر کسی اکنون در این صنایع سهامدار است از مجامع آنها چشم پوشی نکند. هر چند که ممکن است برخی افراد با قرار گرفتن در جو هیجانی این روزها سهم خود را فروخته باشند و از شرکت در مجمع و بهره مندی از مزایای دیگر سهم خود بازمانده باشند.

پنچه شاهی به نیمایی شدن نرخ تسعیر ارز شرکت ها نیز اشاره کرد و گفت: این تصمیم برای بسیاری از شرکت ها که مبنای گزارش دهی آنها دلار نیمایی بوده، اتفاق مثبتی است. به دلیل این که نرخ ارز آنها به نرخ ارز در بازار آزاد نزدیک شده است. بنابراین توصیه ما به سهامداران سهام صادراتی یا به اصطلاح دلاری این است که با دید بلند مدت به بازار وارد شوند و از سود این سهام بی نصیب نمانند.

 

 

منبع: سنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3