سامانه شاهکار آماده خدمت‌رسانی به بانکهاست

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران:

سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ایران) توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران توسعه داده شد تا به کمک کسب‌وکارها بیاید. یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند از این سیستم استفاده کند، بانک مرکزی است. اما رئیس سازمان فناوری می‌گوید در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران روز یکشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات در خصوص وضعیت فعلی سامانه شاهکار گفت:

شاهکار اکنون متصل است و پنج هزار تست هم روی آن انجام شده است. هر فردی باید مشخص کند به چه دلیل به استفاده از این برنامه نیاز دارد.

وی افزود: متقاضی با یک نامه درخواستش را به ما ارائه می‌دهد. طی یک فرآیند حداکثر 10 روزه، ما به او اطلاع می‌دهیم که چطور می تواند از سامانه استفاده کند و قراداد مالی را نیز به پیوست برایش ارسال می کنیم. پس از طی شدن این فرآیندها فرد می تواند به سامانه متصل شود.

بانک مرکزی قرار بود برای خدمات مبتنی به کارت خود از سامانه شاهکار سازمان فناوری استفاده کند، اما این اتفاق رخ نداد. ناظمی در این خصوص گفت:

در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی، چند اشکال مهم که در این خصوص وجود داشت را مطرح کردیم و درخواست دادیم که این مسائل بازبینی شود.

او به ترتیب این موارد را شمرد و گفت: برای دریافت رمز دوم، چهار راه وجود دارد؛ اول اینکه کاربر به بانک مراجعه کند و یک OTP (رمز‌های یک بار مصرف) بگیرد و با آن رمز دوم تولید کند. با توجه به سخت افزار مورد نیاز برای این کار، هر توکن حدود 100هزار تومان برای متقاضی هزینه در بر دارد بنابراین مشکل این روش گران بودن آن است.

راه حل دوم استفاده از اپلیکیشن است اما ایرادی که به آن وارد است، این که حدود50 درصد از مردم ایران به گوشی هوشمند ندارند و نمی توانند از آن استفاده کنند. با به کارگیری این روش، 50 درصد از جمعیت حذف می‌شوند.

راه حل سوم گرفتن رمز دوم از طریق USSD (ارسال پیام از طریق کد دستوری) است که مشکل این روش امنیت پایین آن است.

راه‌حل چهارم مبتنی بر پیامک است؛ مشکل این روش این است که پول پیامک را چه کسی باید بپردازد؟ مشتری یا بانک؟ اگر تعداد تراکنش ها بالا باشد چه می شود؟ در راه حل چهارم اگر بانک مرکزی بخواهد از سامانه شاهکار استفاده کند ما آمادگی کامل را داریم. اکنون برخی بانک ها از این سامانه استفاده می کنند و حتی نصب اپلیکیشن‌شان هم از این طریق انجام می شود.

او در خصوص هزینه استفاده از سامانه شاهکار گفت: هر یک مرتبه که شخص بخواهد اپلیکیشنی را نصب کند که نیاز به احراز هویت دارد، 120 تومان هزینه دارد. این هزینه برای یک بار نصب است. حالا اگر تراکنش از یک حدی بالاتر برود شاید این کارمزد منطقی نباشد و میزان آن تغییر کند. الان تراکنش‌های بالای سه میلیون، کارمزدی حدود 700 تومان دارد و مردم پذیرفته اند آن را پرداخت کنند.

او افزود: ما به بانک مرکزی پیشنهاد دادیم برای تراکنش های خُرد نیاز به رمز داینامیک نباشد و این رمز را برای یک حدی به بالا بگذارند. رمز دوم مبتنی بر تراکنش باشد. همان طور که مردم پذیرفته اند در ATM کارمزد بدهند، این جا هم کارمزد بدهند.

الان تعدادی از بانک‌ها اپلیکیشن تولید رمز را توسعه داده‌اند، ما هم پیشنهاد داده‌ایم بانک ها از اپلیکیشن‌های غیردولتی که اکنون ارائه شده‌اند استفاده کنند و خدماتشان را بر بستر آن ارائه بدهند.

ناظمی در ادامه کمی از سرویس های ارزش افزوده گفت: یکسری از این سرویس‌های ارزش افزوده با استفاده از روش‌هایی که درست و منصفانه نیست، برخی مردم را عضو این شبکه‌هایشان می‌کنند، در حالی که فرد هیچ اطلاعی در این خصوص ندارد و حتی مایل نیست. این کار به روش های مختلف انجام می‌شود. حتی ممکن است بدافزار یا ویروسی روی گوشی شما نصب شود و برای عضویت در سرویس های ارزش افزوده، درخواست بفرستد.

برای چک کردن این که عضو سرویسی هستید یا نه، ناظمی یک‌ مرتبه دیگر توضیحات کاملی ارائه داد: برای خارج شدن از سرویس های ارزش افزوده کافیست #800* را شماره‌گیری کنید. یک منو روی گوشی باز می‌شود، با استفاده از این منوها می‌توانید ببینید عضو کدام سرویس ارزش افزوده هستید و آن را سریعا لغو کنید.

او درباره بازگشت پول‌هایی که به این واسطه از مشترکان تلفن همراه دریافت شده است، گفت:

حدود شش ماه قبل پرونده 33 میلیارد تومانی در این خصوص تشکیل و پول‌های مالباختگان از طریق قبض های موبایل به آنها برگشت داده شد.

ناظمی با اشاره به این که در همین راستا با اپراتورها و صاحبان سرویس برخوردی نیز انجام شده است، درباره بازیگران اصلی حوزه ستاره مربع‌ها گفت: یکی از آنها اپراتوری است که سرویس را ارائه می دهد. دیگری CP ها (شرکتهای تولیدکنندگان محتوا) هستند، بازیگر بعدی اگریگیتور است که سیستم پیامک های محتوایی را در دست دارد. با هر کدام از اینها به شکل جداگانه برخورد کرده ایم.

رئیس سازمان فناوری ایران معتقد است این برخوردها با بازیگران این حوزه ثمربخش بوده است و می گوید:

یک سال قبل اگر کد #800* را شماره گیری می کردید به اکثر مواقع مشاهده می کردید که عضو سه چهار سرویس شده اید، اما امروزه این تعداد بسیار کمتر شده است.

 

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =