نگران افزایش تنش در منطقه هستم/از همه طرف‌ها تقاضای خویشتن‌داری می‌کنیم

فدریکا موگرینی:

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره سانحه‌ای که برای نفتکش‌ها در خلیج فارس اتفاق افتاد، گفت: هنوز در حال گردآوری اطلاعات در این باره هستیم. تایید می‌کنم که همچنان نگران افزایش تنش در این منطقه هستم. منطقه‌ای که نیاز به درگیری بیشتر از این ندارد. از همه طرف‌ها تقاضای خویشتن‌داری می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از سفر ناگهانی مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به اروپا برای گفت‌وگو درباره ایران، در یک نشست خبری، از ایران و آمریکا خواست برای پرهیز از درگیری نظامی نیاز است که دو طرف حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند.

وزرای خارجه بریتانیا و آلمان نیز نسبت به رویارویی نظامی ابراز نگرانی کرده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد احتمال جنگ با ایران گفت:

"خواهیم دید چه می شود"

و جای دیگری افزود:

"اگر اتفاق بدی بیافتد مشکل بزرگی برای ایران خواهد بود."

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی در پاسخ به سوالی درباره سانحه‌ای که برای نفتکش‌ها در خلیج فارس اتفاق افتاد، گفت:

"هنوز در حال گردآوری اطلاعات در این باره هستیم. تایید می‌کنم که همچنان نگران افزایش تنش در این منطقه هستم. منطقه‌ای که نیاز به درگیری بیشتر از این ندارد. از همه طرف‌ها تقاضای خویشتن‌داری می‌کنیم".

روز گذشته وزارت خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد که چهار کشتی باری متعلق به کشورهای مختلف در حاشیه آب‌های شرقی این کشور در نزدیکی بندر فجیره هدف "عملیات خرابکارانه" قرار گرفته‌اند، اما به کسی آسیبی نرسیده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه بار دیگر تأکید کرد که اتحادیه اروپا و همه اعضای آن کاملا مصمم هستند که توافق هسته‌ای با ایران (برجام) به طور کامل اجرا شود.

در ادامه فدریکا موگرینی در پاسخ به این سوال که آیا تلاش ایران برای ادامه صادرات نفت تا یک میلیون بشکه در روز نتیجه خواهد داد یا نه، گفت:

"درباره این موضوع نمی‌توانم اظهارنظر کنم. اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بماند از اجرای کامل برجام حمایت خواهد کرد".

موگرینی اضافه کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را تایید کرده و این تنها نهاد برای قضاوت درباره پایبندی ایران به برجام است.

خانم موگرینی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این حقیقت دارد ایران از اروپا خواسته تا برای فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز به این کشور کمک دهد گفت: این سوال را باید از مقامات ایرانی پرسید.

 

 

 

منبع: بی بی سی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  −  36  =