لزوم پیاده سازی و توسعه سامانه‌های تشخیص تقلب در نهادهای مالی کشور

جلال الدین نصیری:

رئیس گروه سامانه مدیریت تقلب شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد:‌ بر مبنای نیازهایی که از سوی بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان بازوی خدمات این نهاد ابلاغ شده است، از 3 سال گذشته، کشف تقلب ایمن در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رئیس گروه سامانه مدیریت تقلب شرکت خدمات انفورماتیک درباره لزوم پیاده سازی و توسعه سامانه‌های تشخیص تقلب در نهادهای مالی کشور، گفت:‌ قطعا هراندازه تسهیلاتی که در اختیار مردم و شبکه بانکی قرار می‌دهیم بیشتر و گسترده‌تر شود، اهمیت و لزوم به کارگیری سامانه‌های کشف تقلب نیز بیشتر احساس می‌شود.
 
وی افزود: هرچه تعداد تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند، ریسک تراکنش‌های متقلبانه نیز در حال افزایش است. بنابراین اگر نتوانیم به طور شایسته جلوی تراکنش‌های متقلبانه را بگیریم، اعتماد مردم به شبکه بانکی و به ویژه بانکداری الکترونیک کاهش پیدا می‌کند و کاهش اعتماد مردم اثرات خیلی بدی از نظر اجتماعی و از نظر سیستم‌های مالی خواهد داشت؛ به همین خاطر ما حتما باید راه‌کارهایی را جهت مقابله با تقلب در شبکه بانکی مخصوصا بانکداری الکترونیک بیندیشم.
 
نصیری درباره اقداماتی که در این زمینه در شرکت خدمات انفورماتیک در جریان است، گفت: بر مبنای نیازهایی که از سوی بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان بازوی خدمات این نهاد ابلاغ شده است، از 3 سال گذشته، کشف تقلب ایمن در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی افزود: این سامانه ایمن که مخفف استخراج یک پارچه مبادلات نامتعارف است، برای سامانه‌های حاکمیتی پایا و ساتنا به عنوان اولویت یک در دستور کار قرار گرفته است و اکنون سامانه پایا و ساتنا به صورت آنلاین در حال رصد تراکنش‌ها است. در قدم‌های بعدی برای سامانه‌های چکاوک و یا سامانه‌های مبتنی بر کر در حال طراحی و توسعه هستیم.
 
نصیری درباره اینکه آیا زیرساخت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی و توسعه این سامانه‌ها تا چه اندازه در نهادهای مالی کشور وجود دارد، گفت:‌ من فکر می‌کنم این موضوع به دو بخش تقسیم می‌شود، یک بخش مسائل فنی سامانه‌های کشف تقلب است که گاهی سامانه‌های مبارزه با پولشویی را نیز شامل می‌شود؛ از نظر فنی، توجه به مسائلی که اکنون با آن مواجه هستیم به ویژه با وجود مسئله تحریم، شرکت‌های خیلی قوی را در سطح ملی نداریم که خیلی خوب بتوانند در این حوزه کار کنند، توجهات خوبی شده است اما در مسائل فنی همچنان ضعف داریم.
 
وی تاکید کرد:‌ بحث فرایندی و حقوقی بعد دیگر این موضوع را شامل می‌شود؛ سوالات و ابهامات زیادی در این حوزه مطرح است، به طور مثال ما باید موضوع کشف تقلب را بر اساس چه الگوهایی کشف کنیم و اصلاح کنیم، اگر تقلبی انجام شد چه رفتاری باید در قبال آن انجام دهیم و آیا از نظر حقوقی ما اجازه داریم اگر تقلبی انجام شد جلوی تراکنش را بگیریم، اینها بحث‌هایی هست که جزو چالش‌های اصلی عملیات سازی سامانه‌های کشف تقلب بوده است.

 میزگرد تشخیص تقلب، روز سه‌شنبه 24 اردیبهشت ماه، از ساعت 15 تا 17 با حضور مرتضی ترک تبریز، مدیرفناوری اطلاعات بانک ملت، سید مرتضی مهدوی، عضو هیئت مدیره انجمن های آشنا و افتا، علیرضا اطهری فر، مدیر طرح و برنامه شرکت کاشف، جلال الدین نصیری، رئیس گروه سامانه مدیریت تقلب در شرکت خدمات انفورماتیک، بهنام بهرک، استادیار دانشگاه تهران و احمدرضا نوروزی، مدیرپایش امنیت شرکت پیام پرداز در سالن اجتماعات مرکز فابا برگزار می‌‌شود.

 

 

منبع: فابانیوز

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  3  =