انتقاد معاون مطبوعاتی از سکوت رسانه‌های خارجی درباره جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با انتقاد از سکوت رسانه‌های بین المللی درباره جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران، گفت: ایران برای اثبات حقانیت خود به جهان چه باید می‌کرد که نکرد تا با زورگویی، یکجانبه گرایی و قلدری یک کشور مواجه نشود

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به‌ نقل از روابط‌عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خُدادی که در جمع تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های خارجی مقیم ایران، سخن می‌گفت «انتخاب دیپلماسی و استفاده ازحقوق بین الملل برای اثبات حقانیت خود را اولویت ایران برای مواجهه با یکجانبه گرایی، جعل و قلدری جهانی» ذکر کرد و گفت: یکصد صفحه قرارداد، چند سال مذاکره با کارشناسان مختلف و متخصص شش قدرت جهانی و امضا مهم‌ترین قرارداد بین‌المللی عصر حاضر موسوم به برجام  به همین دلیل روی داد. وی اضافه کرد: ایران برای اثبات حقانیت خود به جهان چه باید می کرد که نکرد تا با زورگویی، یکجانبه‌گرایی و قلدری یک ابر قدرت مواجه نشود؟

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به خبرنگاران خارجی گفت: طالبان، دیپلمات‌های ایرانی را به شهادت رساندند و داعش به بیست کیلومتری مرز ایران رسید اما ایران برای مقابله با تروریسم، حاضر به جنگ مستقیم نشد زیرا ما هیچگاه آغازگر جنگ نبوده و نخواهیم بود اما حتما در دفاع از مردم خود بارها همچون جنگ با صدام و داعش و… اثبات کرده ایم که متجاوز، محکوم به شکست است.

خُدادی با اشاره به نقش رسانه در رساندن صدای مردم ایران به جهان گفت: رسانه‌های بین‌المللی چرا در جنگ نابرابر تحمیلی اقتصادی امریکا با ایران  سکوت کرده‌اند؟ این وظیفه مهمی است که بر عهده شماست.

وی تاکید کرد: البته مردم  ایران به این باور رسیده اند که باید با اتکا به توان و ظرفیت خودشان در اداره کشور سهم و نقش داشته باشند و روش ها را در مدیریت و نیز مصرف در بخش های مختلف اصلاح کنند تا از این شرایط خاص به سلامت عبورکنند که  قطعا عبورخواهند کرد.

خُدادی با بیان اینکه سهم رسانه از صلح بسیار بیشتر از سهمش در ایجاد  جنگ و ناامنی است، تصریح کرد: با وجود آنکه سهم دولت‌ها بیشتر در وقوع جنگ نمایان است و برخی کشورها برای ناامنی بیشتر تلاش می‌کنند، رسانه ها باید برای آرامش و امنیت بیشتر فعالیت کنند.
وی اضافه کرد: برقراری  صلح و آرامش، فصل مشترک مطالبات انسان‌ها و رسانه‌ها در هر نقطه از جهان بوده و انتظار این است که رسالت رسانه‌ها در صلح‌طلبی و دفاع از مظلوم دراین دنیای پرآشوب ساخته شده توسط کشورهای قدرتمند فراموش نشود.

خُدادی با اشاره به شرایط خاص منطقه خاورمیانه، اظهارداشت: در منطقه‌ای  هستیم که مردم آن به واسطه زیاده خواهی های نوشته یا نانوشته برخی دولت ها در شرایط سختی به سر می‌برند و تقاضای ساده‌ای برای زندگی مانند مردم همه کشورها در سایه امنیت و آرامش دارند.

وی در همین زمینه به علل شکل‌گیری چنین شرایطی اشاره و اضافه کرد: همه کشورهای جهان می‌دانند اما به زبان نمی‌آورند که این شرایط ناامنی در منطقه  توسط چه دولت‌هایی تحمیل شده و علت نیز روشن است؛ زیاده خواهی و منافع اقتصادی و تسلط بر منابع منطقه.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: در کنار این سکوت دولتی، نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی نیز با بی تفاوتی نظاره‌گر کشتار و ظلم بر مردم مظلوم بی دفاع این منطقه هستند و اخبار محدود و تصاویر تاسف بار این اتفاقات را می‌بینند و تنها و تنها نظاره‌گرند!

خُدادی یادآور شد: رسالت اصلی همه رسانه‌ها نگاه به انسان و گسترش نگاه انسانی درجهان است و باید  در این زمینه همگرایی و همصداییِ بیشتری بین رسانه‌های کشورهای مختلف ایجاد شود تا  صلح و آرامش به مطالبه عمومی همه کشورها تبدیل شود.

محمد خدادی در بخش دیگری از سخنان خود، عزم معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تقویت همکاری‌های رسانه‌ای، فراهم کردن فرصت اطلاع‌رسانی بی طرفانه و مهم‌تر، ایفای نقش مهم رسانه بعنوان پل بین ملت‌ها توصیف کرد و گفت: با انعکاس چهره‌ واقعی ایران، ضمن توسعه دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی، می‌توان توطئه‌های دشمنان این مردم را خنثی کرد. وی با تاکید بر پردازش اطلاعات به عنوان اصلی‌ترین وظیفه رسانه‌ها بویژه نمایندگان رسانه‌های خارجی در ایران، از نمایندگان رسانه‌های خارجی به عنوان سفیران روشنگری درباره مظلومیت ملت ایران در جهان یاد کرد.

خُدادی فلسفه وجودی معاونت مطبوعاتی و اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تسهیل جریان اطلاع رسانی دانست و گفت: همانطور که به رسانه های داخلی خودمان هم توصیه می‌کنیم، انتظار تبلیغ از هیچ رسانه‌ای نداریم بلکه باید وظیفه اطلاع رسانی بی‌طرف را انجام دهیم و واقعیات ایران امروز را بیان کنیم، در عصر کنونی رسانه باید به دنبال تبیین و اقناع مخاطب باشد و این مهم، تنها با اطلاع‌رسانی منطبق با واقعیت میسر می‌گردد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ضمن قدردانی از تلاش خبرنگاران رسانه‌های خارجی در اطلاع‌رسانی اخبار ایران به‌ویژه پوشش خبری سیل‌های اخیر و تلاش مردم و مسئولان در کاهش تبعات زیان‌بار آن، بر لزوم انعکاس تصویر واقعی کشور و مردم ایران در رسانه‌های دنیا تاکید کرد و گفت: واقعیت ایران امروز، همان چیزی است که در جریان سیل از نزدیک لمس کردید؛ همدلی و همراهی مردم با مسئولان کشور برای یک هدف واحد به نام ایران.

خبرنگاران رسانه‌های خارجی نیز در این نشست ضمن بیان برخی مسائل و مشکلات صنفی و تاکید بر لزوم هماهنگی بیشتر نهادهای نظارتی در مواجهه با رسانه‌های خارجی، بر ضرورت استفاده‌ بیشتر از ظرفیت باشگاه خبرنگاران خارجی و حضور موثر مسئولان کشور برای اطلاع‌رسانی دست‌اول در این باشگاه تاکید کردند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7