نظام هویت سنجی مشتریان بانکی (نهاب)

امروزه با توسعه فناوری های دیجیتالی و افزایش دسترسی دیجیتالی مشتریان بانکی به خدمات منجر شده است تا مراجعه به شعب بانکی کاهش قابل توجهی پیدا کند. در کنار این موضوع، اهمیت کلیدی بانک ها و بخش اعتباری روز به روز در حال افزایش است. بنابراین، تشخیص هویت افراد در فضای اینترنتی امری ضروری به نظر می رسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عدم وجود سامانه های تشخیص هویت اینترنتی منجر می شود تا از یک طرف کلاهبرداران به سادگی به اهداف خود برسند، و از طرف دیگر، اعتبار سنجی در سامانه بانکی کشور به درستی انجام نشود. بنابراین دو هدف کلیدی سامانه نهاب شامل:
1-    تعیین اعتبار و امتیاز مشتری
2-    پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی از ابزارهای فناوری اطلاعات

از جمله اهداف اصلی این سامانه می باشد. سامانه نهاب با ایجاد یک مرکز داده جامع از مشتریان بانکی، به تمامی بانک ها اجازه می دهد تا به وضعیت اعتباری مشتریان در سایر بانک ها و مؤسسات اعتباری را ارزیابی کرده و بر اساس آن، تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
سامانه نهاب جهت ارائه خدمات نیاز به گردآوری اطلاعات از سایر ارگان ها همچون سامانه ثبت احوال، ثبت شرکت ها، پست و … دارد.


 
سامانه های احراز هویت دیجیتال در جهان

بر خلاف سامانه نهاب، در سراسر جهان سامانه های احراز هویت دیجیتالی خصوصی وجود دارد. این سامانه ها توسط شرکت های خصوصی اداره می شود که دسترسی به هویت اشخاص دارند. امروزه شاید در بسیاری از سایت های خارجی با عبارتی با نام Cookie آشنا شده باشید.

این سیستم، که یک سیستم ردیابی فعالیت کابران اینترنتی است، به سایت ها این امکان را می دهد تا رفتار کاربر در سایت را مورد ارزیابی قرار دهند. ترکیب این سیستم با سیستم های اهراز هویت منجر می شود تا رفتار تک تک کاربران اینترنتی به طور دقیق ارزیابی شود.

از جمله تهیه کنندگان اطلاعات هویتی می توان به شرکت های گوگل، فیسبوک، توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی اشاره کرد. اما باز هم در این شبکه ها افرادی با هویت جعلی حضور دارند که منجر می شود تا به درستی نتوان از اطلاعات این شبکه ها استفاده کرد.

بنابراین، برای اطمینان از هویت فردی در فضای اینترنتی نیازمند به سیستم هایی داریم که به ما بگوید فردی که در حال برداشت از یک حساب به صورت اینترنتی است:
1-    کیست ( سن، جنسیت، آدرس، اثر انگشت، چهره، صدا)
2-    چه می داند (رمز عبور، پین کد، رمز کد گذاری)
3-    چه دارد (کارت هوشمند، توکن امنیتی، تلفن همراه، اسناد هویت شخصی)
4-    چه می کند (رانندگی، نوشتن، فعالیت پشت میز و …)

کشورهای فعال در سامانه هویت دیجیتالی

در کشورهای مختلف سامانه های احراز هویت اینترنتی مختلفی وجود دارد. در کشور بلژیک سامانه Fedict  که یک سازمان خدماتی دولتی در این کشور است مسئولیت احراز هویت اینترنتی افراد را بر عهده دارد. eesti نیز در کشور استونی جهت اهداف احراز هویت دیجیتال راه اندازی شده است. e.oman در کشور عمان، DigiD در کشور هلند، NADRA در کشور پاکستان و UIADI نیز در کشور هندوستان راه اندازی شده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. علی می گوید

    اسمش هیچ ربطی به نظام هویت سنجی مشتریان بانکی نداره.
    یه اسمی گذاشتن که گذاشته باشن! :))

ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  4