ایران به قطب جدید استخراج بیت کوین تبدیل می‌شود

وب‌سایت چینی:

تارنمای خبری چینی نوشت: سرمایه گذاران استخراج ارز دیجیتالی با توجه به هزینه های سنگین این اقدام در برخی کشورها مانند چین، به فعالیت در کشورهایی ارزان تری مانند ایران می اندیشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از ایرنا، تارنمای چینی «۸ بی تی سی» (۸BTC) که به اخبار استخراج بیت کوین اختصاص دارد روز شنبه در مطلبی با اشاره به برآوردهای موجود، از احتمال تبدیل شدن ایران به قطب جدید سرمایه گذاران در این حوزه خبر داد.

چین اکنون بزرگترین استخرهای استخراج و مدرن ترین پردازنده ها را برای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین در اختیار دارد، با این حال وجود برخی مشکلات از جمله افزایش بهای انرژی و احتمال غیرقانونی اعلام شدن این اقدام، چشم انداز روشنی پیش روی سرمایه گذاران در این کشور قرار نمی دهد.

یکی از دلایل بی میلی سرمایه گذاران بیت کوین برای خروج از چین، افزایش بهای برق از اواخر ۲۰۱۸ است.

به نوشته این تارنمای خبری، کانادا، آمریکا و ایسلند از جمله کشورهایی هستند که نام آنها به عنوان پایگاه جدید این سرمایه گذاران مطرح می شود.

برخی شرکت های استخراج کوچکتر نیز ترجیح می دهند در همان منطقه جغرافیایی و در کشورهایی مانند تایلند، کامبوج و یا ویتنام فعالیت کنند.

با این حال کشوری که بیش از همه توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده ایران است.

از جمله مزیت های ایران ارزان بودن بهای برق مصرفی است. در ایران بهای مصرف هر کیلووات ساعت برق ۰.۰۰۶ دلار است در حالیکه این میزان مصرف در چین ۰.۰۱۵ دلار هزینه بر می دارد. این در حالیست که با توجه به افزایش بهای برق در ماه های سرد سال، هزینه های استخراج بیت کوین در چین تا سه برابر هم افزایش پیدا می کند.

«لیو فنگ» از جمله نخستین فعالان بیت کوین است که توجه همقطاران خود را به فعالیت در ایران جلب می کند.

وی به سایت ۸ بی تی سی می گوید:

    «اگر در زمینه نیروگاه در ایران سرمایه گذاری کنید، مصرف گاز شما به مدت پنج سال رایگان خواهد بود، بهای برق در این کشور بسیار پایین بوده، بنزین تنها ۰.۶ یوان است و نیروی کار با بهای مناسب وجود دارد.»

به گفته وی با توجه به اینکه ۹۰ درصد نیروگاه ها با انرژی گاز که در ایران به وفور یافت می شود، فعالیت می کنند، هزینه تولید و مصرف برق نیز پایین است.

با این حال چالش هایی نیز در این مسیر وجود دارد؛ دولت ایران به خاطر مصرف بسیار بالایی که دستگاه های استخراج بیت کوین دارد، واردات آنها را به کشور ممنوع کرده است.بر این اساس گمرک ایران تا کنون دست کم ۴۰ هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتالی را مصادره کرده اما اگر واردکنندگان بتوانند این مرحله را پشت سر بگذارند، به موفقیت بزرگی دست می یابند.

فنگ با بیان اینکه نیروگاهی در ایران هر کیلووات ساعت برق مصرفی را تا ۰.۰۶ یوان ارائه می داده است، می افزاید:

    برآورد ما این بود که بتوانیم درآمد خود را تا ۷۰ درصد افزایش دهیم، اما پس از دو ماه با دو برابر شدن بهای برق، عایدی ما به ۵۰ درصد کاهش یافت.

با این حال برخی گزارش ها نیز از بهبود شرایط در ایران حکایت دارد. مدیر یکی از شرکت های چینی از امکان فعالیت های استخراج در مناطق آزاد و امکان همکاری با دولت ایران در پارک های فناوری سخن می گوید.

به گفته وی از جمله زمینه های این همکاری راه اندازی شرکت های رایانش ابری در پارک های علم و فناوری است.

به نوشته این تارنمای چینی، وجود شرایط بهتر و چشم اندازهای امیدوار کننده در ایران موجب شده که سرمایه گذاران استخراج بیت کوین، به ایران به عنوان بهشت جدید فعالیت خود بنگرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  +    =  84