مروری بر تبلیغات در صنعت پرداخت/بخش دوم

عوامل بسیاری در سودآوری شرکت‌های پرداخت دخیل هستند که تبلیغات فقط یکی از آنهاست؛ بنابراین نمی‌توان در همة شرکت‌ها رابطه مستقیم میان هزینه‌های بازاریابی و سودآوری را مشاهده کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در کشور ما یکی از صنایعی که در حال حاضر در زمره صنایع به شدت رقابتی قرار دارد، صنعت پرداخت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد 12 شرکت، مجوز رسمی فعالیت در این صنعت را دریافت کرده و در حال حاضر در این صنعت مشغول هستند که این تعداد با توجه به جمعیت کشور و عدم امکان فعالیت گسترده این شرکت‌ها در خارج از کشور، تعداد بالایی به شمار می‌رود.

تجارت الکترونیک پارسیان: این شرکت در بین شرکت‌های مورد بررسی پس از آسان پرداخت پرشین رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه‌های بازاریابی در سه سال اخیر در این شرکت افزایش یافته است. نکته جالب آنکه نوسانات سودآوری شرکت نیز تا حدودی با هزینه‌های تبلیغات انجام‌شده همبستگی داشته است.

پرداخت الکترونیک سامان: شرکت پرداخت الکترونیک سامان نیز بخش اندکی از هزینه‌ها را به حوزه بازاریابی و تبلیغات اختصاص داده و نوسانات نیز در سال‌های اخیر به لحاظ ریالی چندان قابل توجه نبوده‌اند. با این وجود، سودآوری شرکت در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده که نشان می‌دهد مدیران شرکت به گلوگاه‌های رشد سودآوری توجه بیشتری داشته‌اند.

پرداخت نوین آرین: این شرکت زیرمجموعه بانک اقتصاد نوین نیز هزینه چندانی در حوزه بازاریابی نکرده با این وجود روند سودآوری شرکت در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

فن آوا کارت: در شرکت فن آوا کارت نیز هر چند هزینه‌های بازاریابی نسبت به سایر هزینه‌ها بسیار ناچیز است؛ اما رشد همزمان آن با صعود سطح سودآوریِ شرکت، قابل توجه است. این شرکت نیز همچون آسان پرداخت پرشین به هیچ یک از بانک‌های کشور تعلق ندارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد در سال‌های آینده برای حفظ بازار خود چاره‌ای به جز رو آوردن به تبلیغات ندارد.

پرداخت الکترونیک پاسارگاد: این شرکت نیز در زمره شرکت‌های زیر مجموعه بانک پاسارگاد است. با توجه به عدم بارگذاری صورت‌های مالی سال 96 شرکت بر روی سامانه کدال، اطلاعی از هزینه‌های تبلیغات شرکت در این سال در دسترس نیست.

با این وجود بررسی هزینه‌های بازاریابی شرکت در سال‌های قبل از آن نشان می‌دهد این شرکت نیز همانند بسیاری دیگر از شرکت‌های حوزه پرداخت رغبت چندانی به حوزه بازاریابی ندارد. روند مقایسه هزینه‌های تبلیغات با روند سودآوری نیز همبستگی معناداری را نشان نمی‌دهد.

با وجود بررسی‌های صورت‌گرفته، رابطه مستقیم میان هزینه‌های ایجادشده در حوزه تبلیغات و بازاریابی با سودآوری در همه شرکت‌های صنعت پرداخت صدق نمی‌کند. واقعیت آن است که عوامل زیادی در سودآوری شرکت‌ها در این صنعت دخیل هستند که تبلیغات تنها یکی از آنهاست.

آنچه مسلم است وابستگی یک شرکت فعال در حوزه پرداخت به یک بانک، آن را تا حدود زیادی از هزینه کردن در زمینه تبلیغات و بازاریابی معاف می‌کند. عوامل دیگری همچون مدیریت هزینه‌ها و تنوع خدمات ارائه شده نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار در این زمینه هستند.

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 39

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  7  =