نگاهی به اپ‌های موبایلی بانک و پرداخت/کاشانه‌های مجازی

آمارهای به دست آمده از کافه بازار اندروید حاکی از آن است که تعداد اپ‌های پرداخت به طور قابل توجهی بیشتر از اپ‌های بانکی است. این امر به واسطه محدودیت¬های اعمال‌شده روی خدمات بانکی در موبایل توسط بانک‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اپ‌های بانک و پرداخت موبایلی در سراسر جهان گسترش قابل توجهی پیدا کرده‌اند. در کشور ما نیز این اپ‌ها روز‌به‌روز در حال افزایش هستند و هر کدام به صورتی امکانات تقریباً یکسانی ارائه می کنند.

آمارهای به دست آمده از کافه بازار اندروید حاکی از آن است که تعداد اپ‌های پرداخت به طور قابل توجهی بیشتر از اپ‌های بانکی است. این امر به واسطه محدودیت های اعمال‌شده روی خدمات بانکی در موبایل توسط بانک‌ها است.

زیرا عمده بانک‌های کشور اپ‌های مخصوص فعالیت‌های بانکی خود را ارائه داده و برای افزایش امنیت، محدودیت‌هایی برای شرکت‌های ثالث ایجاد کرده‌اند.

بر اساس آمارها در پلت‌فرم کافه بازار اندروید اپ‌های موبایلیِ شرکت ثالث تعداد انگشت‌شماری دارند، در صورتی که اپ‌های پرداخت، چه به صورت رایگان و چه پولی بیش از 40 عدد هستند که تنها تعداد انگشت‌شماری از آنها بیش از پنج هزار دانلود دارند.

اپ‌های بانکی

در میان اپ‌های بانکی، اپ آنی بانک که توسط بانک انصار در کنار اپ ویژه این بانک توسعه یافته است، بیشترین متقاضی را در پلت‌فرم کافه بازار با بیش از 100 هزار دانلود دارد و امتیاز آن 9/3 از 5 ثبت شده است. اپ‌های کارت‌بانک و موبایل‌بانک نیز با دانلود فعال بیش از 20 هزار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نکتة جالب این است که با کاهش تعداد دانلود فعال این اپ‌ها، میزان امتیاز، روند افزایشی جزئی را نشان می‌دهد.

اپ‌های بانکی، امکان عملیات بانکی و همة عملیات¬های پرداخت (به جز خلافی در برخی موارد) را پوشش می‌دهند و تقریباً همة آنها امکان فعالیت آفلاین اینترنتی را دارا هستند و از طریق کدهای USSD عملیات مورد نظر را انجام می‌دهند.

اپ‌های پرداخت

اپ‌های پرداخت که نسبت به اپ‌های بانکی در کافه بازار رایج‌تر هستند عمدتاً روی فعالیت‌های پرداخت تمرکز دارند. گرچه برخی از اپ‌ها امکان فعالیت بانکی همچون انتقال کارت‌به‌کارت و پرداخت اقساط را نیز دارا هستند.

در میان هفت اپ پرداخت شرکت ثالث با بیش از 20 هزار دانلود فعال، اپ «بله» که توسط بانک ملی توسعه یافته با یک میلیون کاربر بیشترین تعداد دانلود فعال را داشته و امتیاز بسیار بالایی (3/4) را نیز توسط کاربران دریافت کرده است.

سایر اپ‌ها همچون رفاه پرداخت نیز با اختلاف بسیار زیادی از بله قرار دارند.

شایان ذکر است که اپ خدمات پرداخت شهرداری فقط با هدف پرداخت‌های شهری همچون عوارض نوسازی، پسماند و … توسعه یافته است که جزو سایر خدمات پرداخت در نظر گرفته می‌شود.

از نظر میزان امکانات، عمده اپ‌ها متمرکز بر پرداخت قبض و دریافت شارژ هستند و فقط 18 درصد از اپ‌ها دارای امکانات کامل پرداخت (جمعی) هستند. 18 درصد از اپ‌ها نیز در کنار شارژ یا پرداخت قبض، سایر امکانات همچون نیکوکاری، پرداخت بیمه، خرید و … را نیز دارند. 15 درصد از نرم‌اپ‌های موبایلی نیز امکان پرداخت خلافی و جریمه‌های خودرو را دارند.

بر اساس میزان دانلود فعال، مردم بیشتر اپ‌های پرداخت جمعی (تمامی خدمات پرداخت) را دانلود کرده‌اند که 96 درصد از حجم دانلود فعال کافه بازار را تشکیل می‌دهد.

اپ‌هایی که فقط امکان دریافت شارژ، پرداخت قبض یا خلافی خودرو را دارند نیز هر کدام در حدود یک درصد از تعداد دانلودهای فعال را به خود اختصاص داده‌اند.

با بررسی تعداد نرم‌افزارها بر اساس دانلود فعال مشخص می‌شود که فقط هشت درصد از اپ‌های پرداختِ موجود در کافه بازار، دانلودی بیش از 20 هزار داشته‌اند و نزدیک به 50 درصد از این اپ‌ها دانلود فعال کمتر از هزار داشته‌اند. 16 درصد از اپ‌ها نیز بالاتر از هزار دانلود فعال و 11 درصد نیز بالاتر از دو هزار دانلود فعال داشته‌اند.

ماهنامه بانکداری آینده شماره 39

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  1