قوانین و فرایندها برای حرکت به سمت بانکداری دیجیتال باید تغییر کند

ژان صیاد:

صیاد با بیان اینکه اکنون اصلی‌ترین چالش در بحث کارمزد، فرهنگ سازی است، گفت: مطمئنا اگر بخواهند تغییراتی را در مبحث کارمزد ایجاد کنند و دارندگان کارت بخواهند کارمزد پرداخت کنند، هم صدای مجلس و هم مردم در می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «ژان صیاد» عضو هیات مدیره شاپرک مهمترین چالش اکوسیستم بانکداری و پرداخت کشور را حرکت از بانکداری الکترونیک به سمت بانکداری دیجیتال دانست و گفت: با چالش‌ها و موانع بسیاری در مسیر حرکت از بانکداری الکترونیک به سمت بانکداری دیجیتال مواجه هستیم که بدون بررسی درست و دقیق و کارشناسانه این حرکت دشوار خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه با نسل جدیدی از بانکداری مواجه هستیم که بانکداری دیجیتال نام دارد، تاکید کرد: باید ببینیم شکل و شمایل بانکداری دیجیتال به چه نحو است، ابعادش چگونه است و چه اجزایی دارد، همه اینها مواردی است که باید کارشناسی شود و مدل مفهومی آن برای ایران و صنعت بانکداری کشور استخراج شود.
 
صیاد با اشاره به اینکه تعریف یکسان و استانداردی از بانکداری دیجیتال در کشور صورت نگرفته است، گفت:‌ بانکداری دیجیتال شامل نگاه و رویکرد جدیدی است و به همین خاطر لازم است که اجزای بانکداری دیجیتال را تعریف کنیم. به عنوان مثال مبحث شناسایی مشتری یا KYC باید به e-Kyce که یکی از مباحث بانکداری دیجیتال است تبدیل شود.
 
وی با اشاره به ایتکه هیچ گاه نباید ثابت باشیم و باید به سمت جلو حرکت کنیم،  تاکید کرد: اگر بتوانیم ابزار و روش بانکداری دیجیتال را بشناسیم می‌توانیم ادعا کنیم یک قدم به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کرده ایم. بر همین اساس قوانین و فرایندها در تمامی حوزه‌های بانکداری برای حرکت به سمت دیجیتال تغییر کنند. در نتیجه لازم است که حداکثر استفاده از تکنولوژی روز را در صنعتی که مشغول به کار هستیم استفاده کنیم و وجود دخالت انسانی بی ربط را به حداقل برسانیم. این تعریف کلی بانکداری دیحیتال است که ما را به سمت بانکداری مجازی و حذف شعب فیزیکی سوق می‌دهد.
 
صیاد با بیان اینکه همواره با چالش‌هایی در صنعت بانکداری و پرداخت مواجه بوده‌ایم، گفت: موضوع مهمی که برای توسعه اکوسیستم بانکداری و پرداخت وجود دارد، تعیین اهداف در حوزه‌های مختلف است. بر همین اساس ما در وزارت اقتصاد و دارایی اتاق فکری تشکیل داده ایم و  در حال کار بر روی این حوزه‌ها هستیم که به زودی به بانک‌ها اعلام می‌شود.
 
عضو هیات مدیره شاپرک درباره بحران کارمزد نیز تاکید کرد: در موضوع کارمزد، سازوکاری در ابتدا وضع و اجرایی شد؛ اگر نگاهی به مدل کارمزد در کشورهای خارجی داشته باشیم با مدل های مختلفی مواجهیم، برخی می گویند چرا کارمزد را باید پذیرنده بدهد و دارنده کارت باید کارمزد را پرداخت کند، البته اکنون هم کارمزد را به نحوی پذیرنده از دارنده کارت دریافت می کند.
 
وی با بیان اینکه شکل و شمایل کسب و کار از ابتدا به این صورت در ایران مرسوم شد که معنا هم دارد، گفت: ما با کارت های دبیت شروع کردیم. به این معنا که پولی که از طریق کشیدن یک کارت از پولی که در حساب بانکی‌ام دارم، هزینه آن را پرداخت می‌کنم. در خارج از کشور اما آنچه که فرهنگ سازی شده است کارت های اعتباری بود نه پول افراد.
 
وی افزود: در واقع مدل پرداخت و کارمزد در خارج از کشور به گونه‌ای است که بانک‌ها به عنوان اعتبار برای مشتریانشان مبلغی را در نظر می‌گیرند و اعلام کرده بودند این پول زمانی که افراد جنس خریداری کنند از اعتبار آنها کسر می‌شود، پذیرنده هم راهی جز اینکه این پول را از دارنده کارت بگیرد ندارند.
 
وی با اشاره به اینکه مبحث کارمزد در موضوع کارت دبیت، متفاوت است، گفت: ما نمی توانیم در بحث کارمزد به دارندگان کارت فشار بیاوریم، اگر ما به دارنده کارت فشار بیاوریم، پول را در جیبش می گذارد و عنوان می کند که پول نقد می دهم.
 
صیاد با بیان اینکه اکنون اصلی ترین چالش در بحث کارمزد، فرهنگ سازی است، گفت: مطمئنا اگر بخواهند تغییراتی را در مبحث کارمزد ایجاد کنند و دارندگان کارت بخواهند کارمزد پرداخت کنند، هم صدای مجلس و هم مردم در می‌آید.
 
وی با بیان اینکه برای حل مساله کارمزد باید زمان بگذرد، تاکید کرد: شک نکنید از سوی دیگر اگر پذیرنده مجبور شود کارمزد دهد به گونه ای با افزایش قیمت محصولاتش این مبلغ را دریافت می کند.  بحث مهم فرهنگ سازی است و با این وضعیت اقتصادی که در کشور اکنون با آن مواجهیم کافی است یک تلنگر وارد شود و اگر تلنگر وارد شود بازگرداندن ثبات به فضا کار سختی است.

 

منبع: فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =