شمارش معکوس برای اقتصاد در سال ۹۸/ تغییر مسئله برای فناوران بانکی و پرداخت

سی نهمین شماره ماهنامه بانکداری آینده منتشر شد

سی و نهمین شماره ماهنامه بانکداری آینده در 132 صفحه و 7 پرونده به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری الکترونیک، شماره 39 از ماهنامه بانکداری آینده با عنوان «شمارش معکوس برای اقتصاد 98» برای اسفند و فروردین ماه منتشر شد. به نقل از این شماره در سال 98 سیستم بانکداری کشور خواه ناخواه باید دستخوش تغییراتی مثبت شود تا از فشاری که بر بدنه اقتصاد بواسطه ناکارآمدی این سیستم وارد می شود کاسته شود. گرچه اقتصاد کشور نیز در سال 98 چشم انداز با گسست مواجه بوده و احتمالا وارد رکود تورمی می شود.

این سوال نیز مطرح است که آینده پول کشور چه خواهد شد؟ افت قابل توجه تاریخی ارزش ریال ایران و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم به یک سوم به کجا خواهد انجامید؟ در این شماره در پرونده های اول به شرایط اقتصادی سال 98 با مروری بر سال 97 پرداخته ایم. در پرونده های بعدی به وضعیت نامعلوم مالیات و ارزش ریال خواهیم پرداخت همچنین بازر فناوری بانکی، پرداخت و نوآوری های جدید را مرور خواهیم کرد. سکوی 98 بهسازان فردا و برنامه های شرکت خدمات انفورماتیک از دیگر مباحثی است که در این شماره مرور خواهد شد.یکی از سوال های این شماره آن است که دلار در چ قیمتی در سال آینده خواهد ایستاد. همچنین چونه فناوران بانکی و پرداخت مسئله هایشان تغییر می کند.

اقتصاد کلان

در این پرونده به پیش بینی های انجام شده از رشد اقتصادی در سال 98 می پردازیم. در ابتدا در میز گردی با حضور دکتر حسین عبده تبریزی، دکتر احمد عزیزی، دکتر سید احمدرضا جلالی نائینی و دکتر حمید زمان زاده به بررسی ابعاد بازگشت تورم و رکود اقتصادی و هم افزایی این دو فاکتور اساسی در اقتصاد   کشور خواهیم پرداخت. گره های کور ها در اقتصاد  در سال 98 به احتمال زیاد پیچیدهتر خواهد شد. گرچه فرو رفتن در رکود تورمی چیز جدیدی در کشور ما نیست. سپس در این پرونده به بررسی پارامترهای اقتصادی کشور بر اساس آمارهای بانک جهانی می پردازیم که حاکی از افزایش شیب پایه پولی در کشور و شیب افت ارزش ریال در سال های پس از انقلاب است. در گزارشی دیگر نیز به مقایسه وضعیت اقتصاد کشور با کشورهای همسایه و هم تراز همچون کره شمالی، کوبا، عربستان و ترکیه می پردازیم. در نهایت این پرونده در گفتگویی با مرتضی نجف، معاون فناوری اطلاعات بانک ملت روی رمز و راز گره گشایی در اقتصاد بسته می شود.

مالیات

در این پرونده ابتدا به میز گردی با کارشناسان اقتصادی در زمینه درآمدهای مالیاتی دولت می پردازیم. در این میز گرد آقایان مرتضی دلخوش و محمد وصال به ارزیابی مشکلات ریشه ای اقتصاد کشور و تأثیر رانت بر آن پرداخته می شود. طبق نظر این کارشناسان بزرگترین مشکلات اقتصاد کشور وجود رشوه در سیستم مالیاتی عدم افزایش مالیات های مستقیم و افزایش مالیات های غیر مستقیم است که فشار را بر اقشار کم درآمد جامعه افزایش می دهد. سپس در گزارش بعدی این پرونده به درآمدهای مالیاتی کشور در 7 سال گذشته و سهم منابع مختلف مالیات بر درآمد دولت پرداخته می شود. در گزارش بعدی نیز به وضعیت واردات کالاها و افزایش واردات کالاهای مصرفی پرداخته شده است. در پایان نیز در گزارشی تحلیل به ارزیابی بررسی رابطه تورم و مالیات پرداخته شده است.

ارز و طلا

این پرونده در گفتگو با معاون سابق ارزی بانک مرکزی، جناب آقای سید کمال سید علی گشوده می شود. این گفتگو به تأثیر کنترل قاچاق بر قیمت ارز و احتمال ثبات قیمت ارز در کانال 12 تا 13 هزار تومان در سال 98 پرداخته است. اما در صورتی که قوانین CFT و FATF مورد تصویب قرار نگیرد رابطه اقتصادی کشور هر روز تنگ تر خواهد شد و ارتباط اقتصادی با دنیا قطع می شود. در این پرونده در گزارش بعدی به بررسی نرخ ارز و شاخص های پولی در 50 سال گذشته و نوستالژی رویداد سال 1372 در تاریخ اقتصاد کشور می پردازیم و در گزارشی دیگر به رکورد شکنی نقدینگی 2 بیلیارد و 200 هزار میلیارد تومانی می پردازیم. در نهایت نیز این پرونده را با گزارشی در زمینه تجربه بحران های ارزی در کوبا، ونزوئلا و زیمباوه می بندیم.

فناوری بانکی

این پرونده پای میز گردی با حضور آقایان سعید عسکری انارکی، مرتضی مقدسیان،  عبدالحمید منصوری و حسین قریشی باز می شود. این میز گرد به تحلیل بازار فناوری در سال 98 و عدم تمایل بانک ها به سمت فناوری پرداخته است. به گفته کارشناسان، وضعیت درآمدهای بانکی منجر شده است تا بانک ها قدرتی برای سرمایه گذاری روی بخش فناوری نداشته باشند. در سال 98 بانک ها دستخوش تغییرات قابل توجهی خواهند شد زیرا شبکه پرداخت کشور کارمزدهای زیادی بر دوش شبکه بانکی کشور گذاشته است. در این پرونده در گزارش بعدی به سیستم پنجره واحد تجاری در سنگاپور و مالزی پرداخته ایم که تأثیر قابل توجهی بر افزایش کارآمدی تجارت یک کشور می گذارند و منجر می شوند تا کالاها  تنها در طی 2 هفته ترخیص شوند. در نهایت در گزارشی از جرم و چالش های جرم شناسی در رمز ارزها این پرونده را پایان می دهیم.

پرداخت

این پرونده با میز گردی حول موضوع تولد بانک پرداخت ها در کشور با حضور محمدرضا محمودیان، مصطفی امیری و علی رحیمی پور گشوده می شود. در این میزگرد به ارزیابی ابعاد عملکرد و ساختار نظام بانکداری، پیام رسان ها، رمزارزها و نحوه افزایش کارایی آن¬ها پرداخته شده است. سپس در گزارشی تحلیلی به بررسی تبلیغات در صنعت پرداخت و توسعه قابل توجه فعالیت شرکت های پرداخت و رقابت آنها پرداخته می شود. در این پرونده گزارشی از عملکرد ایران کیش و به پرداخت و همچنین دو گزارش از عملکرد اپ های موبایلی ارائه شده است و در نهایت این پرونده با گزارشی حول عملکرد پی تی ام در هند و دست آوردهای بزرگ این شرکت بسته می شود.

بهسازان

این پرونده در میزگردی با حضور مدیران فن آوران هوشمند بهسازان فردا و شرکت مهندسی یاس ارغوانی گشوده می شود. در این میز گرد آقایان علی حکیم جوادی، امیر رضا لیلازی و حسین زادمهر حضور دارند. گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا در سال 98 برای توسعه بانکداری دیجیتالی گام های اجرایی ویژه ای را در دستور کار دارد. در گزارش بعدی این پرونده به ارزیابی نقشه راه نوآوری شرکت مهندسی یاس ارغوانی برای سال های آتی می پردازیم و در نهایت در گزارش آخر این پرونده به افتتاح سکوی بانک ملت در دانشگاه امیرکبیر و میزبانی این دانشگاه برای رویدادهای بانکداری در سال 98 پرداخته می شود.

نوآوری

این پرونده در گفتگویی با آقای مهران محرمیان در زمینه برنامه شرکت خدمات انفورماتیک در حوزه نوآوری آغاز می شود. در این مصاحبه به نقش شرکت خدمات انفورماتیک بعنوان سکوی پرش فینتک ها و ارائه خدمات توسط این شرکت به استارتاپ ها اشاره شده است. در گزارش بعدی به بررسی فینتک ها و بانک ها و اینکه در پایان راه، این رابطه به همکاری و یا مقابله خواهد انجامید پرداخته می شود. در نهایت این پرونده نیز با نگاهی به اقدامات و اهداف شرکت خدمات انفورماتیک در حوزه حمایت از استارتاپ ها بسته می شود.

حامیان این شماره نیز عبارتند از: شرکت خدمات انفورماتیک و گروه فن‌آوران‌هوشمند بهسازان فردا با درج پرونده‌ای از عملکرد سالانه‌ی خود و شرکت‌های به پرداخت ملت‌، پرداخت الکترونیک سداد، بانکهای مسکن،رفاه، صادرات، تجارت و توسعه صادرات، و شرکت های  تاپ ، آی تی ویو، آنی تبادل همراه و نیلماک

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  ⁄    =  9