بانک‌ پیشرانی مهم برای رشد صنعت فین‌تک

عبادی دبیر انجمن فین تک گفت: هنگامی که زیرساخت قانونی و فنی وجود داشته باشد از سوی کسب و کارهای جدید سرویس طراحی می‌شود و صنعت می‌تواند با تعامل و همکاری با بانک‌ها به عنوان یک پیشران مهم رشد پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهدی عبادی درباره ارتباط میان بانک‌ها و این مسئله که بانک‌ها به عنوان دوست، دشمن یا همکار سیستم بانکی به شمار می‌روند، گفت: برای ارزیابی فین‌تک‌ها ابتدا باید جنس ارائه خدمت آن‌ها را ارزیابی کرد چرا که  فین‌تک‌ها در برخی از حوزه‌ها به هیچ عنوان توانایی رقابت با بانک‌ها را ندارند که از جمله آن‌ها باید به مالکیت حساب‌های بانکی اشاره داشت که معتقدم همچنان در اختیار بانک‌ها باقی خواهد ماند.

دبیر انجمن فین تک با بیان این که فین‌تک‌ها می‌توانند در زمینه ارائه تسهیلات با مبالغ پایین سهم بازار بانک‌ها را به خود اختصاص دهند، خاطر نشان کرد: از سویی دیگر فین‌تک‌ها در ارائه برخی خدمات به مشتریان بانکی رقیب بانک‌ها هستند که نمونه آن می‌تواند ارائه خدمات در زمینه تسهیلات خرد باشد، در واقع اگر مشکلات قانونی رفع شود، فین‌تک‌ها می‌توانند در حوزه تسهیلات خرد با بانک‌ها رقابت کنند و این خدمت را در قالبی جدید به مشتریان ارائه کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر فین‌تک‌ها در بخش عملیات روزمره بانکی از جمله انتقال وجه، پرداخت قبض و سایر این دسته از خدمات رقیب بانک‌ها به شمار می‌روند چرا که روزانه تعداد بسیار زیادی کاربر از آن‌ها برای دریافت و انجام تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن فین تک با اشاره به ضرورت تعامل برای ارتقا اکوسیستم بانکی و فین‌تک در کشور، اظهار داشت: به طور مشخص صنعت فین تک با صنعت بانکی رابطه دوستی، دشمنی یا رقابت ندارد و فین‌تک‌ها در بخشی رقیب و در بخش دیگری همکار بانک‌ها به شمار می‌روند؛ در حقیقت بانک‎ها در صورت همکاری و تعامل با فین‌تک‌ها می‌توانند علاوه بر ایجاد خدمات نوین و جذب مشتری، میزان سودآوری را افزایش دهند که این تعامل به نفع اکوسیستم فین‌تک و بانکی است.

بانک‌ پیشرانی مهم برای رشد صنعت فین‌تک

عبادی با بیان این که رشد حوزه فین‌تک نیازمند ایجاد زیرساخت‌های قانونی و فنی است، خاطر نشان کرد: هنگامی که زیرساخت قانونی و فنی وجود داشته باشد از سوی کسب و کارهای جدید سرویس طراحی می‌شود و صنعت می‌تواند با تعامل و همکاری با بانک‌ها به عنوان یک پیشران مهم رشد پیدا کند.

تمرکز اکوسیستم فین تک به حوزه پرداخت در حال از بین رفتن است

دبیر انجمن فین تک با اشاره به رفع تمرکز اکوسیستم فین‌تک به حوزه پرداخت و ورود کسب و کارهای نوپا به سایر بخش‌های صنعت مالی گفت: تمرکز اکوسیستم فین‌تک از پرداخت به سایر حوزه‌ها تقسیم شده و در حال از بین رفتن است، در حال حاضر ۱۵ استارت آپ حوزه بیمه ایجاد شده و فعالیت دارند، از طرفی دیگر ۱۰ استارت آپ در حوزه بورس و در حدود ۱۰ استارت آپ در زمینه PFM ایجاد شده و تعداد بسیار زیادی کسب و کار در سایر حوزه‌های فین تک از جمله بلاک‌چین و رمز ارز فعال هستند.

وی افزود: حوزه پرداخت در یک بازه زمانی در صنعت فین تک دچار ترافیک شد چرا که  تعداد بسیار زیادی تیم و کسب و کار جدید به سمت حوزه پرداخت در صنعت فین تک ایران آمدند و دلیل این مسئله نیز مهیا بودن شرایط نسبت به سایر حوزه‌ها با توجه به قانون گذاری‌های لازم از سوی بانک مرکزی و توجیه تفکر سنتی بانک‌ها برای همکاری کسب و کارهای نوآور در این حوزه بوده است.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  3  =