خروج اَپ‌های ایرانی از دسترس کاربران آی‌فون ارتباطی به تحریم‌ها ندارد

مشاور سابق مدیرعامل مبنا کارت آریا اعلام کرد: تا جایی که اطلاع دارم گپ، به عنوان یکی از سرویس های پیام رسان داخلی طی مکاتبه ای که با وزارت خزانه داری آمریکا داشته است توانسته مجوز حضور بر سیستم عامل IOS را کسب کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، 3 روز از اعمال محدودیت بر اپلیکیشن های ایرانی برای کاربران گوشی های آیفون می گذرد، البته این نخستین بار نیست که شرکت اپل تصمیم گرفته دسترسی ایرانیان را به اپلیکیشن‎های ایرانی محدود کند به طوری که در چند سال گذشته این شرکت به دلیل موضوع تحریم، دسترسی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را به اپ استور مسدود کرده است.

درخصوص این چالش که دو سال است برای کاربران آی‌فون در ایران وجود دارد، دو رویکرد وجود دارد نخست اینکه برخی اقدامات محدودکننده اپل را به دلیل محافظت از اطلاعات کاربران عنوان می‌کنند اما گروه دومی هست که معتقدند چون اپل به واسطه تحریم‌ها به ایرانیان خدمات نمی‌دهد، شرکت‌های ایرانی ناچار به دور زدن آن هستند. بنابراین عامل چنین محدودیت‌هایی تحریم‌ها هستند. اما هومن ملک لی، مشاور سابق مدیرعامل مبنا کارت آریا می گوید که این موضوع هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و اپل به طور کلی در حال آپدیت مجوز اپ استورهای محلی است.
 
هومن ملک لی، مشاور سابق مدیرعامل مبنا کارت آریا درباره بسته شدن برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی بر بستر IOS گفت:‌ تحریمی در کار نبوده است و این یک تصمیم بین‌المللی است که اپل با هدف به روز رسانی کاربرانش آن را اتخاذ کرده است.

وی افزود: اپل تمایل داشت که اطلاعات مربوط به کاربران این سیستم عامل در امان باشند، در حدود 2 یا 3 سال پیش زمانی که اپ استورهای محلی در کشورهای مختلف عنوان کردند که می‌خواهیم این سرویس را در اختیار داشته باشیم اپل یک بار مجوز را در آن زمان به همه آنها ارائه کرد و پس از آن فراگیری این موضوع به سرعت گسترش پیدا کرد. همچنین رشد قارچ گونه آن باعث شد که اپل احساس خطر کند.

ملک لی تاکید کرد:‌ تنها کاری که اپل در آن زمان توانست انجام دهد این بود که به کاربرانش اطلاع داد که هیچ تعهدی در قبال اپ استورهای محلی ندارم و مسئولیت آن بر عهده کاربران است.

وی افزود: اما آنچه که اکنون شاهد آن هستیم این است که اپل به طور کلی در حال آپدیت مجوز اپ استورهای محلی است اگر آنها این موضوع را احراز کنند مجددا اتفاق مثبتی خواهد افتاد و فکر نمی‌کنیم این موضوع ارتباطی به تحریم‌ها داشته باشد.

ملک لی همچنین با رد هرگونه نقض قانون از سوی اپلیکیشن‌های ایرانی گفت: این موضوع را به طور کامل رد می‌کنم، چرا که سرویس‌های بسیار معمولی نیز در این بین بوده‌اند که دیگر بر روی این سیستم عامل اجرا نشده است و کنارگذاشته شده اند. به نظر می رسد پس از آنکه این اپلیکیشن ها خود را با مجوزها منطبق کنند اپل بتواند دوباره آنها را بازگرداند.

وی همچنین افزود: تا جایی که اطلاع دارم گپ، به عنوان یکی از سرویس های پیام رسان داخلی طی مکاتبه ای که با وزارت خزانه داری آمریکا داشته است توانسته مجوز حضور بر سیستم عامل IOS را کسب کند.

ملک لی تاکید کرد: سیپ اپ نیز اعلام کرد که فعلا راه کار موقتی در این زمینه ارائه کرده است و بر اساس این راه کار موقتی، قادر به استفاده از اپلیکیشن های خود هستند. همچنین اعلام کرده است که طی 10 روز آینده راه کار قطعی و نهایی ارائه خواهد کرد تا دغدغه کاربران B2B آنها که صاحبان اپ هستند بر روی آن نسخه ها برطرف شوند و همگی باید صبر کنیم و ببینیم طی 10 روز آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

منبع: فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  4