بانک‌ها و PSPها ناچار به پذیرش پرداخت‌یاران می‌شوند

مدیرعامل شرکت هدایت هوشمند قرن:

مدیرعامل شرکت هدایت هوشمند قرن گفت: با توجه به افزایش حضور پرداخت‌یاران در اکوسیستم پرداخت کشور، بانک‌ها و PSPها در آینده نزدیک ناچار به پذیرش آنها می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از فابانیوز، شرکت هدایت هوشمند قرن حدود 25 سال پیش، با هدف ایجاد تحول در ارائه کالا و خدمات در عرصه انفورماتیک و فناوری اطلاعات کشور تاسیس شد. این شرکت در حوزه سیستم‌های پرداخت الکترونیکی نیز فعال است. هدایت هوشمند قرن، اکنون فعالیت خود را در حوزه پرداخت‌یاری، با ساز و کار جدیدی که بر مبنای دستورالعمل بانک مرکزی قرار دارد، آغاز کرده است.
 
پرهام بهین‌شاد مدیرعامل این شرکت گفت: اکنون تنها برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، بر مبنای رویکرد و سیاستگذاری‌های داخلی خود حضور پرداخت‌یاران را پذیرفته‌اند. در میان بانک‌ها نیز تعداد محدودی از آنها تعامل خوبی را با پرداخت‌یاران برقرار کرده‌اند.
 
وی افزود: بانک‌ها به فعالیت پرداخت‌یاران به عنوان بار اضافه بر دوش شبکه پرداخت نگاه می‌کنند؛ در حالی که چنین فین‌تک‌هایی به دنبال کاهش تعداد تراکنش‌های بانکی هستند.
 
این فعال صنعت پرداخت تاکید کرد: با توجه به افزایش حضور این بازیگران جدید در اکوسیستم بانکداری و پرداخت کشور و پررنگ شدن تدریجی نقش آنها، هم بانک‌ها و هم PSPها در آینده نزدیک ناچار به پذیرش این تازه‌واردان می‌شوند.
 
کمیت پرداخت‌یارها؛ نه ایجاد انحصار و نه ارائه مجوزهای بی‌حساب و کتاب
 
بهین‌شاد، در مورد نوع خدمات پرداخت‌یاران گفت: فعالان این حوزه بر اساس دستورالعمل شاپرک باید به سمت خدمات بدون کارت حرکت کنند اما برای توسعه خدمات موبایلی شاید در آینده نیاز جامعه به این سمت برود که آنها نیز بتوانند خدمات مبتنی بر کارت را ارائه کنند؛ برای مثال به حوزه به روزرسانی دستگاه‌های کارتخوان، بر مبنای فناوری‌های جدید وارد شوند.
 
مدیرعامل شرکت هدایت هوشمند قرن، در پاسخ به این سوال که آیا باید در مورد کمیت حضور پرداخت‌یاران در صنعت از طرف رگولاتوری محدویتی ایجاد شود، بیان کرد:‌ محدودسازی بیش از حد تعداد پرداخت‌یاران اقدام درستی نیست اما گسترش بی حساب و کتاب آنها نیز می‌تواند زیان‌بخش باشد.
 
وی افزود: محدودسازی بیش از حد ممکن است به انحصار بیانجامد و افزایش بی‌رویه تعداد پرداخت‌یاران نیز می‌تواند خطراتی را ایجاد کند که کل موضوع پرداخت‌یاری را تحت‌الشعاع قرار دهد. اگر به 200 یا 300 پرداخت‌یار مجوز فعالیت داده شود، نمی‌توان مطمئن بود همگی آنها عملکرد صحیحی داشته باشند و برخی از این فین‌تک‌ها ممکن است با اقدامات خود آسیب‌هایی به صنعت پرداخت بزنند که در نهایت، تر و خشک با هم بسوزند.  
 
به گفته این فعال پرداخت‌یاری، باید حد میانه‌ای را برای تعداد پرداخت‌یارها در نظر گرفت که نه انحصار ایجاد و فضاغیررقابتی شود و نه کل اکوسیستم آسیب ببیند.
 
بهین‌شاد در مورد سرنوشت دیگر انواع پرداخت‌های خرد در کشور بیان کرد: ابتدا باید پرداخت‌یارها به ساماندهی برسند؛ پس از آن بر اساس تجربه فعالیت آنها، دستورالعمل‌هایی برای روش‌های دیگر پرداخت خرد، برای مثال کیف پول الکترونیکی تنظیم و ابلاغ شود.
 
گفت‌وگو از: سارا اسلامی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

67  +    =  76