ده شیوه برجسته از تقویت زنجیره های تامین توسط اینترنت اشیا و بلاک چین

بر طبق آخرین بررسی آماری Deloitte، اکثر تشکیلات اقتصادی مشغول اولویت بندی برنامه های بلاک چینی خود هستند که عمدتا متمرکز بر بهبود زنجیره های تامین (53 درصد) و اینترنت اشیا (51 درصد) است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بنابر تحقیقات اخیر شرکت گارتنر (Gartner)، تا سال ۲۰۲۳ بلاک چین از نهضتی جهانی پشتیبانی می کند و سالانه دو ترلیون دلار کالا و خدمات را پیگیری می کند. پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۰، صنایع کارخانه ای مجزا، حمل و نقل، تدارکات و صنایع همگانی هر کدام ۴۰ میلیارد دلار را در رابطه با سرویس ها، سیستم ها و پلتفرم های اینترنت اشیا خرج کنند.

بازار نرم افزار اقتصادی مدیریت زنجیره های تامین از ۱۲.۲ میلیارد دلار در ۲۰۱۷ تا ۲۰.۴ میلیارد دلار در ۲۰۲۲  افزایش یافته است که بر طبق آخرین تحلیل در حال رسیدن به نرخ رشد سالانه ۱۰.۷ درصد می باشد.

بررسی و ردیابی برنامه های آزمایشی گواه اثبات مفهوم (Proof of Concept) اینترنت اشیا و بلاک چین که امروزه در حال جریان است، نشان می دهد که این برنامه ها برجسته ترین پتانسیل را برای به ثمر رسیدن دارند.

ترکیب بلاک چین و اینترنت اشیا نوعی نظارت آنی و قابلیت پیگیری را فراهم می کند که زنجیره های تامین را دوباره تعریف خواهد کرد. بلاک چین پتانسیل خود برای افزایش سرعت، اندازه و میدان دید زنجیره های تامین نشان داده است. بلاک چین در حالی که دسته بندی، مسیریابی و کنترل موجودی را بهبود می بخشد، تراکنش های مربوط به کالا های جعلی را نیز از میان بر می دارد. ساختار دفتر کل توزیع شده بلاک چین در حال تبدیل شدن به کاتالیزوری برای پذیرش اینترنت اشیا و کاربرد تجاری در سازمان ها می باشد.

بلاک چین و اینترنت اشیا آینده زنجیره های تامین را بر اساس موفقیت آغازین برنامه های گواه اثبات مفهوم تعریف می کنند. این برنامه ها متمرکز بر تدارکات، انبارش و حوزه های پیگیری و ردیابی زنجیره های تامین در ساخت و ساز های کارخانه ای هستند. برنامه های آزمایش محور زنجیره های تامین امروزه خیلی مشهور هستند و تشکیلات اقتصادی می خواهند بدانند که اینترنت اشیا با استفاده از بلاک چین چگونه دستاورد بیشتری برای آنها خواهد داشت.

اخیرا مدیر اطلاعات یک شرکت بیان کرد که شرکتش عمدا قصد دارد که چندین گواه اثبات مفهوم (PoC) را به طور همزمان راه اندازی کند. وی ابراز داشت که آنها آزمونگاه ما هستند و ما به بررسی محدودیت های بلاک چین و اینترنت اشیا می پردازیم تا ببینیم که آیا آنها می توانند مشکلات مهم زنجیره تامین ما را حل کنند. او همچنین افزود که آنها در این مسیر چیز های زیادی یاد خواهند گرفت. تیم ارشد مدیریت این شرکت تولید کننده اعلام کرد که برنامه های آزمایشی به شرطی که بتوانند روشی برای افزایش گردش موجودی و خرید و فروش پیدا کنند و این گردش موجودی را با استفاده از بلاک چین و اینترنت اشیا تنها ده درصد هم افزایش دهند، ارزشمند خواهند بود.

آنها همچنین در حال راه اندازی برنامه های آزمایشی گواه اثبات مفهوم می باشند تا طبقه بندی، مسیریابی و تحویل کالا ها را بهینه کنند و از تقلب کاسته و صحت و سرعت پیگیری و ردیابی را افزایش دهند. در میان برنامه های آزمایشی زیادی که در حال جریان هستند، ردیابی و پیگیری عظیم ترین پتانسیل را برای به بار نشستن دارد.

موارد زیر ده شیوه برجسته از تاثیرگذاری بلاک چین و اینترنت اشیا در آینده زنجیره های تامین هستند:

ترکیب ویژگی پشتیبانی نظارتی آنی اینترنت اشیا با ویژگی پایگاه داده توزیع شده بلاک چین دقت و حجم ردیابی و پیگیری را تقویت کرده و منجر به بهبودهایی در میان زنجیره های تامین خواهد شد. بهبود پیگیری نیاز به ذخیره اضافی را با فراهم آمدن رویت سطح موجودی و محموله ها مرتفع می کند. سفارش های ضروری می توانند تسریع و مسیریابی دوباره شوند و به وجود آمدن مشکل در برنامه های تولیدی و محموله های مشتری به حداقل برسند. ترکیب بلاک چین و حسگر های اینترنت اشیا دارای پتانسیل ایجاد تحول در زنجیره های تامین غذا می باشند. در این حالت سنسور ها برای ردیابی تازگی، کیفیت و امنیت غذا های فاسد شدنی مورد استعمال قرار می گیرند. تاثیرات متعدد ناشی از ترکیب بلاک چین و اینترنت اشیا برای بهبود ردیابی و پیگیری در فضای جدول زیر که از جانب Boston Consulting Group است، نشان داده شده است.

بهبود مدیریت موجودی و کاهش هزینه های بانکی برای اعتبار نامه ها با ادغام بلاک چین و اینترنت اشیا که این نشان دهنده پتانسیل این ادغام برای صرفه جویی در هزینه ها می باشد. اخیرا در مطالعه ای توسط Boston Consulting Group که “ترکیب بلاک چین و اینترنت اشیا برای کاهش هزینه های زنجیره تامین” نام داشت، یک تحلیل فرضیه ای از مقدار صرفه جویی به عمل آمده توسط یک شرکت تجهیزات الکترونیک که بلاک چین را به عنوان یک سرویس پیاده کرده بود، یک اپلیکیشن پیگیری و ردیابی غیر متمرکز را به کار گرفته بود و ۳۰ نود را در میان سرمایه گذاران زنجیره تامین کلیدی به اشتراک گذاشته بود، انجام گرفت. این مطالعه نشان داد که شرکت مذکور توانست تا ۶ میلیون دلار در سال یا ۰.۶ درصد از فروش سالانه اش را صرفه جویی کند. خلاصه ای از این مثال تجاری در پایین نشان داده شده است.

ترکیب بلاک چین و اینترنت اشیا برای صنعت مراقبت های سلامتی و داروسازی تکنیک های سریال سازی قوی تری را فراهم می کند و محصولات و دارو های تقلبی را کاهش می دهد. سریال سازی دارویی به فرآیند تعیین هویت ویژه (مانند شماره سریال) برای هر واحد مهر و موم شده می باشد که سپس این واحد به اطلاعات حیاتی در مورد ریشه محصول، شماره دسته بندی و تاریخ انقضا لینک داده می شود.

بر طبق گفته سازمان سلامت جهانی (WHO) تقریبا یک میلیون نفر در سال در اثر استعمال داروی تقلبی جان خود را از دست می دهند که ۵۰ درصد این محصولات دارویی از طریق وبسایت های شیاد فروخته می شوند و بنا بر یک مطالعه که اخیرا توسط DHL Research انجام گرفت، ۳۰ درصد از محصولات دارویی فروخته شده در بازار های نوظهور جعلی هستند. DHL و Accenture در حال نهایی کردن کار فراهم آوردن الگوی اولیه سریال سازی ردیابی و پیگیری بلاک چینی هستند که متشکل از شبکه ای جهانی از نود ها در گستره شش منطقه جغرافیایی است. این سیستم به طور جامعی برای هر مرحله که محصول طی می کند تا به مغازه و خریدار برسد، سند سازی می کند. نمودار زیر جریان مذکور را به نمایش می گذارد.

بهبود توزیع و تدارکات، ردیابی نگه داری دارایی، بهبود کیفیت محصول، جلوگیری از محصولات جعلی و فعال کردن بازار های دیجیتال از جمله کاربرد هایی هستند که بنا بر پیش بینی Capgemini، بلاک چین به ارمغان می آورد و عظیم ترین تاثیرگذاری را در این حیطه ها خواهد داشت. مشارکت بالقوه اینترنت اشیا در هر یک از پنج مورد مذکور نیز همزمان با سیطره نظارت آنی بر ساخت و ساز کارخانه ای تسریع می شود. ردیابی منبع، مدیریت قرارداد ها، رشته های دیجیتال و امور مالی ترید همگی نمایانگر پتانسیل پذیرش بالا می باشند. نمودار پایین نمایانگر کاربرد های بلاک چین در زنجیره تامین می باشد.

ترکیب بلاک چین و اینترنت اشیا کارخانه داران را قادر می سازد که طرح های المثنی دیجیتال بهتر و ماهرانه تری را در زنجیره های ارزشی خود شاهد باشند. المثنی دیجیتال یک ارائه دیجیتال و پویا از یک دارایی فیزیکی است که شرکت ها را قادر می سازد که عملکرد گذشته، حال و آینده آن دارایی فیزیکی را از طریق چرخه زندگی آن دارایی ردیابی کنند. این دارایی برای مثال اگر یک وسیله نقلیه یا یک بخش یدک باشد، رویداد ها و داده های مربوط به عملکرد را مستقیما به المثنی دیجیتال می فرستد، این کار همزمان که این محصول از دستان کارخانه دار به دلال و در نهایت به مالک جدیدی می رسد، صورت می گیرد. به کمک بلاک چین می توان همه امور مربوط به دارایی را به طور ایمن سندسازی کرد و اینترنت اشیا نیز نظارت و بروز رسانی آنی را فراهم می کند. مایکروسافت و VISEO در حال ایجاد مشارکتی برای استفاده از بلاک چین هستند تا وقایع مربوط به تعمیر و نگه داری هر وسیله نقلیه جدید را به المثنی دیجیتال آن متصل کنند. نمودار زیر نشان می دهد که چگونه المثنی های دیجیتال تولید افزاینده را تسهیل می کنند.

۵۴ درصد از تامین کنندگان و ۵۱ درصد از مشتریان انتظار دارند که سازمان های طرف معامله آنها به نسبت بلاک چین و اینترنت اشیا طلایه دار باشند و نقش رهبری را ایفا کنند. اکثریت تامین کنندگان و مشتریان انتظار دارند که کارخانه داران، تامین کنندگان و فروشندگان در زمینه این دو فناوری نوظهور پیشگام باشند و چشم اندازی را برای آن تعریف کنند. مطالعه عالی Deloitte در این زمینه که “تشریح و تجزیه بلاک چین، بررسی آماری بلاک چینی جهانی Deloitte در ۲۰۱۸” نام داشت، بینش هایی را در زمینه این که چگونه انتظارات مشتریان و تامین کنندگان می تواند عاملی در پذیرش بلاک چین و اینترنت اشیا باشد، فراهم ساخت و این انتظارات به شکل گیری آینده زنجیره های تامین کمک بیشتری خواهد کرد.

بر طبق آخرین برآورد های Deloitte، امروزه پذیرش بلاک چین توسط محصولات مشتری و تولید به دنبال علوم زیستی رهبری می شود. پذیرش اینترنت اشیا در تولید، حمل و نقل، تدارکات و صنایع همگانی در حال شکوفایی است. پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۰ هر یک از این صنایع حدود ۴۰ میلیارد دلار را در پلتفرم ها، سیستم ها و سرویس های اینترنت اشیا خرج کند. نمودار زیر سطوح پذیرش بلاک چین توسط صنعت را مقایسه می کند. با توجه به ارتباط بین تولید کنندگان در زنجیره های تامین، میزان پذیرش بالای بلاک چین و اینترنت اشیا منطقی به نظر می رسد.

۳۲ درصد از تشکیلات و سازمان های اقتصادی در حال پذیرش بلاک چین هستند تا در مقایسه با سیستم های موجود سرعت بالتری را کسب کنند. ۲۸ درصد آنها هم بر این باورند که بلاک چین مدل های تجاری و منابع درآمد جدیدی را افتتاح خواهد کرد. اکثریت شرکت های تولید کننده، حمل و نقل، تدارکات و صنایع همگانی دارای نظارت آنی هستند که در مغازه ها و تجهیزات تولیدی آنها امروزه اعمال می شود. بسیاری از آنها در حال انتقال از نظارت ایجاد شده از طریق وای فای به اینترنت اشیا می باشند که یک جریان داده آنی را فراهم می کند که دفتر کل های بلاک چینی آن را طبقه بندی و ردیابی می کنند تا سرعت و صحت عظیم تری در زمینه پیگیری و ردیابی فراهم آید. در یک مطالعه اخیر توسط capgemini مشخص شد که ۷۶ درصد از تولید کنندگان در اندیشه استراتژی ادغام محصولات و خدمات هستند که با این کار در کمتر از دو سال به درآمدزایی برسند.

بلاک چین اگر توسط اینترنت اشیا پشتیبانی شود این پتانسیل را دارد که ارزشی بین ۸۰ میلیارد دلار تا ۱۱۰ میلیارد دلار را در هفت بخش مالی استراتژیک ایجاد کند و بلاک چین زنجیره های تامین را در این فرآیند دوباره تعریف خواهد کرد. McKinsey یک تحلیل گسترده از بیش از ۶۰ استفاده کاربردی پویای بلاک چین را در خدمات مالی که در آنجا اینترنت اشیا حضور بیشتری در میان تراکنش ها دارد، تکمیل کرد. تحلیل مذکور نشان داد که این فناوری ها پتانسیل ایجاد ارزشی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را دارند.

کاهش اتلاف محصولات و غذا های فاسد شدنی با افزایش ردیابی حاصل از تلفیق بلاک چین و اینترنت اشیا امکان پذیر خواهد شد. برنامه IBM`s Food Trust از فناوری بلاک چین برای ایجاد پاسخگویی، پیگیری و شفافیت بیشتر در زنجیره های تامین بهره می گیرد. این تنها کنسرسیومی است که در نوع خود پرورش دهنده ها، پردازشگران، توزیع گران و خرده فروشان را از طریق یک ثبت و ضبط مجاز، همیشگی و اشتراکی داده های سیستم غذایی به هم مرتبط می کند. مثالی از یک اپلیکیشن ردیابی Food Trust در شکل زیر نشان داده شده است.

 

 منبع: forbes

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  70  =  78