بررسی عملکرد شش ماهه شرکت های حوزه انفورماتیک در بورس

گروه انفورماتیک علیرغم سهم ناچیز از لحاظ ارزش بازار و معاملات یکی از بالاترین حاشیه سود‌ها در میان شرکت‌های بازار سرمایه دارد/شرکت خدمات انفورماتیک در زمره 20 شرکت بزرگ بازار سرمایه قرار دارد و شرکت‌های انفورماتیکی متعددی را در دل خود جای داده است. این شرکت قصد دارد در سال 97 درآمدی معادل 14,552 میلیارد ریال شناسایی کند که حدود 50 درصد از آن را محقق کرده است/شرکت ایران‌ارقام که در دو سال قبل زیان‌ده شده بود در سال گذشته نیز سود چندانی شناسایی نکرد. افزایش نرخ ارز دلیل این موضوع عنوان شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یکی از صنایع فعال در بازار سرمایه گروه «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» است که دو زیرگروه پرداخت و انفورماتیک، شرکت‌های این گروه را تشکیل می‌دهند.

اگرچه گروه انفورماتیک با داشتن ارزش بازار حدود 113 هزار میلیارد ریال (در پایان آذرماه) سهم چندانی از این حیث در بازار سرمایه نداشته و ارزش معاملات آن نیز بسیار اندک است اما یکی از بالاترین حاشیه سود‌ها در بین صنایع مختلف دارد. هرچند براساس بررسی‌ها، بی‌ثباتی‌های اخیر اقتصادی در این گروه نیز رخنه کرده و حاشیه سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. در این گزارش روند سود آوری شرکت‌های گروه انفورماتیک بررسی شده است.

 

خدمات انفورماتیک: این شرکت بزرگترین شرکت در گروه رایانه بوده و در مجموع نیز به لحاظ ارزش در زمره 20 شرکت بزرگ بازار سرمایه قرار دارد. درآمد عمده شرکت خدمات انفورماتیک از کارمزد تراکنش‌های بانکی به دست می‌آید. پشتیبانی نرم‌افزار، تعمیر و نگهداری نیز دیگر خدمات این شرکت هستند.

فروش تجهیزات کامپیوتری و سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها (خدمات انفورماتیک کیش، داده‌ورزی فرادیس البرز، خدمات انفورماتیک فرادیس گسترکیش و…) از دیگر منابع درآمدی این شرکت هستند. شرکت خدمات انفورماتیک در شش‌ماهه نخست سال 97، درآمدی معادل 7,289 میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 19 درصدی را نشان می‌دهد. خدمات انفورماتیک قصد دارد در سال 97 درآمدی معادل 14,552 میلیارد ریال شناسایی نماید که با توجه به تحقق حدود 50 درصدی در شش‌ماهه نخست دسترسی به این هدف میسر به نظر می‌رسد.

 

توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی: عمده درآمد شرکت از ارائه خدمات تعمیرات و نگهداری شعب بانکی حاصل می‌شود. درآمد ناشی از خدمات ATM، نرم افزار و دوربین‌های مداربسته و همچنین فروش خودپرداز، تجهیزات بانکی و کامپیوتری از دیگر منابع درآمدی این شرکت به شمار می‌رود. درحالی‌که سود خالص شرکت در سال 96 به دلیل کاهش حاشیه سود عملیاتی و افت شدید درآمدهای غیرعملیاتی به شدت سقوط کرده بود، در 6 ماهه نخست سال جاری این روند ادامه یافت و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی را وارد ناحیه زیان کرد.

براساس صورت‌های مالی، در این دوره شرکت 29 میلیارد ریال زیان شناسایی کرده درحالی‌که حاصل کار شرکت در مدت مشابه سال قبل 22 میلیارد ریال سود بوده است. مدیران شرکت افزایش بی‌رویه نرخ ارز، عدم ثبات بازار فروش محصولات و انتظار مشتریان جهت ثبات قیمت‌ها را از مهم‌ترین دلایل این زیان‌دهی عنوان کرده‌اند.

 

ایران‌ارقام: فروش و اجاره دستگاه خودپرداز و همچنین ارائه خدمات نرم‌افزاری مهم‌ترین منبع درآمدی این شرکت به شمار می‌رود. در سال مالی منتهی به شهریورماه 96 ایران‌ارقام در کمال ناباوری زیان‌ده شد که کاهش حاشیه سود عملیاتی از 26 به 10 درصد و همچنین افزایش 82 درصدی هزینه‌های عمومی و اداری مهم ترین دلایل آن به شمار می‌روند. اما صورت‌های مالی شرکت برای سال منتهی به شهریورماه 97، ایران‌ارقام سودی معادل 20 میلیارد ریال محقق کرده که این رقم تفاوت چندانی با ارقام مورد پیش‌بینی شده ندارد اما در قیاس با سود‌های محقق شده در سال‌های قبل بسیار ناچیز است.

به گفته مدیران ایران‌ارقام دلیل عمده کاهش سود این شرکت نسبت به سال‌های پیشین (به جز سال قبل)، وارداتی بودن بسیاری از مواد اولیه و وابستگی شدید این شرکت به نوسانات ارزی است به گونه‌ای که براساس براورد‌ها در این سال مالی 113 میلیارد ریال از سود شرکت به دلیل افزایش نرخ ارز کم شده است.

 

داده‌پردازی ایران: درآمد این شرکت از دو منبع اصلی تولید و فروش ماشین‌آلات، تجهیزات و ارتباطات و همچنین ارائه خدمات حاصل می‌شود. علیرغم آن که وزن این دو منبع درآمدی در سال قبل تقریبا مساوی بوده در شش‌ماهه نخست سال 97 بخش فروش تجهیزات حدود 60 درصد از درآمد‌ها را به خود اختصاص داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حاشیه سود عملیاتی شرکت در بخش فروش حدود 20 و در بخش ارائه خدمات 40 درصد است.

در مجموع داده‌پردازی ایران در شش ماه نخست سال جاری درآمدی معادل 722 میلیارد ریال محقق کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد رشد داشته است. با توجه به آن که شرکت رسیدن به درآمد 1,478 میلیارد ریالی را در بودجه خود هدف‌گذاری کرده و در نیمه نخست موفق به تحقق حدود نیمی از آن شده است، تحقق کامل آن چندان دور از ذهن نیست. در صورت وقوع این مهم داده پردازی ایران رکورد درآمدزایی سال‌های اخیر خود را پشت سر گذاشته است.

 

همکاران سیستم: درآمد شركت شامل سه بخش درآمد فروش نرم ‌فزار، پشتيبانی و آموزش است. نکته قابل توجه درخصوص همکاران سیستم حاشیه سود بیش از 80 درصدی آن در سال 96 است. فروش سورس نرم‌افزار محصولات سپيدار و دشت به مبلغ 100 ميليارد ريال از مهم‌ترین دلایل رشد حدود 40 درصدی درآمد و سود شرکت در این سال نسبت سال قبل است.

اما صورت‌های مالی شش‌ماهه نخست سال 97 نشان می‌دهد که حاشیه سود همکاران سیستم در این دوره تا مرز 50 درصد کاهش یافته است. بر این اساس، در مدت زمان یاد شده شرکت 223 میلیارد ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تغییر چندانی نداشته است. همکاران سیستم در نظر دارد در سال 97 مبلغ 698 میلیارد ریال سود شناسایی کند که با توجه به تحقق تنها 32 درصد از آن در شش ماهه نخست، پوشش کامل آن اندکی مشکل به نظر می‌رسد.

 

فن‌آوا: گروه فن‌آوا برخلاف سایر شرکت‌های گروه یک هلدینگ است که سهام کنترلی چندین شرکت در حوزه فناوری اطلاعات را در اختیار دارد. به همین دلیل میزان سود خالص شرکت در سال‌های اخیر نوسانات زیادی داشته است. شرکت فناوا کارت که در حوزه پرداخت فعالیت می‌کند بزرگترین زیر مجموعه این گروه به شمار می‌رود و بخش عمده سودآوری آن را تامین می‌کند.

فن‌آوا موج، فن‌آوا ماهواره، داده‌پردازی فن‌آوا، فن‌آوا سیستم، فن‌آوا همراه، شبکه گستر فن‌آوا و ارتباطات کوه نور از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه این گروه به شمار می‌روند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت در 9 ماهه منتهی به شهریور ماه 97، زیانی معادل 23 میلیارد ریال شناسایی کرده است. با توجه به آن که سال مالی اغلب شرکت‌های زیرمجموعه این گروه در آذرماه خاتمه می‌یابد، برگزاری مجامع و تقسیم سود حاصل از آن‌ها فن‌آوا را همچون سال‌های قبل سودآور خواهد کرد.

 

افرانت: ارائه خدمات اینترنت پرسرعت مهم‌ترین سهم از درآمدهای شرکت را تشکیل می‌دهد. خدمات دیتاسنتر و خدمات تجارت الکترونیک نیز دیگر راه‌های درآمدی افرانت هستند. نکته جالب توجه آن که حاشیه سود خدمات دیتاسنتر شرکت 60 و خدمات اینترنت پر سرعت آن حدود 38 درصد است. با این حال افزایش چشمگیر هزینه‌های مالی و عمومی و اداری موجب کاهش روند نزولی حاشیه سود خالص شرکت در سال‌های اخیر شده است.

در شش ماهه نخست سال 97 افرانت مبلغ 43 میلیارد ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 24 درصدی را نشان می‌دهد. افزایش حاشیه سود عملیاتی و کاهش هزینه‌های عمومی و اداری از جمله دلایل اصلی این رشد به شمار می‌روند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با تداوم روند شش ماهه نخست در شش ماهه پایانی 97، شرکت قادر خواهد بود سودی بیش از سال‌های قبل برای سهامداران به ارمغان آورد.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 37

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

95  −    =  91