هزینه‌های پرسنلی سیستم بانکی کشور

هزینه‌های پرسنلی سیستم بانکی کشور در سال 96 بالغ بر 300 هزار میلیارد ریال برآورد شده است/بانک ملی با هزینه 63 هزار میلیارد ریال در رتبه نخست از نظر هزینه‌های پرسنلی قرار دارد/تنها بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و قرض‌الحسنه رسالت هزینه‌های پرسنلی خود را در سال 96 کاهش داده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آمارهای بانکی ارائه شده از هزینه‌های بانکی سال 96 حاکی از آن است که مجموع هزینه‌های پرسنلی بانک‌ها در این سال در حدود 300 هزار میلیارد ریال برآورد شده است که سهم قابل توجهی از هزینه‌ها را پس از هزینه سود سپرده‌ها تشکیل می‌دهد.

سهم هر بانک از هزینه‌های پرسنلی

بر اساس گزارشات آماری مربوط به سال 97 که از سوی مرکز پژوهش‌های بانکی منتشر شد در سال 96 برخی از بانک‌ها از جمله بانک‌های بزرگ ملی و سپه آمار روشنی از هزینه‌های پرسنلی ارائه نکرده اند. اما بر اساس آمارهای گذشته پیشبینی می‌شود هزینه پرسنلی بانک ملی در سال 96 در حدود 63 هزار میلیارد ریال و بانک سپه در حدود 20 هزار میلیارد ریال قرار گیرد (ارقام پیش‌بینی شده در نمودارها به صورت خط چین نمایش داده شده است).

بر این اساس بانک ملی با حدود 63 هزار میلیارد ریال هزینه پرسنلی بیش از 21 درصد از سهم هزینه‌های پرسنلی سیستم بانکی کشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن بانک صادرات ایران، ملت، تجارت، مسکن، کشاورزی، سپه و رفاه کارگران به ترتیب 39، 32، 26، 25، 21، 19 و 17 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های پرسنلی کرده‌اند که مجموعا به همراه بانک ملی بیش از 80 درصد از هزینه‌های پرسنلی سیستم بانکی کشور را در سال 96 تشکیل می‌دهند (شکل 1).

روند هزینه‌های پرسنلی بانکها

با وجود توسعه تکنولوژی‌های نوین و حرکت بانک‌های جهان به سمت کاهش شعب و کوچکتر کردن بانک ها، در کشور به نظر نمی‌رسد عمده بانک‌ها از این روند جهانی استقبال کرده باشند و کماکان هزینه‌های پرسنلی آن‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است که بخشی از آن ناشی از افزایش نیروی کاری است. در سال 95 مجموع هزینه‌های پرسنلی سیستم بانکی در حدود 250 هزار میلیارد ریال برآورد شده بود که حاکی از رشدی در حدود 20 درصد در هزینه‌های پرسنلی است.

بانک‌های بیش از 1000 شعبه

در بانک‌های بیش از 1000 شعبه که بیش از 80 درصد هزینه‌های پرسنلی را در اختیار دارند، بانک ملی با اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر بانک‌ها دارای بیشترین هزینه‌های پرسنلی است که بر اساس پیش‌بینی در سال 96 هزینه‌های پرسنلی این بانک در حدود 63 هزار میلیارد ریال برآورد شده است (شکل 2).

در بین این بانک ها، بانک رفاه کارگران دارای کمترین هزینه‌های پرسنلی بوده است که منعکسکننده تعداد کمتر شعب این بانک نسبت به سایر بانک‌ها است. بانک ملت در سال 95 توانسته است هزینه هار پرسنلی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بانک‌های بیش از 300 شعبه

بانک‌های بیش از 300 شعبه نیز در 7 سال گذشته به طور تقریباً یکنواخت هزینه‌های پرسنلی خود را افزایش داده اند. با این حال، دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و قرض‌الحسنه رسالت توانسته‌اند کاهش قابل توجهی را در هزینه‌های پرسنلی خود اعمال کنند (شکل 3).

 

در بین بانک‌های این گروه، بانک‌های قوامین، پاسارگاد، پارسیان و انصار با فاصله بسیار کم دارای بیشترین هزینه پرسنلی بوده اند. بانک توسعه تعاون نیز در سال 96 هزینه‌های پرسنلی خود را به طور قابل توجهی افزایش داده است. بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و ایران زمین نیز دارای کمترین هزینه پرسنلی در این گروه از بانک‌ها بوده اند.

بانک‌های بیش از 100 شعبه

بانک‌های بیش از یکصد شعبه نیز در طی دوره مورد بررسی هزینه‌های پرسنلی خود را افزایش داده اند. بانک آینده در بین بانک‌ها بیشترین میزان هزینه‌های پرسنلی را داشته و این هزینه‌ها را در سال 96 به میزان قابل توجهی افزایش داده است. بانک حکمت ایرانیان نیز کمترین میزان هزینه‌های پرسنلی را در این دوره داشته است (شکل 4).

 

بانک‌های کمتر از 100 شعبه

هزینه‌های نیروی انسانی در بانک‌های کمتری از یکصد شعبه نیز در طی 7 سال گذشته افزایش یافته است. در بین این بانک ها، بانک توسعه صادرات بیشترین هزینه‌های پرسنلی را داشته است و در سال‌های 95 و 96 نیز هزینه‌های پرسنلی این بانک به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این در صورتی است که بانک خاورمیانه کمترین هزینه‌های پرسنلی را داشته و روند رشد هزینه‌های آن آهسته تر از سایر بانک‌های این گروه می‌باشد (شکل 5).

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 36

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  2