ضرورت کاهش تدریجی نرخ سود سپرده‌ها/ سود بالا رکود تورمی را تشدید می‌کند!

کارشناس اقتصادی عنوان کرد؛

یک کارشناس اقتصادی سهم بالای سپرده‌های مدت‌دار در نقدینگی کشور را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: افزایش نرخ سود تنها به رکود تورمی پیش‌ آمده دامن می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،حسین درودیان با اشاره به حجم بالای نقدینگی در مهرماه امسال که ۱۶۹۴ هزارمیلیارد تومان اعلام شده است، گفت: سهم بالای سپرده‌های مدت‌دار در نقدینگی که حدود ۴۹درصد آن است مشکلی بسیار حاد و جدی است.

وی ادامه داد: این مشکل از دهه هشتاد و با ایجاد بانک‌های خصوصی که سود بالا و بیشماری می‌دانند آغاز شد و از پیامدهای آن می‌توان به کاهش گردش پول در کشور و خراب شدن صورت‌های مالی بانک‌ها زیان‌دهی آن‌ها عنوان کرد.

درودیان با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود باید آرام آرام صورت بگیرد، گفت: کاهش ناگهانی باعث می‌شود این حجم پولی که طی سال‌ها انباشته شده است ناگهان تخلیه بشود و مشکلات زیادی را ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باید نرخ سود بانکی باید به گونه‌ای تنظیم شود که متناسب با کارکردهای اقتصادی جامعه باشد.

وی در واکنش به تصمیم بانک‌مرکزی برای اجرای عملیات بازار باز گفت: این تصمیم در حال حاضر منجر به گردش ناگهانی سپرده‌ها می‌شود و باید توجه کنیم که این عملیات برای شرایط عادی و هموار است نه برای شرایط فعلی، در شرایط حاضر این کار تنها یک عملیات پیشگیرانه است و راهی برای درمان مشکل نیست.

 درودیان تاکید کرد: دولت باید توجه کند که ذینفعان کاهش نرخ سود چه کسانی هستند؟ به نظر می‌رسد که در صورت کاهش نرخ سود و تسهیلات بانک‌ها که به آن دسترسی دارند بیشترین نفع را می‌برند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در یک شرایط رکود تورمی هستیم افزایش نرخ سود فقط باعث افزایش رکود خواهد شد و یکی از دلایل بروز تورم فعلی هم همین سود بالای سپرده ها بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:اقتصاد آنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  66  =  69