«روبل» در ذخایر ارزی جهان رو به رشد است/ اتحادیه اقتصادی اورآسیا در حال جایگزینی دلار با روبل!

پوتین خبر داد؛

رییس جمهور روسیه گفت: نقش روبل به عنوان یک ارز ذخیره در بحبوحه کنار گذاشتن دلار توسط برخی از کشورها رو به رشد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین ریئس جمهور روسیه گفت: سهم روبل به عنوان ارز ذخیر در کشورهایی که خواهان کنار گذاشتن دلار به دلیل محدودیت های مالی ایالات متحده هستند، در حال تقویت شدن است.

پوتین افزود: نقش روبل به رشد خود به ویژه در پرداخت ها بین اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا ادامه خواهد داد. وی گفت: پرداخت های بین المللی روسیه و بلاروس تقریبا ۷۰ درصد به روبل است. نقش روبل به عنوان یک ارز ذخیره در پراخت ها رو به افزایش است. نقش روبل از آنجایی که مرتبط با هزینه های پرداخت دلار نیست و بیشتر قابل اعتماد است، تقویت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که تلاش های روسیه برای کاهش نقش دلار آمریکا در اقتصاد خود چه بوده است، گفت: دلار نقش بزرگتری در روسیه به نسبت سایر ارزها دارد؛ اما بسیاری از صادرات ملی از قبیل نفت و گاز  به دلار انجام می گیرد. پوتین به آمار صندوق بین المللی پول اشاره کرد و گفت: تعداد عملیات های جهانی به دلار آمریکا از تقریبا ۶۳ درصد به ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده؛ اما نقش دلار در روسیه ۶۹ درصد از ارزهای مرتبط با پرداخت یا تسویه حساب است.  

ریئس جمهور روسیه گفت: حذف دلار در روسیه فقط بر روی عملیات ها بین سازمان ها تاثیر می گذارد و بر روی حق مردم بمنظور داشتن و تجارت دلار تاثیری نمی گذارد. روسیه نیازمند کاهش نوسان ارز ملی خود و توسعه زیرساخت مالی قوی تر است. پیش از این، قرقیزستان یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا پیشنهاد داده بود که سازو کار مرزی در این اتحادیه کنار گذاشته شود و یک ارز مشترک مانند اتحادیه اروپا اتخاذ شود.

برخی از کشورها اکنون درحال کنار گذاشتن دلار و روی آوردن به ارزهای ملی خود هستند. در اوایل ماه جاری میلادی هند و امارات متحده عربی یک توافق سوآپ ارزی بمنظور توسعه تجارت و سرمایه گذاری بدون دخالت یک ارز ثالث امضاء کردند. همچین دهلی نو در حال مذاکره با مسکو برای امضاء چنین توافقی است. در ماه اکتبر سال جاری میلادی هم چین و ژاپن یک توافق سوآپ ارزی امضاء کردند که تا سال ۲۰۲۱ میلادی به طول می انجامد. برخی از کشورها از قبیل آرژانتین، ترکیه، ایران، عراق و دیگر کشورها در حال بررسی فرصت کنار گذاشتن دلار در تجارت دوجانبه خود هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

41  −    =  35