لزوم ارتقای سواد رسانه ای برای رویارویی با فضای مجازی

برگزاری نشست «نقد و اندیشه» در وزارت ارتباطات با موضوع «فیک نیوز»؛

نخستین برنامه از سلسله نشست های «نقد و اندیشه» درباره «فضای مجازی و ارتباطات اجتماعی» با موضوع «فیک نیوز» در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سیدجمال هادیان، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در نخستین برنامه سلسله نشست های «نقد و اندیشه»  درباره «فضای مجازی و ارتباطات اجتماعی» با موضوع « فیک نیوز» گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی آماده سازی زیرساخت به صورت معمول مسئولیتی در تولید محتوا، ارتقا و آموزش سواد رسانه ای، تفکر نقاد و ارتباطات اجتماعی ندارد وقتی نهادهای مسئول به این موضوع اهتمام ندارند یا کم توجه هستند هر کسی احساس مسئولیت می کند و این توان را در خود می بیند باید اقدام کند؛ اما باید به شرایط و الزامات توجه داشت و برای حل کمبودها آستین بالا زد.

وی با تاکید بر اینکه با همه مزایای استفاده از فضای مجازی و رسانه های نوین مخاطراتی نیز به همراه دارد، افزود: در شرایطی که مقام معظم رهبری می فرمایند که «اهمیت فضای مجازی از اهمیت کلیت انقلاب اسلامی کمتر نیست» و همچنین می فرمایند:« اگر من مسئولیت رهبری را به عهده نداشتم حتما رییس فضای مجازی کشور می شدم.» و با ابراز نگرانی از برخی سمپاشی ها در فضای مجازی آن را به سلاح شیمایی تعبیر می کنند» بنابراین وظیفه ما است که  گام  موثری برداریم. این حرف منطقی نیست که چرا وزارت ارتباطات به این حوزه وارد شده است . هرکسی  که می تواند کاری بکند باید در این راه گام بردارد تا فرصت طلایی از دست نرود.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات با تاکید بر اینکه زمانی که تفکر نقاد در جامعه نباشد زود باوری، خرافات و فریب خوردن هم زیاد می شود، گفت: ما در برخورد با فضای مجازی هنوز دانش کامل، نظریه ای متقن و کامل متناسب با فرهنگمان نداریم و تنها راه حل تدوین و دسترسی به چنین نظریه ای گفتمان سازی عالمانه اهل نظر است.

هادیان با بیان اینکه این نشست ها جنبه علمی دارد و از تقابل های سیاسی دوری می کند ادامه داد: اساتیدی که در این نشست ها حضور دارند فارغ از گرایشات و وابستگی های سیاسی بر اساس تخصص و تبحر حرفه ای دعوت می شوند و در هر جلسه پس از اتفاق نظر بر نقاط اشتراک، درباره افتراق ها بحث و در نهایت راهکارها ارائه می شود.

وی تصریح کرد: در نهایت نتایج این نشست ها در قالب کتاب و مستند تلویزیونی ارائه و امیدواریم که برای سایر نهادهایی که می خواهند در این حوزه ورود کنند راهگشا باشد و به ارتقای سواد رسانه ای، تفکر نقاد و ارتباطات اجتماعی و حضور موثر مردم و فرزندان ما در فضای مجازی کمک کند.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات از همه اندیشمندان، نهادهای تولید محتوا و صاحب مسئولیت، در فضای مجازی خواست که به این تلاش و فرهنگ سازی بپیوندد تا با همکاری یکدیگر بار این مسئولیت سنگین را به  به دوش بکشیم.

هادیان با انتقاد از کسانی کم کاری کرده اند و در عین حال برگزاری این نشست ها را در وزارت ارتباطات زیر سوال برده اند، گفت: عده ای کنار گود نشسته اند و کاری از پیش نمی برند با این حال از اینکه وزارت ارتباطات هم گامی برداشته ناخشنودند. عجیب تر اینکه عده ای با فرار رو به جلو اینگونه جلوه داده اند که گویی اینکار وظیفه وزارت ارتباطات بوده و تاکنون از آن غفلت کرده است و دیر هنگام به یاد انجام وظایفش افتاده است که البته مردم هوشمند تر از آن هستند که ندانند چه خبر است.

وی افزود: مهم آن است که وزارت ارتباطات فارغ از همه این نظرات اقدام عملی برای تولید محتوا و ارتقا سواد رسانه ای و تفکر انتقادی برداشته و در این مسیر مصمم به ادامه راه است.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات تصریح کرد: ما به وظایفمان که بر اساس نیت خیر و مسئولیت اجتماعی در برابر جامعه بنا شده است عمل می کنیم و از همه صاحب نظران، اساتید، فعالان اجتماعی، سیاسی و نهادهای فرهنگی دعوت می کنیم قبل از هرگونه پیشداوری برای تولید محتوای مناسب، ارتقای سواد رسانه ای و تفکر نقاد همراهی کنند و گام بردارند.

 

 

 

 

منبع:روابط عمومی وزارت ارتباطات

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  10