بودجه فناوری اطلاعات کاهش می یابد

کمتر از نیم درصد کل بودجه عمرانی سال ۹۵ به فصل ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرا و پیاده‌سازی پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی ملی اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مقایسه ارقام لایحه بودجه نشان می‌دهد کل بودجه عمرانی پیش‌بینی‌شده برای سال آینده ۵۹ هزار و ۶۹۸ میلیارد و ۴۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که از این میزان ۲۸۱ میلیارد و ۱۶۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فصل ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یافته است. این میزان تخصیص در اصل نشان می‌دهد از کل بودجه عمرانی پیش‌بینی‌شده برای کشور ۴۷ صدم درصد آن به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص دارد. هر چند این رقم با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای پیش‌بینی‌شده برای کشور و همچنین میزان تخصیصی که از سوی کشورهای دیگر برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت می‌گیرد رقم ناچیزی به نظر می‌رسد اما در شرایط فعلی کشور با توجه به وضعیت مالی دولت به نظر رقم قابل قبولی است.
این میزان بودجه عمرانی برای فصل ارتباطات در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است. طبق ارقام ثبت‌شده در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۵ به مجلس شورای اسلامی، میزان بودجه عمرانی مصوب امسال برای فصل ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۹۳ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان بوده‌ است. در این صورت بودجه پیش‌بینی‌شده فصل فناوری اطلاعات و ارتباطات برای سال آینده در مقایسه با امسال ۱۲ میلیارد و ۳۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.
طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در لایحه بودجه سال ۹۵ برای ایجاد و توسعه شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجموع ۱۵۹ میلیارد و ۴۵۳ میلیون تومان اختصاص یافته است. این رقم برای امسال ۱۸۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده‌ است.
با این میزان بودجه پیش‌بینی‌شده برای ایجاد و توسعه شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است زیرساخت ارتباطی مورد نیاز سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما با استفاده از فیبرنوری و لینک‌های رادیویی، زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات توسعه یابد.
طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در لایحه بودجه سال آینده برای توسعه زیرساخت ارتباطی مورد نیاز سیگنال‌رسانی زمینی صدا و سیما با استفاده از فیبر نوری و لینک‌های رادیویی ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است. همچنین برای زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات ۱۳۴ میلیارد و ۴۵۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. رقم مصوب امسال برای توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات بیش از ۱۴۹ میلیارد تومان بوده ‌است. برای مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات نیز رقم پنج میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
یکی از زیربخش‌های فصل ارتباطات برنامه ایجاد و توسعه خدمات زیرساخت محتوا و کاربردهای فناوری اطلاعات و دولت ‌الکترونیکی است. برای این بخش ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته ‌است. بودجه تخصیص‌یافته به این بخش در مقایسه با امسال افزایش یافته است. امسال برای این بخش ۱۴ میلیارد و ۳۹۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود. در این بخش بابت بهنگام‌سازی کد پستی ۱۰ رقمی ۱۲ میلیارد، برای درگاه واحد دولت ‌الکترونیکی سه میلیارد و برای کاربردهای شبکه ملی اطلاعات دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته ‌است.
در لایحه بودجه سال آینده برای برنامه تنظیم مقررات و ارتباطات ۳۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شده، این میزان بودجه قرار است در بخش توسعه ارتباطات رادیویی هزینه شود. در بخش تنظیم مقررات و صدور پروانه نیز بودجه پیش‌بینی‌شده برای آن ۱۷ میلیارد تومان است که از این میزان ۱۳ میلیارد تومان برای تدوین راهکارهای آزادسازی و خصوصی‌سازی و تنظیم مقررات و چهار میلیارد تومان نیز برای تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات کشور هزینه خواهد شد.
پیشنهاددهندگان لایحه بودجه ۹۵ برای برنامه توسعه فناوری‌ها و فعالیت‌های فضایی پنج میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند. همچنین برای برنامه توسعه کاربردهای فضایی و حفظ نقاط مداری سه میلیارد و برای برنامه تامین، توسعه، مقاوم‌سازی، تعمیر، تجهیز و نگهداری فضاها، ساختمان‌ها، اماکن و ماشین‌آلات ۲۵ میلیارد و ۵۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است. برای برنامه به‌کارگیری فناوری‌های نوین در عملیات بخش‌های ارتباطی ۱۵ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
بودجه پیش‌بینی‌شده برای وزارتخانه

طبق پیش‌بینی صورت‌گرفته در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، قرار است طی سال آینده به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳۷۴ میلیارد و ۳۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تخصیص یابد. از این میزان ۴۷ میلیارد و ۱۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای پرداخت حقوق و مزایای مستمر و امور جاری این وزارتخانه هزینه خواهد شد.
بودجه پیشنهادی برای سال آینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به امسال افزایش داشته است. بودجه سال ۹۴ این وزارتخانه ۲۴۵ میلیارد و ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. بودجه پیشنهادی برای سال آینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صورت تصویب از سوی مجلس و نهایی شدن تقریباً نسبت به بودجه امسال این وزارتخانه بیش از ۱۲۹ میلیارد افزایش خواهد داشت.
از این میزان بودجه پیش‌بینی‌شده برای خود مجموعه وزارتخانه ۱۸۳ میلیارد و ۴۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای پژوهشگاه فضایی ایران ۱۲۲ میلیارد و پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات ۳۷۱ میلیون ۱۰۰ هزار تومان برای سازمان فضایی ایران ۱۳ میلیارد و ۵۶۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای شرکت پست ۳۱ میلیارد و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
همچنین بودجه پیش‌بینی‌شده برای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳۰ میلیارد و ۷۸۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، و بودجه در نظر گرفته‌شده برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز ۸۰ میلیارد و ۳۰۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

 

منبع: پیوست

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄  10  =