مبارزه با فساد ادامه دارد/افشاگری عباس آخوندی درباره نظام مهندسی ساختمان

سخنی با مهندسان؛

عباس آخوندی وزیر سابق مسکن و راهسازی می گوید:هرچند اینجانب اینک مسئولیتی در وزارت راه‌وشهرسازی ندارم. لیکن، به عنوان یک مهندس هم‌چنان پی‌گیر جریان مبارزه با فساد در بزرگترین سازمان حرفه‌ای مهندسی هستم.

به گزارش پایگاه خبری بانکدار الکترونیک؛عباس آخوندی وزیر سابق مسکن و راهسازی می گوید:«هرچند اینجانب اینک مسئولیتی در وزارت راه‌وشهرسازی ندارم لیکن، به عنوان یک مهندس هم‌چنان پی‌گیر جریان مبارزه با فساد در این بزرگترین سازمان حرفه‌ای مهندسی هستم.بازرسی‌ها حکایت از رخنه فساد گسترده و شکل‌گیری شبکه‌های ناسالم در بسیاری از سازمان‌های نظام مهندسی استان‌هاست. طرح شکایت از سوی متخلفان از بابت ابلاغیه‌های اصلاحی در دیوان عدالت اداری و ریاست جمهوری نیز علیرغم تمام یارگیری‌ها و هزینه‌هایی که بابت وکالت از محل منابع متعلق به مهندسان شریف پرداخت کردند به جایی نرسید و دیوان عدالت اداری و بازرسی ریاست جمهوری به صحت اقدام‌های صورت گرفته رای داد.»

وی می افزاید:«مطئنم که با هم‌کاری مهندسان حرفه‌ای پیش‌کسوت و یاری مهندسان جوان در نهایت جریان مبارزه با فساد در سازمان‌ها پیروز خواهد شد. مهندسی ایران بسیار ریشه‌دارتر و بزرگ‌تر از آن است که عده‌ای آزمند بخواهند برای همیشه حیثیت آن را لکه‌دار کنند و به مطامع حقیر خود از راهِ ناصحیح دسترسی یابند هرچند، شبکه‌ی گستره‌ی ضدِّ رسانه که ازمنابع عمومی تغذیه می‌کند آنان را پشتیبانی کند. و اما برخی از یافته‌های گزارش‌های مزبور که حتما برای شما جالب خواهد بود به شرح زیر است. هرچند، از نظر حقوقی باید مراحل خود را تا حصول نتیجه نهایی طی کنند.»

آخوندی با اشاره به گزارش سرپرست دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری که در تاریخ ۱۳۹۷/۷/۱۸ منتشر شد خاطرنشان می کند:«این گزارش به صراحت حاکی از آن است که اقدام وزیر راه‌وشهرسازی در تعلیق پروانه اشتغال به کار مهندس فرج‎الله رجبی،رییس وقت سازمان نظام مهندسی قانونی بوده‌است. اگر نامبرده بنا به برخی گزارش‌ها این سمت را تا کنون رها نکرده، هر تصمیمی که بگیرد افزون بر این‌که برای شخص وی موجب ضمان است، فاقد اعتبار قانونی نیز هست.متاسفانه علیرغم اینکه این‌گونه گزارش‌ها متعلق به تمام جامعه، به‌ویژه جامعه‌ی حرفه‌ای مهندسی است، بی‌دلیل طبقه‌بندی محرمانه می‌خورد و جامعه و مهندسان از آگاهی کامل از آن محروم می‌مانند. به‌گمان من باید طبقه‌بندی این گزارش لغو شود و متن آن انتشار یابد. از قضا انتشار متن گزارش به حسن جریان امور و ایجاد اعتماد عمومی کمک می‌کند و هیچ دلیلی ندارد که متن اینگونه گزارش ها محرمانه باشد.»

وزیر سابق مسکن و شهرسازی مستنداتی را نیز برای ادعای خود ارائه کرده که به این شرح است:

(پیوست ۱) رای دیوان عدالت اداری در باره درخواست ابطال نظریه شماره ۲۹۴۵۰۵/۱۰۰/۰۲ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص انتخاب مهندسان ناظر بر مردود بودن این خواسته با رای بیش از سه‌چهارم هیات تخصصی اراضی، شهرسازی دیوان قرار گرفت. نظریه ابلاغی ناظر بر این بود که مسؤولیت کنترل ساختمان بر عهده‌ی شهرداری است و این نهاد وظیفه دارد که این ماموریت را به‌طور مستقیم و با استفاده از مهندسان خود و یا از طریق برون‌سپاری به مهندسان دارای پروانه انجام دهد و این‌ وظیفه منفک از وظیفه‌ی مهندس ناظری که از سوی کارفرما به منظور نظارت بر حسن اجرای ساختمان خود انتخاب می‌شود می‌باشد.

این همان بحث دامنه‌دار ضرورت خودداری از قبول منافع متعارض است که متخلفان الم‌شنگه‌ای در باره‌ی آن به‌راه انداختند. اینجانب به قانونی‌بودن اقدام خود ایمان داشتم و برایم چون آفتاب روشن بود که این هیاهو فقط برای تداوم فساد در ساخت‌وساز شهری و دسترسی به پول بی‌زحمت و بدون مسؤولیت از سوی سوداگران است. شوربختانه، بسیاری از مردانِ نیک و نهادهای رسمی در این‌باره لغزیدند و فریبِ دغل‌بازان را خوردند و در عمل مانع انجام اصلاحات برنامه‌ریزی‌شده از سوی وزارت‌خانه در حرفه‌ی مهندسی ساختمان شدند.

(پیوست ۲)گزارش دیگر مربوط به هیات بازرسی از شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان است. گزارش مورخ ۱۳۹۷/۶/۳۱ این هیات ناظر بر استنکاف از هم‌کاری شورای اخیرالذکر با هیات و شامل گزارشی از تخلف‌های آشکار و محرز رییس وقت این شوراست.

(پیوست۳)گزارش مهرماه هیات بازرسی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گزارش سومی است که در اختیار شما قرار می‌گیرد. این گزارش از نظام مهندسی پایتخت با بیش از ۱۱۲۰۰۰ مهندس عضو، شوربختانه به هیچ‌وجه امیدوارکننده نیست. این گزارش به‌عنوان یک نمونه به‌خوبی نشان می‌دهد که ریشه‌های بی‌اعتمادی مردم به یک‌دیگر و نسبت به حاکمیت در سطح‌های مختلف چیست. جای آن دارد که هم جامعه‌ی مهندسی و هم دولت با حساسیت و دقت به آن توجه کنند. برخی از یافته های هیات به شرح زیر است:

۴.۱. تخلف از قانون و مقررات با تمرکز دریافت حق‌الزحمه مهندسان از مجرای سازمان و بهره‌بردن از سودِ خواب پول در بانک و هم‌چنین دریافت ۵٪ حق‌الزحمه مهندسان در استان تهران از سوی سازمان.

۴.۲. انتخاب مهندس ناظر بدون موافقت کارفرما و بر خلاف شیوه‌نامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آیین‌نامه‌ی اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان.

۴.۳.تعریف خدمت‌هایی خارج از حیطه‌ی اختیارِ خود و موظف‌کردن مالکان به پرداخت مبالغی برای دریافت این خدمت‌ها

۴.۴.دخالت در حیطه‌ی مسؤولیت مهندسان طراح از طریق انجام کنترل طراحی غیر قانونی و ارجاع بدون‌ قاعده‌ی کار به برخی مهندسان. طرفه آنکه افزون بر دریافتی سازمان از مهندس طراح در برخی موارد ۵٪ حق‌الزحمه مهندس طراح برای بازبینی طرح‌ها، نقشه‌ها و مدارک فنی از مالک نیز دریافت می‌گردد.

۴.۵.دریافت پنج در هزار هزینه ساخت ساختمان برای صدور شناسنامه فنی-ملکی علیرغم لغو شیوه‌نامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آیین‌نامه‌ی اجرایی ماده ۳۳ قانون. مبالغ حاصل از این ردیف و ردیف‌های پیش‌گفته چندین میلیارد تومان می‌شود که نیاز به حسابرسی دقیق دارد.

۴.۶.پرداخت مبالغ غیر متعارف و خارج از ضابطه به اعضای هیات مدیره به نحوی‌که دریافتی اکثر اعضای هیات مدیره ماهانه بیش از ده میلیون تومان و رییس و خزانه‌دار بیش از بیست میلیون تومان می‌باشد. حتی اعضای علی‌البدل نیز مبالغی دریافت می‌کنند. بی‌تردید دریافت چنین مبالغی در هیچ‌یک از نهادهای حرفه‌ای رایج و معمول نیست. بر اساس این گزارش طی چند ماه بیش از پانزده میلیارد تومان از اندوخته مهندسان و در پی یک جریان سو مالی از حساب سازمان تهران برداشت غیر قانونی صورت گرفته است که نیاز به پی‌گرد قانونی دارد.

۴.۷. پرداخت‌های دارای ابهام و تخلف‌های دیگری نیز صورت می‌گیرد که علاقمندان برای آگاهی بیشتر می‌توانند به گزارش مراجعه نمایند.

عباس آخوندی پس از ارائه این مستندات می گوید:«همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد که برای خشکاندن ریشه‌ی فساد پیش از هر چیز باید قانون حاکم باشد. در غیبت قانون هر فسادی ممکن است. در وهله‌ی اول باید فرایندهای قانونی اصلاح و کار از بنیان راست گردد. داستان همان حکایت خواندنی سعدی در باره‌ی طایفه دزدان عرب است که سعدی در گلستان آورده و این بیت آن شهرت یافته‌است: سرچشمه شاید گرفتن به بیل/چوپُر شدن نشاید گذشتن به پیل.»

وی تاکید می کند:«مفسدان به‌سادگی از منافعِ خود دست نمی‌کشند و به زر و زور و تزویر متوسل می‌شوند. شوربختانه، دوپارگی اجتماعی در ایران موجب شده که جریان فساد از این رخنه سوءِاستفاده نماید و با رنگ عوض کردن مبارزان با فساد را در جای متهم قرار دهد. هم‌وطنان مشاهده‌کردند که ضدرسانه نه تنها در این راه هیچ کمکی نکرد که به الم‌شنگه‌ی متخلفان مدد رساند و مصلحان را تخطئه نمود.»

آخوندی در پایان می گوید:«به‌هر روی، درگیری با فساد نیاز به پی‌گیری مستمر و خستگی‌ناپذیری دارد. من در این راه خسته نمی‌شوم و به شما مهندسان هم توصیه می‌کنم که خسته نشوید. باید اعتبار اجتماعی جامعه‌ی مهندسی را بازآفرینی کنیم. آنچه عمران و آبادانی در ایران هست، نتیجه تلاش مهندسان تیزهوش، بادانش و نیک‌کردار ایران است. مهندسان ریشه‌دارتر از آنند که گروهی بی‌ریشه بخواهندآنان را در جامه بدنام نمایند. مشروط بر آن‌که برای اصلاح پیش‌قدم شوند.»

جهت دریافت فایل پیوست 1،2،3 دریافت فایلکلیک کنید.

پیوست 4

پیوست 5

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  7