نیازمند اصلاح سیاست‌های صادراتی هستیم

راه‌های کم اثر کردن تحریم‌ها چیست؟

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور معتقد است که اصلاح سیاست‌ها ی مربوط به صادرات و اعتماد به بخش خصوصی موجب کم اثر شدن و حتی بی اثر شدن دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،شهاب‌الدین بیمقدار گفت: اتخاذ سیاست نیمایی و ممنوعیت واردات بدون انتقال ارز مشکلاتی را برای فعالان بخش خصوصی و کارخانه داران به وجود آورده است.  

وی در ادامه افزود: این در حالی است که قبلا کارخانه های بزرگ برای واردات کالا و مواد اولیه پول نمی دادند و در خارج از کشور اعتبار داشتند ولی متاسفانه با اتخاذ برخی تصمیمات، جلوی این کار هم گرفته شد و در نتیجه صادرات با مشکل مواجه شده است. در همین راستا اگر انتقال ارز و خرید اعتباری برقرار نشود، واحدهای تولیدی نیمه تعطیل یا تعطیل می شوند و کار آنها می خوابد و بیش از همه کارگرانی که در این واحدها کار می کنند، دچار ضرر و زیان می شوند.  

بی مقدار عنوان کرد: همچنین در مورد پیمان سپاری ارزی طبق ماده 13 قانون واردات و صادرات قرار بود که ارز آن از صنایع پایین دستی و پتروشیمی ها تامین شود اما بعدا این تصمیم تغییر کرد.  

نماینده مردم تبریز در مجلس با ابراز امیدواری نسبت به اینکه به زودی این تصمیمات اصلاح شود، گفت: تصمیمات نادرستی که اتخاذ شده و مشکلاتی که برای صادرات به وجود آمده، موجب رشد صادرات زیرزمینی شده است که باید این موضوع را جدی بگیریم.  

بی مقدار با تاکید بر اینکه نباید ندانسته کاری کنیم که تحریم ها پر اثر شود، اظهار داشت: اگر سیاست های در پیش گرفته شده اصلاح شود و به بخش خصوصی اعتماد کنیم، دور جدید تحریم ها تاثیری نخواهد داشت ولی اگر این چنین نشود تحریم ها بر اقتصاد کشورمان اثر خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پایان عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که سامانه نیما ملغی شود، دلار آزاد و تک نرخی شود و دولت خودش اقلام ضروری را وارد کند تا به این ترتیب بساط رشوه گرفتن برای جلو انداختن نوبت در سامانه نیما هم برچیده شود.

 

 

 

منبع:اقتصاد آنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =