واکنش کشورهای اروپایی برای میزبانی دفتر کانال مالی

فرصت ها و چالش های پیش روی ایران برای برقراری کانال مالی اروپا؛

کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران که قرار بود قبل از 13 آبان(4 نوامبر) و پیش از آغاز تحریم های ایران برقرار شود،با وجود این که تنها 5 روز تا زمان مورد نظر باقی مانده، منتظر انتخاب شهری در اروپا برای آغاز فعالیت است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک؛در حالی که طی هفته های اخیر مقامات اتحادیه اروپا از برقراری کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران خبر داده بودند،تاکنون خبری مبنی بر ایجاد آن از سوی مسئولان ایرانی و اروپایی منتشر نشده است.

منابع آگاه اعلام کرده اند که مانع اصلی محقق نشدن این وعده این است که تاکنون هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حتی گروه 1+4 برای میزبانی دفتر این کانال،ابراز تمایل نکرده اند.    

این کانال قرار بود از آزادی فعالان اقتصادی برای مبادله با ایران حمایت کند تا شرکت های نفتی اروپایی بتوانند بدون مجازات از سوی آمریکا به تبادلاتشان با ایران ادامه دهند.اما اکنون با وجود موافقت عمومی این شرکت ها برای ایجاد چنین ساز و کاری هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل سرشاخ شدن با آمریکا حاضر به میزبانی اداری چنین کانالی نیست.

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارش امروز خود نوشته است که:" در جلساتی که در هفته گذشته در کمیسیون اروپا برگزار شده، یکی از موضوعات مورد بحث عدم تمایل به میزبانی دفتر این کانال مالی با ایران بوده است.

اگر چه جزئیات زیادی درباره کار این دفتر منتشر نشده، اما به نظر می رسد این دفتر مانند صندوقی تحت حمایت اتحادیه اروپا باشد که پول نفت ایران از سوی شرکت های خریدار به آن وارد شود و در مقابل واردات ایران از اروپا از محل منابع این صندوق تامین شود.

گفتنی است نزدیک به 2 میلیون و پانصد هزار بشکه نفت ایران به کشورهای اروپایی صادر می شود که در صورت اختلال در خرید نفت ایران از سوی اروپا، درآمد کشور تا حدی کاهش می یابد.اما کارشناسان تردید دارند که میزان کاهش چشم گیر باشد به طوری که ادعاهای ایالات متحده در خصوص به صفر رساندن فروش نفت توسط ایران محقق شود.

مخالفت آمریکا با تاسیس این دفتر موضوع تازه ای نیست و از ابتدای مطرح شدن به شدت نسبت به آن واکنش نشان داد و آن را غیرسازنده خواند و حتی اعلام کرد که شرکت ها و افراد باید بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند.

 

    

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  48