۱۳ آبان چه خبر است؟/ همراهی و حمایت از پویایی در سیستم بانکی کشور، رمز مقابله با تحریم های غرب

در آستانه برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه تراکنش ایران؛

آنطور که مقامات وزارت خارجه عنوان می کنند، قرار نیست 13 آبان اتفاق عجیبی برای کشور رخ دهد و تدابیر لازم برای ادامه فعالیت سیستم بانکی و پرداخت کشور درنظر گرفته شده است، در این بین آنچه که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است ایجاد پویایی و نشاط در سیستم بانکی کشور است، امری که می تواند صدایِ روشنی در زمینه ادامه فعالیت و زمین گیر نشدن سیستم بانکی و پرداخت کشور باشد و علاوه بر آن به غرب نشان دهد که با سیاست های دشمنانه خود در حالی که همراهی هیچ یک از متحدانش را نیز به همراه نداشته است نمی تواند به ا

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، روابط بانکی و سیستم پرداخت، یکی از مهمترین موضوعات کشور پس از خروج واشنگتن از برجام بوده است و یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان را در دوران برجام بدون آمریکا تشکیل می دهد، 13 آبان موعد تحریم های جدید واشنگتن علیه ایران و به طور ویژه بانکداری و روابط مالی کشور است که نگرانی هایی بسیاری را به همراه دارد.
 
تغییر رئیس کل بانک مرکزی، بررسی راه اندازی خط مبادلات مالی و بانکی میان ایران و اروپا، تحریم بانک های اروپایی و آسیایی به دلیل تعامل با ایران و در نهایت تصویب لوایح چهارگانه گروه ویژه اقدام مالی و بررسی شکایت ایران از آمریکا درباره توقیف اموال بانک مرکزی را می توان از جمله تحولات مربوط به عرصه بانکداری در کشور در 6 ماهه اخیر دانست، اهمیت روابط بانکی و مالی تهران در دوران برجام بدون آمریکا تا جایی اهمیت داشت که با رایزنی های مکرر مقامات تهران و اروپا برای راه اندازی یک سیستم مالی جداگانه از آمریکا و اختصاص چند بانک اروپایی برای ارتباط با بانک های ایرانی همراه شد، رایزنی هایی که همچنان نیز ادامه دارد.
 
13 آبان چه خبر است؟ تلاش تهران-اروپا-واشنگتن برای پابرجاماندن روابط بانکی و مالی ایران
 
در تاریخ سیزدهم آبان ماه، یعنی چیزی در حدود کمتر از یک ماه دیگر، قرار است بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران مجددا اعمال شود، تحریم هایی که شامل تحریم های ثانویه هستند و کارشناسان آن را شدیدترین تحریم های آمریکا علیه ایران می دانند.
 
بر اساس تحریم هایی که سیزدهم آبان ماه علیه ایران اعمال می شود، هرگونه مبادله مالی بین موسسات مالی بین المللی با بانک مرکزی ایران و یا موسسات مالی ایران و همچنین همکاری با ایران در قالب تعهدات خدماتی، بیمه ای و بیمه اتکایی ممنوع خواهد شد و شرکت ها، نهادها و افرادی که از این تحریم ها تخطی کنند مشمول شدیدترین مجازات های واشنگتن خواهند شد.
 
این در حالی است که دور نخست این تحریم ها که در مرداد ماه گذشته علیه ایران اعمال شد، شامل افتتاح حساب ریالی در خارج از مرزهای ایران و مبادله ریالی با ارقام قابل توجه، تامین مالی خارجی و خرید اوراق منتشر شده از سوی دولت ایران بود.
 
اعمال مجدد تحریم های مالی و بانکی علیه ایران از جمله قطع مجدد دسترسی ایران به سوئیفت در حالی است که جدال پرحاشیه ای در هیئت حاکمه آمریکا بر سر این موضوع در جریان است و علاوه بر اتحادیه اروپا وزارت خزانه داری این کشور نیز در حال تلاش برای متقاعد کردن ترامپ برای عدم قطع دسترسی ایران به سوئیفت هستند. سوئیفت یک سیستم پولی بین‌المللی است که ارتباطات مالی بین‌بانکی یازده هزار بانک در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه از طریق آن انجام می‌شود.
 
مدیران ارشد سوئیفت هفته گذشته در واشینگتن در دیدارهایی با مقام‌های دولت ترامپ به‌دنبال کسب اطمینان از ادامه دسترسی ایران به سوئیفت بودند که اروپا را به ادامه رابطه تجاری با ایران قادر می‌سازد.  این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که شخص رئیس جمهور آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و سایر مشاوران امنیتی دونالد ترامپ برای قطع دسترسی ایران به سوئیفت فشار می‌آوردند و به اروپا نیز درباره ادامه رابطه اقتصادی با ایران هشدار داده‌اند.  تعداد زیادی از مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته‌اند که به شدت مقابل این تلاش‌ها به نفع ایران ایستاده‌اند و همه چیز را برای آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران که قرار است از چهارم نوامبر اعمال شود، آماده کرده‌اند.
 
این تلاش ها به همین جا منجر نمی شود، بر همین اساس از زمان خروج آمریکا از برجام، تلاش های بسیاری با هدف راه اندازی خط مالی ویژه میان ایران و اروپا در جریان بود. بر همین اساس قرار شده است که تا قبل از 13 آبان سوئیفت اروپایی راه راه اندازی شود که خط ویژه مالی جداگانه از سیستم سوئیفت آمریکا است. سوئیفت اروپایی قرار است در کنار سوئیفت جهانی که امریکا در آن حضور دارد، فعال شود تا بواسطه این اتفاق، ایران که به برجام متعهد بوده بتواند تبادلات بانکی با کشورهای اروپایی را ادامه دهد. کشورهای سوئیس، ایتالیا، روسیه، فرانسه، آلمان و مابقی کشورها هم شبه سوئیفت را قبول دارند و برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده اند.
 
ایران پس از 13 آبان/ سیستم بانک و پرداخت نیازمند یاری و همراهی همگان
 
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا اعلام کرده بود که بر اساس مذاکراتی که با اروپایی ها انجام شده است، سازوکارهای تبادل بانکی و تجاری با ایران تا شروع دور دوم تحریم های آمریکا در 13 آبان اجرایی خواهد شد. وی تاکید کرد که تحریم هایی که آمریکا مدعی است در 13 آبان اجرایی خواهد کرد، عملا به طور کامل اجرا شده است و در واقع باید گفت که 13 آبان جنبه رسمی داشته و قرار نیست اتفاق عجیبی در آن روز بیفتد.
 
آنطور که معاون سیاسی ظریف می گوید، قرار نیست 13 آبان اتفاق عجیبی برای کشور رخ دهد و  تدابیر لازم برای ادامه فعالیت سیستم بانکی و پرداخت کشور درنظر گرفته شده است، در این بین آنچه که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است ایجاد پویایی و نشاط در سیستم بانکی کشور است، امری که می تواند صدایِ روشنی در زمینه ادامه فعالیت و زمین گیر نشدن سیستم بانکی و پرداخت کشور باشد و علاوه بر آن به غرب نشان دهد که با سیاست های دشمنانه خود در حالی که همراهی هیچ یک از متحدانش را نیز نداشته است نمی تواند به اهداف خود در اعمال تحریم ها علیه ایران از جمله تحریم بانک ها و موسسات مالی ایران و تبادلات مالی بین المللی کشور دست پیدا کند.
 
از همین رو، به نظر می رسد برگزاری نمایشگاه هایی در این زمینه از جمله نمایشگاه تراکنش ایران که قرار است به همت مرکز فابا از 22 تا 24 آبان ماه برگزار شود، می تواند به عاملی برای حفظ وحدت و یکپارچگی کشور در نشان دادن این مهم که سیستم بانکی و پرداخت کشور مبتنی بر فناوری های نوین همچنان بدون توجه به فشارهای غربی به کار خود ادامه می دهد، تبدیل شود. از همین رو به نظر می رسد همراهی و هماهنگی با برگزاری این نمایشگاه نه به عنوان امری مختص به بخش خصوصی بلکه نیازمند عزمی ملی و همراهی و حمایت همه جانبه سازمان ها و نهادهای زیربط کشور با هدف عبور از مانعِ بلند تحریم های واشنگتن باشد.

 

منبع: فابا نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =