اتحادیه اروپا مکانیزم ویژه ارتباطی با ایران ایجاد می‌کند

اتحادیه اروپا اعلام کرد اعضایش با ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل از آمریکا برای تداوم روابط مالی تجاری با ایران و خرید نفت این کشور موافقت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ایران و اتحادیه اروپا در حاشیه نشست وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن رویکرد دونالد ترامپ در خصوص خروج از توافق هسته‌ای، بر پایبندی به برجام تاکید کردند. اعضای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند از آزادی عمل عاملان اقتصادی خود برای تداوم روابط قانونی اقتصادی با ایران حمایت می‌کنند.

با توجه به تحریم‌های آمریکا و سلطه دلار بر تجارت جهانی، مکانیزم جدید، برای تسهیل پرداخت‌های مرتبط با صادرات و واردات ایران خواهد بود. فدریکا موگزینی در کنفرانس خبری مشترک با محمدجواد ظریف گفت طرفین هنوز در حال کار بر جنبه‌های فنی هستند.

موگرینی افزود: این کار به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا با ایران به تجارت بپردازند. وی همچنین افزود اعضای باقی‌مانده در برجام از پایبندی خود به حمایت از ایران سخن گفته‌اند. وی برجام را یک دستاورد بین‌المللی خواند که باید حفظ شود.

همچنین در پایان نشست وزیران خارجه ایران و ۴+۱، کشورهای امضاکننده برجام با اعلام حمایت خود از اجرای کامل برجام بر تلاش خود برای حفظ و گسترش روابط اقتصادی با ایران و همچنین باز نگه داشتن کانال‌های موثر مالی تاکید کردند.

از سوی دیگر اما جان بولتون- مشاور امنیت ملی آمریکا- گفته است که آمریکا حداکثر فشار ممکن را بر ایران اعمال خواهد کرد اما افزوده که واشنگتن به دنبال تغییر رژیم ایران نیست.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  −    =  49