تبلیغات ناخواسته؛ دردسر جدید مشترکان موبایل

کاربران موبایل از تبلیغات ناخواسته موبایلی خبر می‌دهند و می‌گویند پس از نصب برنامه‌ یا ورود به سایت‌هایی بدون درخواست، عضو سرویس‌ ارزش افزوده یا گرفتار نصب غیراختیاری برنامه‌ها شده‌اند و تبلیغات متعدد روی گوشی مشاهده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این دسته از مشترکان می‌گویند پس از نصب برخی برنامه‌ها یا ورود به برخی سایت‌ها بدون درخواست به عضویت سرویس‌های ارزش افزوده در آمده‌اند که از آنها هزینه کم می‌کند؛ یا متوجه دانلود ناخواسته فایل‌ها و نصب غیراختیاری برنامه‌هایی شده‌اند؛ آنها می‌گویند همچنین تبلیغات متعددی خارج از سرویس پیامکی روی گوشی خود مشاهده می‌کنند. یک فعال برنامه‌نویسی در این زمینه به خبرگزاری فارس گفت: «اپلیکیشن‌های سیاه، یک راه کسب درآمد تبلیغات در گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید هستند. این اپلیکیشن‌ها به دلیل نداشتن لانچر روی صفحه گوشی نمایش داده نمی‌شود تا کاربر متوجه وجود آنها شود. کاربران بی‌اطلاع تصور می‌کنند اپلیکیشنی نصب نشده و از این طریق مورد سوءاستفاده‌های متعددی قرار می‌گیرند.»

وی ادامه داد: «در این سوءاستفاده‌ها پیغام‌های تبلیغاتی متعددی در انواع قالب‌ها از جمله دانلود فایل، باز کردن صفحه نصب اپلیکیشن‌‌ها، عضویت پنهانی در سرویس‌های ارزش افزوده پیامکی، نمایش اعلان بالای صفحه نمایش گوشی، باز کردن صفحات اینترنت یا باز کردن لینک ورود به کانال‌های تلگرامی روی گوشی به کاربر نشان داده می‌شود و البته تمامی این فعالیت‌ها بدون اجازه کاربر و غیرمجاز است.» اخیرا نیز مورد شایعی از تبلیغات نامتعارف کشف و علنی شد که در آن با ورود کاربران موبایل به برخی سایت‌ها شماره موبایل آنها استخراج می‌شد و برای مقاصد تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.در این تخلف که توسط یک کاربر کشف و به مرکز ماهر برای پیگیری اطلاع داده شد مشخص شد که یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارزش افزوده به اپراتورهای اول و دوم موبایل، IP مشترکان این دو اپراتور تلفن همراه را به شماره موبایل تبدیل می‌کرده و شماره‌ها را در اختیار تبلیغ‌کنندگان قرار می‌داده است. این اقدام علاوه بر اینکه تخلف محرز است مصداق کامل ورود به حریم خصوصی کاربران موبایل محسوب می‌شود.

 

منبع: فارس

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  3  =