کمی­ سازی حاکمیت شرکتی؛ لزوم تغییر نگاه بانک‌­ها

کمی­ سازی حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی کشور علاوه بر ارتقای شفافیت اطلاعاتی، موجب پاسخگویی بیشتر و مسئولیت پذیری بالاتر مدیران اجرایی در بانک ­ها می­ شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حاکمیت شرکتی به راهبردهای مدیریتی در اداره کسب و کار بانک مرتبط است، این امر توسط مجموعه ­ای از روابط بین مدیریت بانک، سهام­داران و مابقی ذی‌نفعان بانک تعریف می­ شود که شامل وضع اهداف شرکتی و پروفایل ریسک بانک نیز هست. بدیهی است که الزامات اولیه برای تنظیم روابط بین بازیگران اصلی برای استحکام بیشتر اصول حاکمیت شرکتی، فرض بر مدیریت بانک به نحوی سالم و صحیح دارد. اجرای استانداردهای چارچوب نوین حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی کشور با لحاظ نمودن پروفایل ریسک بانک و مطابق با آیین­ نامه ها و مقررات موجب صیانت از منافع تمامی ذی‌نفعان بانک به خصوص سپرده‌گذاران می ­شود.

شاید بتوان یکی از دلایل اصلی آشفتگی کنونی در وضعیت نظام بانکی کشور را عدم توجه به اصول اولیه حاکمیت شرکتی و یا به­ عبارتی ساختار نامناسب و خلط روابط بین هیات مدیره به عنوان ناظر بانک و مدیران اجرایی به عنوان عاملین انجام امور عملیاتی در شبکه بانکی دانست. به ­عبارت دیگر در صورت وجود مشکلات در شبکه بانکی کشور هیات مدیره بانک ­ها مسئول اصلی در به وجود آمدن مشکلات راهبری در بانک ­ها هستند.

حاکمیت شرکتی خوب تمایل به کاهش هزینه سرمایه دارد که حس ریسک‌پذیری کمتری را القا می‌کند؛ این میزان ریسک‌پذیری کمتر در کوتاه مدت می ­تواند به­ عنوان آمادگی سهام­داران برای پذیرفتن سود کمتر تفسیر می­ شود. پیاده­ سازی و حرکت به ­سوی ارتقای استانداردهای حاکمیت شرکتی خوب هم کارایی عملیاتی را در شبکه بانکی بهبود می ­بخشد­ و هم در نهایت ریسک سیستمیک و سرایت بحران را کاهش می­ دهد.

عناصر کلیدی پیاده­ سازی یک چارچوب حاکمیت شرکتی برای ارتقای پاسخگویی و مسئولیت­ پذیری در شبکه بانکی  عبارتند از: تبیین یک استراتژی بانکی و یا شرکتی خوب برای بانک به‌ گونه‌ای که بانک در آن علاوه بر دیدن ماموریت ­ها و چشم‌اندازهای خود وضعیت بیرونی اقتصاد را نیز لحاظ نماید، ارتقای جریان آزاد اطلاعات بین واحدهای ستادی در بانک و همچنین ارتقای شفافیت مالی برای اطلاع عموم، تبیین و تعریف مشخص از وظایف بالادستی هیات مدیره و مدیران اجرایی، تفکیک وظایف مدیران اجرایی و ناظران کنترلی مانند کنترل و حسابرسی داخلی و مدیریت ریسک، ارتقای پاسخگویی و مسئولیت­ پذیری مناسب برای مدیران عملیاتی بانک در مورد  پروفایل ریسک منتخب بانک، طراحی فرآیند قابل استفاده و عملی به همراه قوانین بازدارنده لازم جهت استقلال کنترل و حسابرسی داخلی و ریسک، ایجاد نظام انگیزشی مناسب مالی کارکنان و مدیران اجرایی، شامل مزد، ترفیع و جرایم  برای حرکت در جهت اهداف اصلی بانک مانند خلق ارزش و ارتقای سودآوری.

بدین منظور و شاید بتوان گفت تنها راه مقایسه وضعیت حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی کشور را کمی ­سازی آن و تعریف سنجه­ های مناسب در این زمینه دانست. ارزیابی حاکمیت شرکتی در دهه اخیر و از سال ۲۰۰۰ به بعد به شکل مستمر و قابل اعتمادی در بانک­ های بزرگ کشورهای توسعه­ یافته کمی­ سازی شده است. به عنوان نمونه در این زمینه می ­توان از معیارها و شاخص­ های معرفی شده توسط شرکت S&P نام برد، این شرکت رتبه‌بندی حاکمیت شرکتی را با استفاده از دو رویکرد متفاوت تهیه می‌کند. این موسسه ۹۸ آیتم جهت افشا و شفاف‌سازی را در مطالعات شفافیت و افشاگری T&D (Transparency and Disclosure) خود به کار می‌گیرد و نمره‌دهی به حاکمیت شرکت این موسسه مبتنی بر ۸۰ الی ۱۰۰ عامل تعریف شده است.

مطالعات T&D برای رتبه‌بندی از مجموع ویژگی‌ها و متغیرهای تعریف شده، استفاده می‌کند، به این نحو که اگر ویژگی مورد نظر را داشته باشد، برای آن عدد یک و اگر نداشته باشد عدد صفر را منظور می‌کند، سپس این اعداد را با یکدیگر جمع می‌کند. بنابر اذعان تمام مدیران نظارتی، استفاده از سیستم نمره ­دهی حاکمیت شرکتی تحلیل عمیق‌تر و با جزییات بیشتری از فعالیت حاکمیت شرکتی در بانک­ ها و شرکت‌های بزرگ است. در مطالعات شفافیت و افشاگری تحلیل‌گران مؤسسه S&P گزارش‌های سالانه را به دقت بررسی می‌کنند و چک‌ لیستی از ۹۸ آیتم و ویژگی اطلاعاتی را مورد استفاده قرار می‌دهند. این اطلاعات در سه دسته «ساختار مالکیتی و روابط سرمایه‌گذار»، «شفافیت مالی و افشاگری اطلاعات» و «ساختار هیات ‌مدیره و فرآیندهای مدیریتی» بخش‌بندی می‌شود. به نظر می ­رسد پیاده­ سازی سیستم امتیازدهی مشابه این روش برای شبکه بانکی کشور علاوه بر ارتقای شفافیت مالی موجب افزایش رضایت‌مندی ذی‌نفعان و سهامداران خُرد در بانک ­ها شده و از طرفی میزان پاسخگویی مدیران اجرایی را به نحو مطلوبی افزایش می ­دهد.

هادی حیدری

 

منبع : ایبِنا

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

85  −    =  76