اینستاگرام پلتفرم سرگرمی است یا کسب‌وکار؟

هفته گذشته قابلیت پرسش و پاسخ به اینستاگرام اضافه شد و شاهد استفاده گسترده کاربران ایرانی از این قابلیت بودیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مزیت این استیکر جدید این است که پرسش و پاسخ داخل استوری صورت می‌گیرد و شخص سؤال‌کننده می‌تواند پاسخ‌ها را به صورت استوری مستقل به اشتراک بگذارد که البته در این صورت، مشخصات فرد مقابل خصوصی باقی می‌ماند.

اما طی روزهای نخست اضافه شدن این گزینه، شاهد استفاده ناصحیح کاربران از این قابلیت جدید جهت پرسش‌های شخصی و مقاصد تفریحی بودیم. در این میان عده‌ای نیز این قابلیت را بیهوده می‌دانستند.

اما این قابلیت تمام چیزی نبود که اینستاگرام برای یک میلیارد کاربرش در چنته داشت بلکه این شبکه اجتماعی در هفته‌های اخیر چندین قابلیت مهم دیگر نیز عرضه کرد که نشان می‌دهد این پلتفرم قصد دارد از فضای تفریحی و سرگرمی فاصله گرفته و ابزاری برای کسب‌وکارها، برندها و آژانس‌های خبری شود.

در این خصوص با نوشین محمودی، متخصص شبکه‌های اجتماعی در شرکت اسنپ‌تریپ مصاحبه‌ای داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

اضافه شدن قابلیت‌های جدید اینستاگرام با چه هدفی صورت گرفته است؟ سرگرمی یا کمک به کسب‌وکارها؟

در این خصوص که فیچرهای جدید اینستاگرام صرفاً جنبه سرگرمی دارند یا خیر باید بگویم که مسلماً در وهله اول برای توسعه کسب و کارها هستند. با توجه به رویکرد بازاریابی نوین که تمرکز از بازاریابی آفلاین به سمت بازاریابی آنلاین رفته و همه بیش از قبل به اهمیت بازاریابی محتوایی و شبکه‌های اجتماعی پی برده‌اند، دور از انتظار نیست که اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام هر روز بیشتر در این جهت توسعه پیدا کنند، البته ناگفته نمونه که این فیچرها برای کسانی هم که صاحب کسب و کار نیستند جذابه و سطح جدیدی از ارتباطات مجازی رو به کاربران ارائه می‌دهد و کاربران عادی رو هم ترغیب می‌کند که بیشتر در این اپلیکیشن بمانند و وقت بگذرانند.

کاربرد این قابلیت‌ها از جمله پرسش و پاسخ، نظرسنجی، امتیازدهی و IGTV برای شرکت‌ها و کسب و کارها چیست؟

قبل از اینکه به قابلیت‌هایی که شما نام بردید بپردازم به نظرم یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در اینستاگرام افتاد اضافه کردن فیچر شاپینگ (shopping) و پروداکت تگ بود که در حال حاضر هم کسب و کارهای ایرانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از آن استفاده می‌کنند. همین فیچر به ما اثبات می‌کند که مدیران اینستاگرام قصد دارند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در این اپلیکیشن را گسترش دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد ۷۲ درصد از کاربران اینستاگرام پس از دیدن چیزی در صفحات اینستاگرام تصمیم به خرید گرفته‌اند؛ محبوب‌ترین گروه‌ها نیز شامل لباس، لوازم آرایش، کفش و جواهرات می‌شود.

فیچرهای دیگر مانند پرسش و پاسخ به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند که از سؤالات مشتریان درباره محصول و یا خدماتشان، در سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین حالت ممکن با خبر شوند و بتوانند پاسخ گو باشند. از طرفی صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند این سؤال و جواب‌ها را در استوری منتشر کنند که باقی مشتریان هم از آنها آگاه شوند. درواقع ارتباط با مشتری و حل مشکلاتش شکل سریع‌تری به خود می‌گیرد که اتفاقاً همین امر یکی از ویژگی‌های مهم در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است.

فیچر نظرسنجی و امتیازدهی نیز برای سنجش میزان رضایت مشتریانشون از خدمات و محصولات کاربرد دارد و حتی می‌توان از مشتری‌ها برای ارتقا محصولات نظرسنجی کرد و سلیقه مشتری را در کسب و کار دخیل نمود. این فیچر کمک زیادی به اعتمادسازی مشتریان می‌کند زیرا مشتری حس می‌کند نظرش برای آن برند اهمیت دارد و می‌تواند تأثیر گذار باشد.

اما به نظر من IGTV بخش مهمی از بازاریابی محتوایی رو پوشش خواهد داد. گرچه اعتقاد دارم کارکرد اصلی شبکه‌های اجتماعی بازاریابی محتوایی نیست اما نمونه‌های جالبی از کارکرد IGTV در صفحات کسب و کارهای خدماتی مانند آرایشگاه‌ها یا رستوران‌ها دیده می‌شود که ویدیوی خدماتشان یا ویدئوهای آموزشی را به صورت کامل و با جزئیات بیشتری در اینستاگرام منتشر می‌کنند که همه این‌ها یعنی آگاهی از برند (brand awareness)

در کل استفاده از اینستاگرام برای چه مشاغلی مناسب‌تر است؟

با توجه به توسعه روز افزون این اپ، استفاده از اینستاگرام می‌تواند به تمام مشاغل کمک کند اما باید افرادی که فرمان این شبکه را به دست می‌گیرند با مفهوم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و البته بازاریابی محتوایی آشنا باشند و از امکانات آن برای توسعه کسب و کار خود به درستی استفاده کنند. همچنین مخاطبان خود را بشناسند و ببیند آیا مشتریان هدفشان در اینستاگرام فعال هستند یا خیر، مسلماً برخی از مشاغل به ویژه مشاغل خدماتی و فروشگاه‌ها راحت‌تر می‌توانند در این اپ فعالیت کنند و سریع‌تر کسب و کارشان را توسعه دهند.

ایران بین ۱۰ کشور پر کاربر اینستاگرام قراردارد و ماهانه حدود ۲۴ میلیون کاربر ایرانی در این اپلیکیشن فعالیت می‌کنند و این پتانسیل فوق‌العاده می‌تواند فضای رشد برای هر برندی باشد که به جذب مخاطبانش نیاز دارد.

 

منبع: پرداخت برتر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  9