تغییر قانون پولی و بانکی زیرساخت اصلاح نظام بانکی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات مطرح کرد؛

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: مهم‌ترین بحث در سال جاری به عنوان زیرساختی برای اصلاح نظام بانکی، تغییر قانون پولی و بانکی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی صالح آبادی درباره اصلاح نظام بانکی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اصلاحاتی که در نظام بانکی ضرورت دارد اصلاح قانون پولی و بانکی است.

وی افزود: قوانین بانکداری مربوط به چندین سال پیش است و تغییر و تحولاتی که در صنعت بانکداری دنیا و کشور اتفاق افتاده ایجاب می کند قوانین نیز متناسب با این تحولات تغییر کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه یکی از ابعاد اصلاحات جدایی حوزه نظارت از سیاست گذاری پولی در بانک مرکزی است که بسیاری از کشورها این ساختار را دارند، گفت: در زمینه فرآیندهای عملیاتی در سیستم بانکی و همچنین اصلاح در ساختار به ویژه در زمینه نظارت‌ها و حاکمیت شرکتی باید اقدامات انجام شود.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: در مجموع مهم‌ترین بحث در سال جاری به عنوان زیرساختی برای اصلاح نظام بانکی، تغییر قانون پولی و بانکی است که باید صورت گیرد.

قانون بانکداری امروز بر مبنای قانون پولی و بانکی سال 1351 و قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال 1362 است که این موضوع موجب شده قوانین ما با مصوبات بانک‌های مرکزی دنیا تطابق نداشته باشد و از لحاظ استاندارد های نظارتی، شکاف بزرگی با کشورهای در حال توسعه ایجاد شده است.

بر این اساس لایحه بانک مرکزی در 34 ماده و 29 تبصره و لایحه بانکداری در 10 فصل و 173 ماده تدوین شده است. تفکیک شورای پول و اعتبار به «هیات سیاست‌گذاری پولی و بانکی» و «هیات نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری»،» شورای فقهی به عنوان یک رکن در بانک مرکزی و رئیس‌کل بانک به عنوان رکن دیگر آن و تغییرات عمده‌ در روش‌های تجهیز و تخصیص منابع بانکی از ویژگی های پیش نویس لوایح بانک مرکزی و بانکداری است.

اکنون بخشی از لایحه قانون بانکداری در اختیار مجلس و لایحه بانک مرکزی و بخشی از لایحه بانکداری در دست بررسی در هیئت دولت است,

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  6  =