در آرزوی منفعت

بررسی روند سوددهی عملیاتی بانک‌ها در 5 ساله اخیر;

براساس تعاریف ارائه‌شده عملیات بانکی مدیریت تجهیز و تخصیص منابع در بازار پول را شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به عبارت دیگر بانک‌ها نقس واسطه را بین دارندگان و متقاضیان وجوه برعهده دارند و از محل ارائه این خدمت و سایر خدمات بانکی سود کسب می‌کنند.
طبق استانداردهای حسابداری درآمدهای بانک‌ها در دو بخش اصلی طبقه‌بندی می‌شوند:
1- سهم بانک از درآمدهای مشاع که به تفاوت نرخ سپرده‌گیری و نرخ سود تسهلات اعطایی مربوط می‌شود.
2- درآمدهای غیرمشاع که سایر درآمدهای بانک از جمله درآمد کارمزد، درآمد ناشی از نرخ تسعیر ارز، سود و وجه التزام ناشی از فعالیت‌های غیرمشاع را دربر می‌گیرد. یکی دیگر از درآمدهایی که در این دسته طبقه‌بندی می‌شود، سود ناشی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری است.
همچنین حساب‌هایی چون هزینه‌های عمومی و اداری، هزینه کارمزد، هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول و هزینه مالی نیز از مهم‌ترین اقلام تشکیل‌دهنده هزینه‌های بانک‌ها هستند.
در این گزارش سهم طبقات درآمدی و هزینه‌ای در سود و زیان هر یک از بانک‌ها در 5 سال اخیر و همچنین آخرین وضعیت سودآوری آنها بررسی شده است.
بانک ملی ایران: این بانک با سرمایه حدود 100 هزار میلیارد ریالی بزرگترین بانک کشور از این حیث به شمار می‌رود. آخرین صورت سود و زیان منتشر شده بانک ملی ایران به سال 93 مربوط می‌شود. نکته جالب درباره صورت‌های مالی این سال آن که حدود 60 درصد از درآمدهای غیرمشاع این بانک در حسابی به نام درآمدهای شعب منعکس شده و جزئیات بیشتری در مورد آن اعلام نشده است. هزینه‌های کارکنان و اداری نیز با حدود 75/0 درصد بیشترین سهم را در هزینه‌های این بانک داشته است. نکته قابل ذکر دیگر آن که سود و زیان این بانک در سال‌های 94 و 95 با استفاده از تغییرات حقوق صاحبان سهام این بانک تخمین زده شده است. در پایان سال 95 بانک ملی ایران حقوق صاحبان سهامی معادل 35 هزار میلیارد ریال به ثبت رسانده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک ملت: سرمایه این بانک 40 هزار میلیارد ریال است و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و همچنین دولت سهامداران عمده آن هستند. نسبت بالای درآمدهای غیرمشاع نسبت به کل درآمدها از ویژگی‌های مهم بانک ملت است که این موضوع باعث شده این بانک برخلاف بسیاری از بانک‌ها سودآور بماند. درآمد ناشی از سود و وجه التزام فعالیت‌های غیرمشاع مهم‌ترین عامل در این سودآوری به شمار می‌رود. بانک ملت در 9 ماهه نخست سال 96 نیز سودی معادل 3,784 میلیارد ریال شناسایی کرده است. ثبت بیش از 100 هزار میلیارد ریال مطالبات از دولت از نکات جالب صورت‌های مالی بانک ملت در مدت یادشده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
بانک تجارت: سرمایه این بانک 45.7 هزار میلیارد ریال بوده و همچون بانک ملت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و دولت سهامداران عمده آن هستند. بررسی عملکرد بانک تجارت از زیان‌ده شدن این بانک در دو سال اخیر حکایت دارد که کاهش درآمدهای غیرمشاع و همچنین افزایش هزینه‌ها (عمدتا هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول) مهم‌ترین دلایل آن هستند. در 9 ماهه نخست سال 96 نیز بانک تجارت با اعلام زیان 57 هزار میلیارد تومانی همه را حیرت‌زده کرد. ثبت این زیان موجب شد زیان انباشته بانک به 72 هزار میلیارد ریال (حدود 1.5 برابر اصل سرمایه بانک) افزایش پیدا کند. بانک تجارت با 320 هزار میلیارد ریال بیشترین سطح مطالبات از دولت را در بین سایر بانک‌ها داراست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
بانک صادرات ایران : این بانک با سرمایه 57.8 هزار میلیارد ریال بیشترین سرمایه اسمی را در بین بانک‌ها دارد. بانک صادرات نیز به لحاظ سهامداری و هم به لحاظ عملکرد وضعیتی مشابه بانک تجارت دارد. در این بانک سود و وجه التزام فعالیت‌های غیرمشاع و هزینه‌های کارکنان به ترتیب مهم‌ترین اقلام درآمدی و هزینه‌ای آن را تشکیل می‌دهند. هرچند هزینه‌های مالی و مطالبات مشکوک‌الوصول نیز در رشد هزینه‌های این بانک در سال‌های اخیر تاثیر زیادی داشته‌اند. بانک صادرات نیز در 9 ماهه نخست سال 96، زیانی معادل 30 هزار میلیارد ریال شناسایی کرده است که این موضوع باعث شده زیان انباشته آن به 64 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
بانک رفاه کارگران: مالکیت بانک رفاه در اختیار سازمان تامین اجتماعی است و عملیات بانکی مربوط به مستمری‌بگیران این سازمان از طریق این بانک انجام می‌گیرد. نکته حائز اهمیت درباره بانک رفاه آن است که نسبت درآمدهای مشاع و غیرمشاع این بانک در سال‌های مختلف متفاوت بوده است. دلیل عمده این موضوع به نوسان درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها، به عنوان مهم‌ترین منبع درآمدهای غیرمشاع این بانک است. هزینه‌های عمومی و اداری نیز با سهم بیش از 60 درصدی مهم‌ترین حساب هزینه‌ای این بانک در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. با این‌حال، حاشیه سود بانک رفاه در سال‌های اخیر بسیار پایین بوده و در مواردی به صفر میل کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
بانک سپه: بانک سپه یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های ایران به شمار می‌رود. سرمایه این بانک هم‌اکنون 75 میلیارد ریال بوده و مالکیت صددرصدی آن در اختیار دولت است. با وجود آن که سهم درآمدهای مشاع و غیرمشاع بانک در سال‌های اخیر روندی صعودی را طی کرده است اما هزینه‌های بالا موجب شده است حاشیه سود این بانک بسیار ناچیز بوده و در برخی از سال‌ها منفی شود. در سال‌های اخیر هزینه‌های پرسنل و عمومی و اداری با بیش از 80 درصد بیشترین سهم را در جمع هزینه‌های بانک سپه به خود اختصاص داده‌اند. کاهش این قلم هزینه‌ای در سال 95 نسبت به سال 94 حکایت از عزم این بانک برای بهبود این نقطه ضعف دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
بانک اقتصاد نوین: نخستین بانک خصوصی ایران، سرمایه‌ای معادل 13 هزار میلیارد ریال داشته و سهام عمده آن به گروه توسعه صنایع بهشهر تعلق دارد. رشد درآمدهای غیرمشاع، به دلیل افزایش سود و وجه التزام فعالیت‌های غیرمشاع در سال 95 نسبت به سال 94 از مهم‌ترین نکات صورت‌های مالی سال 95 این بانک است. هرچند همچنان درآمد کارمزد با حدود 37 درصد بیشترین سهم را در این طبقه از درآمد‌ها دارد. کاهش 50 درصدی مطالبات مشکوک‌الوصول نیز مهم‌ترین دلیل نزول هزینه‌های این بانک در سال 95 است. اقتصاد نوین در 9 ماهه نخست سال 96 نیز به دلیل افزایش زیان بانک از سهم درآمدهای مشاع و همچنین رشد هزینه مالی، زیان خالصی معادل 4,258 میلیارد ریال شناسایی کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
بانک کشاورزی: این بانک دولتی با سرمایه بیش از 6 هزار میلیارد ریالی براساس رسالت اصلی‌اش، در سال 95 حدود نیمی از تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اختصاص داده است. به دلیل تکلیفی بودن و نرخ سود پایین تسهیلات اعطایی، درآمدهای مشاع این بانک چندان درخور توجه نبوده اما درآمدهای غیرمشاع آن به‌ویژه هزینه کارمزد نسبت به سایر بانک‌ها رقم بیشتری است. در بخش هزینه‌ها نیز اگرچه همچون سایر بانک‌های دولتی بخش عمده در اختیار هزینه‌های عمومی و اداری است اما سهم هزینه‌های مالی نیز قابل توجه است. حاشیه سود بسیار پایین از دیگر مشخصات این بانک همچون دیگر بانک‌های دولتی است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک انصار: سرمایه این بانک 10 هزار میلیارد ریال است. عملکرد این بانک در سال‌های گذشته از ثبات قابل قبولی برخوردار بوده؛ هرچند حاشیه سود آن از ارقام بیش از 30 درصدی به 19 درصد در سال 95 کاهش یافته است. درآمد کارمزد و هزینه‌های اجرایی به ترتیب بیشترین سهم را از درآمدها و هزینه‌ها به خود اختصاص داده‌اند. در 9 ماهه نخست 96 نیز بانک انصار سودی معادل 1,653 میلیارد ریال به ثبت رسانده که سهامداران را نسبت به تداوم روند سودآوری سال‌های گذشته امیدوار ساخته است. در ماهه‌های گذشته خبرهایی از ادغام برخی از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در این بانک منتشر شده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک پاسارگاد: این بانک با سرمایه بیش از 50 هزار میلیارد ریالی بزرگ‌ترین بانک خصوصی از این حیث به شمار می‌رود. با وجود ثبت عملکرد مطلوب در مقایسه با بسیاری از بانک‌ها طی سال‌های اخیر، عدم انتشار اطلاعات دقیق درباره عملکرد بانک در سال‌های 95 و 96 نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. به دلیل عدم انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 95 با وجود گذشت حدود یک سال، مجمع این بانک تشکیل نشده است. از عملکرد این بانک در سال 96 نیز هیچ‌گونه اطلاعاتی در دست نیست. نماد معاملاتی این بانک نیز در تابلوی اول بورس از آذرماه 95 متوقف است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
بانک مسکن: این بانک دولتی با سرمایه بیش از 80 میلیارد ریال، در سال 95 بیش از 90 درصد از تسهیلات اعطایی خود را به حوزه مسکن اختصاص داده است. بخش عمده درآمد‌های بانک مسکن از محل سهم درآمدهای مشاع به دست می‌آید و سهم درآمد‌های غیرمشاع ناچیز بوده و عمدتا به درآمد کارمزد مربوط می‌شوند. سهم بیش از 30 درصدی هزینه‌های مالی از کل هزینه‌ها نیز از نکات قابل تامل درباره عملکرد این بانک به شمار می‌رود. طلب بیش از 180 هزار میلیارد ریالی (معادل 15 درصد از کل دارایی‌های بانک) از دولت نیز از دیگر نکات جالب توجه صورت‌های مالی بانک مسکن در سال 95 است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک پارسیان: سرمایه این بانک حدود 24 هزار میلیارد ریال است و گروه صنعتی ایران‌خودرو عمده‌ترین سهامدار آن به شمار می‌رود. با وجود منفی شدن درآمد بانک از محل دارایی‌های مشاع، رشد قابل توجه درآمدهای غیرمشاع و همچنین مدیریت هزینه‌ها از زیان‌ده شدن بانک پارسیان جلوگیری کرده است. درآمد ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌ها مهم‌ترین بخش از درآمدهای غیرمشاع را به خود اختصاص داده است. با این وجود، حاصل عملکرد بانک پارسیان در 9 ماهه نخست سال 96، زیان 6 هزار میلیارد ریالی بوده است که با ثبت آن، این بانک در ترازنامه خود زیان انباشته 3500 میلیارد ریالی خواهد داشت.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک قوامین: سرمایه ثبت شده این بانک 8 هزار میلیارد ریال است و بنیاد تعاون ناجا و چند شرکت تامین سرمایه سهامداران عمده آن به شمار می‌روند. با وجود الزامات سازمان بورس و با گذشت بیش از یک‌سال، صورت‌های مالی این بانک برای سال 95 منتشر نشده به همین دلیل نماد معاملاتی سهام این بانک در بازار فرابورس از خردادماه 96 متوقف است. اما بررسی عملکرد بانک در سال 94 نشان از سهم حدود 43 درصدی هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول از کل هزینه‌های بانک دارد. همچنین ثبت حاشیه سود بسیار بایین در این سال باعث شده ورود بانک به ناحیه زیان در سال‌های 95 و 96 چندان دور از تصور نباشد.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک شهر: سرمایه این بانک که سهامدار عمده آن شهرداری کلان‌های کشور هستند، بیش از 15 هزار میلیارد ریال است. اگرچه عملکرد این بانک در بخش دارایی‌های مشاع زیان‌بار بوده است، درآمدهای غیرمشاع، این زیان را جبران کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از این طبقه درآمدی، به سود فروش دارایی‌های ثابت و املاک مربوط می‌شود که به احتمال زیاد در سال‌های بعد تداوم نخواهد یافت. در بخش هزینه‌ها نیز سهم حدود 30 درصدی مطالبات مشکوک‌الوصل از جمع هزینه‌ها، یکی از نکات منفی عملکرد این بانک است. شایان ذکر است بانک شهر تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره عملکرد خود در سال 96 منتشر نکرده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک خاورمیانه: سرمایه ثبت‌شده این بانک تنها 4 هزار میلیارد ریال است و بیش از نیمی از سهام این بانک به اشخاص حقیقی تعلق دارد. هزینه‌های پایین به دلیل شیوه متفاوت بانکداری در بانک خاورمیانه موجب شده است حاشیه سود این بانک در سال 95، عدد قابل توجه 46 درصد باشد. با این‌حال، افزایش دو برابری هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول در سال 95 نسبت به سال قبل از آن باعث بروز نگرانی‌هایی برای سهامداران شده است. در 9 ماهه نخست سال 96 نیز این بانک سودی معادل 1500 میلیارد ریال شناسایی کرده است. عدم وجود هزینه مالی یکی از نکات قابل توجه در عملکرد 9 ماهه این بانک به شمار می‌رود.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک سامان: سرمایه این بانک 8 هزار میلیارد ریال است و صندوق‌های بازنشستگی کارکنان مس و فولاد سهامداران عمده آن هستند. اگرچه سهم بانک از درآمدهای مشاع در دو سال اخیر منفی شده اما رشد درآمدهای غیرمشاع به‌ویژه درآمد کارمزد و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین مدیریت هزینه‌ها موجب شده بانک سامان همچنان سودده باشد. نکته جالب در بخش هزینه‌ها سهم ناچیز هزینه مالی و مطالبات مشکوک‌الوصل از جمع کل هزینه‌هاست. از عملکرد بانک در سال 96 نیز اطلاعاتی منتشر نشده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک دی: این بانک با سرمایه 6.400 میلیارد ریالی از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام است. بخش عمده‌ای از زیان خالص بانک دی در سال 95، به شناسایی هزینه در حساب مربوط به سود مشاع و افزایش هزینه مطالبات مشکوک‌‌الوصول مربوط می‌شود. با ثبت این زیان سالانه، زیان انباشته بانک دی را به بیش از 12,800 میلیارد ریال رسانده و این بانک را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 30 درصد مطالبات این بانک معوق، سررسید گذشته یا مشکوک‌الوصل هستند. نکته قابل تامل دیگر آن که نماد معاملاتی این بانک در بازار دوم فرابورس از تیرماه سال 95 متوقف است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
بانک آینده: سرمایه بانک آینده 16 هزار میلیارد ریال است. نماد معاملاتی این بانک در فرابورس ایران از تیرماه سال 96 متوقف است. اگرچه حاصل فعالیت بانک در سال‌های اخیر شناسایی بوده است اما بررسی جزئیات درآمدها و هزینه‌ها نکاتی جالبی را به تصویر می‌کشد. در بخش درآمدهای غیرمشاع عمده درآمدهای شرکت از محل سود ناشی از فروش سهام شرکت‌ها و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین شده است که به احتمال زیاد این درآمد موردی بوده و در سال‌های بعد تکرار نخواهد شد. بیش از 70 درصد از هزینه‌های شرکت به هزینه‌های مالی مربوط می‌شود. با وجود الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار، هیچ گونه اطلاعاتی از عملکرد بانک در سال 96 منتشر نشده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

پست بانک: این بانک که مالکیت بیش از 50 درصد از آن در اختیار وزارت امور اقصادی و دارایی است بیش از 3 هزار میلیارد ریال سرمایه ثبت‌شده دارد. سهم بیش از 50 درصدی هزینه مالی از جمع هزینه‌ها و سهم بیش از 95 درصدی درآمد کارمزد از جمع درآمدهای غیرمشاع به ترتیب مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت عملکرد پست‌بانک در سال 95 به شمار می‌رود. شناسایی 632 میلیارد ریال زیان در 9 ماهه نخست سال 96 و افزایش زیان انباشته بانک به 1800 میلیارد ریال، نگرانی برخی از سهامداران را در پی داشته است. ثبت حدود 800 میلیارد ریال مطالبات از دولت از دیگر نکات قابل تامل صورت‌های مالی پست‌بانک است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک کارآفرین: عمده‌ترین سهامدار این بانک که سرمایه آن 8500 میلیارد ریال است به سازمان تامین اجتماعی است. نگاهی به عملکرد بانک در سال‌های اخیر، تصویری قابل قبول از این بانک را در مقایسه با سایر بانک‌ها به تصویر می‌کشد. تنها نکته قابل تامل در صورت‌های مالی بانک کارآفرین در سال 95، سهم بیش از 30 درصدی هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول از کل هزینه‌هاست. همچنین اعلام تنها 455 میلیارد ریال سود خالص در عملکرد 9 ماهه سال 96 نگرانی‌ها را درباره ثبت زیان سالانه افزایش داده است.
 

 

بانک گردشگری: سهام عمده این بانک با سرمایه 6 هزار میلیارد ریال به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و چند شرکت تامین سرمایه کشور تعلق دارد. کاهش سود ناشی از سهام بانک از درآمدهای مشاع و رشد هزینه‌ها از یک‌سو افزایش درآمد‌های غیرمشاع باعث شده است سود و زیان شرکت در سال‌های اخیر تغییرات قابل‌توجهی را نداشته باشد. هرچند جزئیات صورت‌های سال منتهی به آذرماه 96، منتشر نشده اما اطلاعات اجمالی، افزایش چشمگیر سود غیرمشاع را در دل حساب سایر درآمد‌ها منعکس کرده است. در بخش هزینه‌ها نیز بخش عمده افزایش، به حساب سایر هزینه‌های اجرایی مربوط می‌شود که جزئیاتی بیشتری از این حساب منتشر نشده است.
 

 

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران: سرمایه بانک 15 هزار میلیارد ریال است. رسالت این بانک قرض‌الحسنه مهر ایران موجب شده تا این بانک سهمی از محل درآمدهای مشاع نداشته و کارمزد دریافتی و درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها مهم‌ترین منبع درآمدی آن باشد. بیشترین هزینه این بانک نیز مربوط به هزینه کارکنان است. حاشیه سود بیش از 40 درصدی این بانک در سال 95، این بانک را به عنوان یکی از موفق‌ترین بانک‌ها در این سال معرفی کرده است. شایان ذکر است حدود 99 درصد از مانده تسهیلات این بانک، جاری است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک سرمایه: سهام عمده این بانک پرحاشیه به صندوق ذخیره فرهنگیان تعلق دارد. آخرین صورت‌ها مالی منتشر شده بانک سرمایه به عملکرد 9 ماهه سال 95 مربوط می‌شود که در آن مبلغ 36 هزار میلیارد ریال زیان روی دست سهامداران خود گذاشته است. شناسایی 18 هزار میلیارد ریال هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول مهم‌ترین دلیل شناسایی این زیان به شمار می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 70 درصد از تسهیلات اعطایی این بانک، معوق، سررسید گذشته یا مشکوک‌الوصول هستند. با ثبت این زیان، زیان انباشته بانک سرمایه به بیش از 10 برابر سرمایه آن رسیده است. لذا در ماه‌های آینده باید منتظر خبر ورشکستگی یا ادغام این بانک با یکی از بانک‌ها باید باشیم.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک صنعت و معدن: سرمایه این بانک دولتی، حدود 40 هزار میلیارد ریال بوده و تمامی تسهیلات اعطایی به بخش صنعت اختصاص داده شده است. بیش از 90 درصد از درآمدهای غیرمشاع بانک به درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های بانک مربوط می‌شود. بخش عمده هزینه‌ها نیز به هزینه‌های مالی و مطالبات مشکوک‌الوصول مربوط می‌شود. نوسانات شدید در حاشیه سود ویژگی مهم این بانک است به گونه‌ای که این بانک در این سال‌ها حاشیه سود منفی 15 تا مثبت 17 را تجربه کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
بانک سینا:
این بانک با سرمایه 10 هزار میلیارد ریالی از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. بانک یکی از بهترین عملکرد‌ها را در سال‌های اخیر در بین بانک‌های کشور از خود بر جای گذاشته است. به گونه‌ای که در برخی سال‌ها حاشیه سود بیش از 50 درصدی را نیز به ثبت رسانده است. در سال 95 حاشیه شود این بانک حدود 20 درصد بوده است. آمار منتشر شده از عملکرد بانک در 9 ماهه نخست سال 96، شناسایی سود 1025 میلیارد ریالی را نشان می‌دهد. سهم حدود 50 درصدی درآمد‌های کارمزد از درآمد‌های غیرمشاع و همچنین هزینه مالی و مطالبات مشکوک‌الوصول از دیگر نکات مثبت این بانک به شمار می‌رود.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک توسعه صادرات: سرمایه این بانک دولتی بیش از 25 هزار میلیارد ریال است. بخش قابل توجهی از رشد درآمدهای غیرمشاع این بانک در سال 95 نسبت سال 94، در بخش سایر درآمدها منعکس شده که از ماهیت آن اطلاع دقیقی در دست نیست. در بخش هزینه‌ها نیز سهم عمده به هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول (با حدود 30 درصد) اختصاص یافته است. تنها 75 درصد تسهیلات اعطایی از سوی این بانک در طبقه جاری قرار دارد و مابقی در طبقات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول قرار دارند.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک ایران زمین: این بانک سرمایه‌ای معادل 4 هزار میلیارد ریال دارد و صندوق کارکنان شرکت نفت سهامدار اصلی آن است. نماد معاملاتی این بانک در فرابورس از سال 94 تاکنون متوقف است. در سال 95 هرچند درآمدهای غیرمشاع بانک از محل فروش وثایق تملیکی و همچنین کاهش هزینه‌های مشکوک‌الوصول و هزینه‌های مالی تا حدقابل توجهی افزایش یافته اما زیان بانک از محل درآمدهای مشاع و باعث تداوم روند زیان‌آوری بانک ایران‌زمین شده است. نکته حائز اهمیت اینکه علاوه بر این زیان‌دهی حسابرس این بانک به دلیل ابهامات گسترده درباره پذیرش تعهدات صندوق مولی‌الموحدین توسط این بانک از تایید صورت‌های مالی این بانک خودداری کرده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک توسعه تعاون: این بانک دولتی حدود 9 هزار میلیارد ریال سرمایه اسمی دارد. درآمد کارمزد با سهم حدود 65 درصدی مهم‌ترین منبع درآمد غیرمشاع بانک را تشکیل می‌دهد. این حساب درآمدی در سال 95، بیش از 85 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. هزینه کارکنان نیز با حدود 50 درصد، عمده هزینه‌های بانک را دربر می‌گیرد. افزایش 24 درصدی این قلم هزینه‌ای مهم‌ترین دلیل رشد جمع هزینه‌های بانک در سال 95 نسبت به سال 94 به شمار می‌رود. هر یک از بخش‌های خدمات و صنعت با حدود 30 درصد، بیشترین سهم را از تسهیلات اعطایی این بانک در سال 95 به خود اختصاص داده‌اند.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک حکمت ایرانیان: این بانک که سهامدار عمده آن بنیاد تعاون ارتش است، سرمایه‌ای معادل 6 هزار میلیارد ریال دارد. بررسی عملکرد بانک در سال‌های اخیر تصویری قابل قبول را به نمایش می‌گذارد. سود بانک در سال 95 نسبت به سال 94 بیش از سه برابر شده است که بخش عمده آن ناشی از افزایش درآمدهای فروش دارایی‌های ثابت است. اما در 9 ماهه نخست سال 96 شرکت در شناسایی سود توفیقی نداشته و مبلغ 54 میلیارد ریال زیان را به ثبت رسانده است.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک مهر اقتصاد: سرمایه این بانک 12 هزار میلیارد ریال بوده و سهام مدیریتی آن در اختیار بنیاد تعاون بسیج است. ثبت حاشیه سود بین 8 تا 20 درصدی در پنج سال اخیر بانک مهر اقتصاد را به یکی از باثبات‌ترین بانک‌ها از نظر سودآوری تبدیل کرده است. در این بانک نسبت درآمدهای مشاع نسبت به جمع درآمدهای غیرمشاع قابل توجه است. در بخش هزینه‌ها نیز سهم بیش از 40 درصدی هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول به کل هزینه‌ها جالب توجه است. از عملکرد سال 96 این بانک نیز اطلاعاتی منتشر نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 31 اردیبهشت 97

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1