قائم مقام شرکت بهسازان ملت از تجربه‌ی خود در صنعت پرداخت می‌گوید

عزت سادات بنی هاشمی قائم مقام شرکت بهسازان ملت یکی از بانوان تاثیرگذار صنعت پرداخت است که انتخاب کرده‌ایم تا با وی بیشتر آشنا شویم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صنعت پرداخت کشور بزرگ است،‌ بر روی لبهٔ تکنولوژی در حال حرکت هستیم، هر ماه اتفاقات جدید می افتد و شاید بتوان گفت هر هفته شرکت یا بانکی محصول یا خدمات جدیدی به بازار عرضه می‌کنند. سامانه‌های موفق زیادی در سیستم بانکی توسط شرکت‌های داخلی تولید و پیاده سازی می‌شود. همهٔ این‌ها را مدیون نخبگان این صنعت هستیم. ITMAN های بزرگی داریم اما بانوان در چرخهٔ این صنعت در کجا قرار دارند؟ آیا نقششان واقعاً کم رنگ است یا دیده نمی‌شوند؟ از تبعیض جنسیتی، امتیازات و حق تقدم‌هایی که در جامعه از آن صحبت می‌شود هم بگذریم و بهتر است قضاوت هم نکنیم! برویم به دنبال معرفی بانوان، این می‌تواند بهترین کار باشد.

عزت سادات بنی هاشمی قائم مقام شرکت بهسازان ملت یکی از بانوانی است که انتخاب کرده‌ایم تا با وی بیشتر آشنا شویم. جالب است که بخش اعظمی از زمان گفت و گوی ما به معرفی پروژه‌هایی که توسط او مدیریت و به اجرا درآمده بود اختصاص یافت.

از سوابق تحصیلی و کاری و شرکت‌هایی که مشغول بوده‌اید بگویید:

ورودی ۵۶ و فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی در رشتهٔ مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار هسستم. البته در آن زمان نام رشته کامپیوتر انفورماتیک بود که بعد از انقلاب فرهنگی به نام مهندسی کامپیوتر تغییر نام داد. تعطیلی چندباره ترم تحصیلی بدلیل فعالیت سیاسی دانشجویان وانقلاب ودرپی آن انقلاب فرهنگی ٔ موجب گردید؛ که مدرک تحصیلی را در بهمن ۶۴ اخذنمایم.

یکسال در توانیر در بخش خدمات ماشینی مشغول کار بودم و بعد از آن به شرکت داده پردازی یا IBM سابق رفتم سمت‌های مختلفی همچون برنامه نویس، دستیار تحلیل گر، تحلیل گر، طراح، مدیرپروژه، مدیر واحد و مدیر امور اداره کل مهندسی نرم افزار را طی ۲۲ سال فعالیت در داده پردازی عهده دار بودم.

در سال ۸۸ به بهسازان ملت آمدم و تا کنون نیز درآن مشغول بکارهستم. در ابتدا مشاورمدیر پروژهٔ کربانکینگ و سپس در بخش اجرایی پروزه کربانکینگ نیز مشغول فعالیت شدم و واحدی با نام مشاورین طراحی شکل گرفت.

در واحدمشاورین طراحی پروژه خلاصه دفتر کل شعبه به عنوان نیاز مهم بانک و همچنین گزارشات بازرسی انجام شد و بعد از آن نیز عهده دار سمت مدیر گروه طراحی بهسازان ملت شدم. بعد از رفتن آقای مقدسیان به هلدینگ و انتصاب آقای چگینی به سمت مدیرعاملی؛ سمت مدیر پروژه کربانکیینگ به من محول شد در حال حاضر نیز قائم مقام مدیرعامل و مدیر پروژه کربانکینک بهسازان هستم.

چه طرح‌ها و پروژه‌هایی را در صنعت نظام پرداخت هدایت یا تولید کرده‌اید؟

ابتدا خلاصه‌ای ازپروِژه هایی که به عنوان مدیرپروژه درانجام آن‌ها مسئولیت داشتم بیان می‌نمایم؛ سپس به پروژه‌های مربوط به صنعت نظام پرداخت اشاره می‌نمایم.

درابتدای ورودم به داده پردازی ٰ تصمیم استرانژیکی توسط مدیریت گرفته شده بود. در IBM سامانه‌ها روی Main frame بود و تحت پروژه‌هایی قرار شد تا سامانه‌ها را روی PC بیاورند و از این طریق نیروی فنی وقت آزادتری پیدا کنند. در نتیجه سیستم حسابداری شرکت را به PC منتقل کردیم وبه بخش مالی شرکت دادیم. درزمان خود پروژه سنگینی بود. البته طرح شامل انتقال سه پروژه انبارحاوی قطعات مین فریم ٰ اموال و حسابداری بود که پروژه حسابداری با موفقیت اجرا شد.

یکی دیگر از پروژه‌هایی که به من محول گردید و انجام و عملیاتی شد، پروژه نهاد ریاست جمهوری شامل سه پروژه بود. درانجام پروژهٔ طرح جامع مخابرات و گزارشات مدیریتی طرح جامع مس سرچشمه نیز مشارکت داشتم. نکته‌ای که در طرح جامع سرچشمه وجود داشت این بود که طرح در شهرستان عملیاتی می‌شد به همین دلیل آقایان را برای شناخت وپیاده سازی پروژه انتخاب کرده بودند اما با این حال همچنان بخشی از کار باقی مانده به من محول گردید؛ که آن را از طریق داکیومنت های موجود انجام دادم.

از پروژه‌های بزرگی که مدیریت ان به بنده سپرده شد می‌توانم به پروژهٔ مالی اداری ایساکو اشاره کنم که ظرف یک سال و نیم طراحی، پیاده سازی و عملیاتی شد. این طرح جامع به ۳ بخش بزرگ تقسیم شده بود.، مالی و اداری، خدمات پس از فروش و انبار که شروع آنها همزمان ولی عملیاتی شدن آنها به تدریج انجام شد.

طرح جامع MIS مربوط به شهرک‌های صنعتی طرح اجرایی دیگرمن بود که بر اساس آن ۲۱ سیستم یکپارچه در ۲۲ استان کشور پیاده سازی و به اجرا درامد و پروژه مکاتبات اداری آن به سرعت عملیاتی شد. فرایند انتخاب زمین، ابادسازی و برق رسانی و تقسیم زمین‌ها به قطعاتی برای اعطا به شرکت‌ها و کارخانه جات توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران صورت می‌گرفت.

پروژه‌های موزه‌ی رضا عباسی در خصوص نگهداری اقلام اطلاعاتی از پروژه‌های دیگری بود که در کارنامه‌ی کاری خود دارم در این پروژه تحلیل و مدل سازی اقلام مختلف بحث سنگینی بود.

پروژه مربوط به سایت مالیات بر ارزش افزوده از پروژه‌های انجام شده در زمان فعالیتم در داده پردازی بود.

در بهسازان ملت حسابداری خلاصه دفترکل به تفکیک شعبه انجام شد و بر اساس آن تمام تراکنش‌ها از زمان ایجاد کربانکی شناسایی و سهم هر شعبه درسرفصل‌های حسابداری مشخص گردید. گزارشات بازرسی دومین پروژه انجام شده در بهسازان بود.

همچنین بعد از دریافت سمت مدیر طراحی پروژه‌های زیادی را به اتفاق همکاران انجام دادم که اگر بخواهم فقط به پروژه‌های پرداخت اشاره کنم باید بگویم: مهم‌ترین آن‌ها سوئیچ NGFS بود. در آن زمان بانک ملت از سوییچ نگین استفاده می‌کرد و مأموریت به پرداخت نوشتن سوییچ جدیدبود که حدود ۲ سال انجام آن طول کشید. این پروژه به هفت فاز تقسیم شده بود که در هربخش سرویس‌هایی عملیاتی می‌گردید. چون بالاخره بخشی از این پروسه به کربنکینگ باز می‌گشت لذا تیم بهسازان نیز شدیداً درگیر این پروِژه مهم بود.

پروژه مهم دیگری که در بهسازان با مشارکت همکاران انجام شد، واریز تراکنش‌های ریز شاپرک بود که بر اساس آن تراکنش‌های مربوط به پوز مشتری به درخواست مشتری بصورت ریز و نه بصورت حواله پایا واریز می‌گردید.

سرویس‌های متعددی را در ATM و درگاه‌های غیر حضوری پیاده سازی کردیم که بازپرداخت تسهیلات و بازپرداخت لیزینگ از جملهٔ این سرویس‌ها بود.

پروژه‌های فروش شارژ top up و شتاب هفت نیز از جمله پروژه‌های مهم دیگری بود که در بهسازان و به پرداخت انجام گردید.

 

آیا تمایز جنسیتی مشکلی در کارتان ایجاد می‌کرد؟ در حقیقت آیا حق تقدمی برای آقایان در انجام پروژه‌ها و فعالیتها وجود داشته است؟

درکارهای فنی تمایز جنسیتی دیده نمی‌شود. ولی در سمت‌های بالای مدیریتی در شرایط یکسان ترجیح به استفاده از اقایان است. البته این موضوع تنها مربوطه به شرکت نبوده و متاسفانه در سطح کشور نیز به همین گونه است و آمارها نیز به وضوح آن را نشان می‌دهند. همچنین اگر نگاهی به رده‌های مدیریتی، هیئت مدیره یا معاونین مدیر عامل بیاندازید بانوان به ندرت دیده می‌شوند.

البته شاید بتوان گفت علت این امر این است که این سمت‌ها در حوزه‌ی بانکی نیازمند فعالیت ۲۴*۷ هستند و شاید خود بانوان هم کمتر علاقه به اخذ این سمت‌ها نشان دهند. البته من سعی می‌کنم حتی در همایش‌ها و برنامه‌های شهرستان‌ها نیزحضور داشته باشم.

نکته دیگر در خصوص این پست‌ها این است که معمولاً اقایان داوطلب می‌شوند و درخواست اخذ پست را می‌کنند اما بانوان به انجام صحیح و درست امور سپرده شده تلاش می‌کنند تا اخذ پست.

برای اینکه به بانوان این پست‌های ردهٔ بالا اعطا شود باید بانوان ابتدا خودشان را ثابت کنند. وکارنامه کاری غیرقابل انکاری داشته باشند.

 

چرا بانوان در صنعت پرداخت دیده نمی‌شوند؟

این به خود بانوان باز می‌گردد اقایان خود تلاش می‌کنند تا دیده شوند و پیش قدم می‌شوند. در مجامع و جلسات مختلف اظهارنظر می‌کنند. همانطور که گفتم بانوان بیشتر به انجام کارشان توجه می‌کنند تا دیده شدن و حتی در بیشتر مواقع برایشان دیده شدن اهمیتی هم ندارد. اما اقایان به هر دو بعد تفکر می‌کنند. در خیلی از مواقع پرزنت کردن پروژه‌های انجام شده توسط بانوان توسط اقایان صورت می‌گیرد!

به نظر شما بزرگترین مشکل صنعت پرداخت کجاست؟

اهم مشکلات را در تسویه تراکنش‌ها می‌بینم. در ایران ما انتظار داریم بلافاصله مبلغ تراکنش به حساب پذیرنده ریخته شود. البته در گذشته برای این امر چندین سیکل وجود داشت که با دستورالعمل جدید به یک سیکل تقلیل یافته است. اما ببینید در هیچ کجای دنیا این اتفاق نمی‌افتد و از منظر پولشویی پرداخت‌ها کنترل شده و رقم‌های بالا چک می‌شود. حتی در مبالغ بالا از دارنده کارت برای تأیید تسویه سؤال پرسیده می‌شود. در حقیقت پروسه تسویه اینگونه نیست که بعد از پرداخت حتماً ظرف ۱۲ ساعت تسویه صورت گیرد اما در ایران دارندگان پوز انتظار واریز سریع را دارند. در صورتیکه در ایران نه از بابت پولشویی نه سایر موارد؛ نظارت کامل مطابق با استانداردهای دنیا صورت نمی‌گیرد. این را هم اشاره کنم که بانک ملت در راستای دستورالعمل‌های بانک مرکزی درحوزهٔ پولشویی واختصاص کد شهاب به مشتریان و احراز اصالت مشتریان در حال فعالیت مستمراست. مشکل مهم دیگر؛ کارت‌های بانکی ما هستند که مطابق استاندارد به روز دنیا نیستند. به راحتی کپی می‌شوند و از لحاظ امنیتی دچار مشکل هستند. حرکت بسوی استاندارد EMV می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. در حقیقت مشکلات مهم ما در حال حاضر بحث تحریم نیست چرا که اگر تحریم را هم بردارند به علت عدم رعایت استانداردها بانک‌های دنیا موافق با همکاری ما نیستند

مثالی ساده در خصوص عدم رعایت استانداردها بحث اصالت آدرس مشتری است. در دنیا اگر ادرسی برای مشتری درسیستم بانکی ثبت شده باشد دیگر تأیید شده است. اما در کشورما درحال حاضراحراز اصالت آدرسی فعلاً وجود ندارد. تاکنون برخی از ملاحظات ما را از استاندادرها دور کرده است که باید آن‌ها را اصلاح کنیم. مشکل دیگر مشکل تراکنش‌های خرد است که هنوز برای ساماندهی آن توسط کیف پول، پلتفرم واحدی ارائه نشده است. حتی از نظر نگه داری اطلاعات روی دیسک هم این تراکنش‌ها هزینه آور هستند. البته در خصوص ساماندهی پرداخت‌های خرد پروژه کیف پول در بهسازان وسایر شرکت‌ها در حال انجام است و بخشی از ان هم عملیاتی شده است.

یکی دیگر از مشکلات، موضوع کارمزد می‌باشد. درحال حاضر کارمزد تراکنش‌ها (به غیرازتراکنش مانده گیری) توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود. که این امرهزینه سنگینی برای بانک‌ها دارد. مشتریان و پذیرنده هزینه‌ای بابت دریافت و ارائه سرویس پرداخت نمی‌نمایند.

رقابت PSP ها با یکدیگر برای افزایش تراکنش‌های خرید درحال حاضر با وضعیت فعلی کارمزدٰموجب ضرروزیان بیشتربانک ها می‌شود.

اگر هرکدام از موارد فوق را بر طرف کنیم یک گام بزرگ به سمت تعامل با دنیا و بهبود در حوزهٔ پرداخت برداشته‌ایم.

کلام آخر:

درانتها به پروِژه بزرگ کربانکینگ ۲ بانک ملت بدلیل اهمیت بسیاربالای آن اشاره کوتاهی می‌کنم. تهیه محصول کر ۲ با ابزارها و معماری جدید توسط شرکت بهسازان ملت نقطه عطفی برای آن محسوب می‌شود. سامانه کر ۱ مزیت رقابتی زیادی برای بانک ملت درمقابل سایر بانک‌هایی که ازنمونه خارجی استفاده می‌کنند دارد؛ نظیر لحاظ نمودن عقود اسلامی و بومی سازی فرآیندهای بانکی که درکر ۲ نیزاین موضوع مدنظرقرارگرفته است. بعلاوه ابزارها و معماری جدید و بهبود فرآیندهای کر ۱ نیز درآن تجمیع شده است که از نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

 

منبع: سرمدنیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5