بررسی چهار شرکت مشاور بزرگ دنیا

در این باره که آیا شرکت‌های مشاوره طی سالیان اخیر در سراسر دنیا چه عمکردی داشته‌اند، روایات زیادی وجود دارد مثلا اینکه چقدر توانسته‌اند قراردادهای جدید امضا کنند یا چقدر با شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری مانند Salesforce هماهنگی به دست آورده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بخشی از این امر به دلیل ماهیت پیچیده تحولات دیجیتال است؛ یعنی درواقع این روندی است برای کسب‌وکار‌هایی که به دنبال مدرن‌سازی سازمان‌های خود هستند. گرچه چالش‌های فناوری، سختی و دشواری ویژه‌تری را موجب نمی‌شود، اما نیاز به فهمیدن فرآیندهای کسب‌وکار و چگونگی تغییر آنها همان موضوعی است است که بحث مهارت‌های مشاوره کسب‌وکار را از اهمیت ویژه برخوردار می‌کند. فرآیندهای پیچیده کسب‌وکاری، همراه با افزایش فناوری هیبریدی، و تقاضای رو به رشد خدمات ابری، باعث نیاز به مهارت‌های مشاوره‌ای برای هدایت کسب‌وکار به هر وسیله ممکن و محتملی است.
در اینجا برخی از بزرگترین شرکت‌های مشاوره، حوزه‌های نفوذ و فعالیت‌های سودآورشان در آینده را بررسی می‌کنیم:

 

1- کی‌پی‌ام‌جی (KPMG)
KPMG با بیش از 24 میلیارد دلار درآمد جهانی و تمرکز بر خدمات حسابرسی، مالیاتی و مشاوره‌ای، بیش از 174 هزار نفر را در استخدام دارد و به عنوان یکی از شرکت‌های حسابرسی‌های اصلی در جهان شناخته می‌شود. حسابرسی (42 درصد) بزرگ ترین کسب‌وکار آن و مشاوره (37 درصد) و مالیات (21 درصد) در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
از آنجا که حسابرسی بزرگترین بخش کسب‌وکار این شرکت است، جای تعجب نیست اگر به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای کمک به مشتریان شناخته شود. در سال 2014، این شرکت اعلام کرد که یک اتحاد راهبردی طولانی‌مدت را با گروه مک‌لارن برقرار کرده تا از تجزیه و تحلیل پیشگویانه فناوری‌های کاربردی و فناورانه مک‌لارن استفاده کند تا بتواند خدمات حسابرسی و مشاوره KPMG را به مزیتی رقابتی تبدیل کند. این شرکت روندهای نوظهور زیرساخت را دنبال می‌کند و در سال 2016 این شعار را در پیش گرفت که «عادی نبودن» احتمالا تبدیل به «عادت جدید» آن خواهد شد، بنابراین سرمایه‌گذاران باید همیشه انتظار نااطمینانی در این حوزه را داشته باشند. سایر روند‌های برجسته شامل رقابت برای افزایش سرمایه‌گذاری، پیچیده‌تر شدن مدیریت دارایی‌ها، دستور كار ارتقای فناوری‌ها و امنیت به موضوعات تمرکز اصلی آن تبدیل می‌شود.

2- اکسنچر (Accenture)
در سال 2015، تعداد کارمندان Accenture بیش از 358 هزار نفر بود، و بخش‌های مشاوره مدیریت جهانی، خدمات فناوری و برون‌سپاری این شرکت با درآمد عملیاتی 4.4 میلیارد دلار بیش از 3 میلیارد دلار درآمد خالص کسب کردند. اقدامات اخیر شرکت در ماه ژانویه و نیمه دوم سال گذشته جایگاه و رتبه آن را به Salesforce نزدیک کرده است. یکی از دلایل این امر این است که Salesforce با بسیاری از تلاش‌های تجاری در ارتباط با تحولات دیجیتال و فناوری هیبریدی همراه است؛ واضح است که یکی از نقاط قوت بزرگ Accenture در همین حوزه تحولات دیجیتالی است، و با این که این یک حوزه وسیع است، شرکت اکسنچر قطعا نیروی زیادی صرف کرده و تلاش زیادی را در جهت ارتقای تخصص خود در این زمینه انجام داده است. تصاحب امثال Cloud Sherpas شرکت Accenture را در موقعیتی قوی قرار داده است تا بتواند با فناوری‌هایی كه در قلب بسیاری از سازمان‌ها قرار دارد، پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) باشد. در چشم‌انداز فناورانه اخیر، این شرکت پنج مسیر کلیدی برای تکنولوژی در سال جدید را شناسایی کرده است، خودکارسازی هوشمند، نیروی کار سیال، اقتصاد پلتفرم، اخلالگری پیش‌بینی‌پذیر و اعتماد دیجیتال.

 

3- دلویت (Deloitte)
این شرکت خدمات حرفه‌ای یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا با درآمد 35.2 میلیارد دلاری در سال 2015 و 225.400 نفر از متخصصان در سراسر جهان است. حسابرسی، مالیات، مشاوره، ریسک سازمانی و خدمات مشاوره مالی جزء خدمات آن محسوب می‌شوند و بخش حسابرسی (30 درصد) و مشاوره (33 درصد) بزرگترین بخش‌های کسب‌وکاری آن را تشکیل داده‌اند. این شرکت اخیرا ابزار گزارشگری نظارتی و سرمایه‌گذاری خود را که برای کمک به بانک‌ها، مدیران دارایی‌ها و شرکت‌های بیمه برای مقابله با سطوح بالای مقررات و دستورالعمل‌های مالیاتی پیچیده طراحی و معرفی کرد. همانند سایر شرکت‌ها، یک گزارش تکنولوژیکی سالانه را نیز منتشر می‌کند، هرچند نسخه جدید آن هنوز منتشر نشده است. با این‌حال، نگاهی به گزارش سال 2015 آن می‌توان دید که چقدر به مدعاهایی که گفتیم نزدیک است. در روندهای پیش‌گفته، نقش مدیر ارشد اطلاعات (CIO) به منظور یکپارچه‌سازی متمرکز تغییراتی داشته است، اقتصاد APIرشد داشته است، محاسبات محیطی در پیوند با  IoTصورت می‌گیرد، و همه‌چیز تعریف نرم‌افزاری دارد. درواقع پیشرفت‌های فناورانه باعث امکان‌پذیری این پدیده اخیر یعنی تعریف نرم‌افزاری همه چیز شده‌اند و همین خود پایه‌ای برای چابک‌سازی نحوه ارائه خدمات فناوری اطلاعات شرکت‌ها شد. همانند اکسنچر، Deloitte دارای نقاط قوت قابل‌توجهی در بازار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است، اما پیاده‌سازی خدمات تجربه مشتری احتمالا قوی‌ترین مزیت آن است. گارتنر اخیرا این شرکت را به عنوان پیشران این دو حوزه شناخته است.

 

4- پی.دابلیو.سی (PwC)
PricewaterhouseCoopers، که معمولا به عنوان PwC شناخته می‌شود، یک شبکه خدمات حرفه‌ای و یکی از حسابرسان بزرگ دنیا است. با بیش از 208 هزار کارمند، درآمد کل آن 35.4 میلیارد دلار در سال 2015 بود که 15.2 میلیارد دلار آن حاصل عملیات بیمه‌اش بود و هدف آن بهبود زمینه اطلاعاتی است تا تصمیم‌گیرندگان بتوانند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. در سال 2015 مشتریان بارها PwC را به عنوان بهترین مشاور مالی در حوزه ادغام و تصاحب در انگلیس انتخاب کردند، که آورده آن برای شرکت 5.9 میلیارد پوند بود. این شرکت طی 10 سال گذشته بیش از 3400 معامله در سراسر جهان انجام داده است که ارزش آن بیش از 389 میلیارد دلار و 39 درصد آن در خارج از مرزها بوده است.
این شرکت مشاور در زمینه معاملات ادغام و تصاحب (M & A) مشاوره می‌دهد و همچنین به یافتن خریدار مناسب در هر دو شبکه ملی و منطقه‌ای در خاورمیانه کمک می‌کند. همانند Accenture، اخیرا این شرکت نیز برای افزایش توانایی‌اش در ارائه راهکارهای ویژه ابری دست به تصاحب‌هایی زده است. تصاحب Outbox، که شرکتی لهستانی در زمینه راهکارهای ابری، دیجیتالی و مشتری‌محور و خدمات تحول‌گراست در این راستا انجام شد. این شرکت در آغاز هر سال، نظرسنجی‌هایی از مدیران انجام می‌دهد تا مشخص کنند که نگرانی‌های احتمالی حوزه‌های کسب‌وکاری‌شان چیست. مثلا در سال 2016، معلوم شد که حوزه‌های اصلی تمرکز را می‌توان در منطقه‌ای شدن تجارت و اختلاف در مدل‌های اقتصادی و چارچوب‌های قانونی ذکر کرد که در بحث‌های جاری هم به آن پرداخته می‌شد. سایر زمینه‌های اصلی تمرکز شامل این موارد بود که مشتریان و سهامداران انتظار اهداف کسب‌وکاری بالاتر در سال‌های آینده داشتند و اینکه تنظیمات شدید تهدیدی برای رشد کسب‌وکار محسوب می‌شدند.

 بهترین شرکت‌های مشاور در 2017

1- حوزه دفاع و هوافضا
تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان، لاکهید مارتین را به عنوان یکی از مشاوران برتر حوزه دفاعی معرفی کردند.
 

 

 

 

 

 

 

 

2- حوزه اقتصاد
مک‌کینزی شرکت مشاور BCG و شرکت مشاور اقتصادی NERA را پشت سر گذاشت و در رتبه اول قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

 
3- حوزه انرژی
پنج شرکت برتر همان شرکت‌های سابق اند، اما بین و شلومبرگر طی سالیان گذشته جای خود را با هم عوض کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 
4- حوزه مالی
مک‌کینزی جایگاه پیشین دلویت در صدر نمودار رتبه‌بندی را تصاحب کرده است:

 

 

 

 

 

 

 

 
منابع:
https://poetsandquants.com/2016/08/24/bestconsultingfirmstoworkforin2017/5/
https://www.cbronline.com/cloud/accenture-pwc-deloitte-ibm-kpmg-which-consulting-firm-is-best-for-you-4802304/

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 31 اردیبهشت 97 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  49