ترس وال‌استریت از تقویت دلا‌ر

تقویت دلار آمریکا سیگنال هشدارآمیزی به ابرشرکت‌های وال‌استریت مخابره کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شاخص دلار از اواسط ماه آوریل نزدیک به ۵ درصد تقویت شده است. این زنگ خطر بیشتر متوجه شرکت‌های چندملیتی است که به‌عنوان پیشران‌های وال‌استریت، وابستگی زیادی به درآمدهای برون‌مرزی دارند. بنابراین تقویت شاخص دلار در بلندمدت برای چندملیتی‌ها یک عامل ناخوشایند تلقی می‌شود. تداوم کاهش درآمدهای برون‌مرزی در بلندمدت، موجب تضعیف شدید ارزش این شرکت‌ها می‌شود. اتفاقی که در ۳ماه قبل منجر به شکست پیش‌بینی بازدهی ۲۵ درصدی شده بود.
آشفتگی بازارهای اروپا که با تشدید بحران سیاسی در ایتالیا کلید خورده بود، شرایط را برای تقویت شاخص دلار مهیا کرد. گسترش قلمرو افزایشی دلار منجر به بروز ابهامی در فضای وال‌استریت آمریکا شده است که از نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به ورود ضربه احتمالی بر میزان سود عایدی از «بلوچیپ» شرکت‌های چندملیتی حکایت دارد. بلوچیپ به سهام ابر‌شرکت‌هایی گفته می‌شود که از نظر کیفیت و سودآوری در سطح بین‌المللی مشهور هستند. بسیاری از پیشران‌های وال‌استریت وابسته به بازدهی شرکت‌های برون‌مرزی هستند و تقویت شاخص دلار برای آنها یک عامل ناخوشایند تلقی می‌شود. با اینکه بلوچیپ‌ها توان مقاومت میان‌مدت در برابر تقویت دلار نسبت به سایر ارزها را دارند؛ اما تداوم افت درآمدهای برون‌مرزی که با تقویت بلندمدت شاخص دلار همراه خواهد شد، ارزش شاخص‌ها را نزولی می‌کند.

آینده بلوچیپ‌ها با دلار تقویت‌شده
بلوچیپ براساس تعریف بازار بورس نیویورک به انواعی از سهام ابر‌شرکت‌ها گفته می‌شود که از نظر کیفیت، اطمینان‌پذیری، قابلیت مالی و توانایی سودآوری دارای شهرت و اعتبار بین‌المللی هستند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز آمریکا براساس داده‌ها و بازدهی ۳۰‌شرکت با بیشترین ارزش بازار سنجیده می‌شود که هر یک از آنها بلوچیپ به شمار می‌آیند. برخی از شرکت‌هایی که در شاخص S&P۵۰۰ گنجانده شده‌اند نیز به همین دسته تعلق دارند.

دلار آمریکا از اوایل ماه فوریه سال‌جاری میلادی بیش از ۷ درصد نسبت به یورو تقویت شده است. افزایش شیب نزولی نرخ برابری یورو به دلار از ۲۵/۱ ماه فوریه، همزمان با تشدید بحران سیاسی ایتالیا رقم خورد و این نرخ دیروز به زیر ۱۵/۱ نیز سقوط کرد. روند صعودی شاخص دلار از اواسط ماه آوریل به‌طور پیوسته در برابر سبد سایر ارزهای رایج ثبت شده که بر نشانه‌های رونق اقتصادی بهتر آمریکا نسبت به ناحیه یورو تکیه دارد. ظرف این مدت، شاخص دلار نزدیک به ۵ درصد تقویت شد. این حجم از رشد برای وال‌استریت حساسیت‌برانگیز قلمداد می‌شود. در واقع، صعود دلار به معنای سقوط ارز بومی بسیاری از شرکت‌های S&P است که در نهایت به کاهش بازدهی آنها منتهی خواهد شد.

مانور افزایشی اخیر شاخص دلار که تا ثبت قله ۹۵ واحدی ادامه یافت، در حالی رخ داد که گزارش‌‌های ۳ماهه ابتدای سال‌جاری میلادی شرکت‌های آمریکایی از به هدف نخوردن پیش‌بینی آنها در خصوص بازدهی مطلوب حکایت داشت. پیش‌بینی سود این شرکت‌ها به‌واسطه اجرای قانون کاهش نرخ مالیات‌ها و بدون در نظر گرفتن تضعیف یورو تخمین زده شده بود. براساس داده‌های مرکز پژوهشی «فکت‌ست» (Factset)، بازدهی ۲۵ درصدی (نقطه‌به‌نقطه ۳ ماهه ابتدایی سال‌جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته) در این مدت عملی نشد و شاخص سهام S&P۵۰۰ نتوانست به رکورد تاریخی خود در روزهای ابتدایی سال‌جاری بازگردد. در واقع، رویکردی میان برخی از سرمایه‌گذاران شکل گرفته که حاکی از پایان سیکل رشد وال‌استریت است.

برخی از بخش‌های وال‌استریت حساسیت بیشتری نسبت به تقویت دلار نسبت به سایر ارزهای رایج دارند. به‌عنوان مثال، بخش تکنولوژی با توجه به این مساله که درآمد حاصل از فعالیت‌های برون‌مرزی آن بیشتر است، یکی از حوزه‌های حساس به نرخ ارز محسوب می‌شود. برعکس سکتور تکنولوژی، بخش‌هایی مانند مسکن و مخابرات به‌دلیل سهم بیشتر درآمدهای داخلی، حساسیت کمی به رشد دلار دارند.

براساس داده‌های FactSet، تحلیلگران وال‌استریت پیش‌بینی کرده‌اند، شرکت‌هایی که بالغ بر نیمی از درآمد خود را خارج از مرزهای ایالات متحده کسب می‌کنند، در ۳‌ماهه دوم سال‌جاری بازدهی بیشتری نسبت به شرکت‌های دیگر خواهند داشت. در صورتی که شاخص دلار به پیشروی خود ادامه دهد، سناریوی پیش‌بینی محقق‌نشده ۳ماهه ابتدایی، باز هم تکرار خواهد شد و بازدهی شرکت‌های وابسته به درآمد داخلی نمود بهتری خواهد داشت. یکی از نشانه‌هایی که سود بیشتر شرکت‌های وابسته به درآمد درون‌مرزی را در پی تقویت شاخص دلار نشان می‌دهد، کارنمود بهتر شرکت‌های کوچک نسبت به ابرکمپانی‌ها است. تقویت شاخص دلار همزمان با تشدید تنش‌های مربوط به جنگ تجاری باعث شده، ارزش سهام این گروه از کسب‌وکارهای فعال در وال‌استریت رشد قابل‌توجهی را به ثبت برساند. در حقیقت، بخش اعظم درآمد شرکت‌های کوچک از درون مرزهای آمریکا به‌دست می‌آید و همین مساله باعث صعود ارزش آنها شده است.

 سیگنال بازگشت تورم در اروپا
تداوم بحران سیاسی در ایتالیا، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا را به پایین‌ترین سطح ظرف ۱۰ ماه اخیر رسانده بود. همزمان با تضعیف ارز اتحادیه اروپا، شاخص دلار آمریکا به قله ۶ ماهه صعود کرد و توانست مدتی بالای سطح ۹۵ واحدی باقی بماند. تقویت دلار مطابق معمول بهای اونس طلای جهانی را نیز تحت‌فشار قرار داد و در نهایت به شکسته شدن مجدد مرز حمایتی ۱۳۰۰ دلاری منتهی شد. این روند با انتشار گزارش تورم سالانه (نقطه‌به‌نقطه) آلمان از بین رفت و یورو بر ریسک سیاسی ایتالیا غلبه کرد. نرخ برابری یورو به دلار که به زیر مرز ۱۵/۱ نیز سرک کشیده بود، دیروز نزدیک به ۷۵صدم درصد تقویت شد و به محدوده ۱۶/۱ بازگشت. نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده آلمان ۲دهم درصد بیشتر از پیش‌بینی ۲ درصدی ثبت شد تا تب «تورم گمشده» در اروپا فروکش کند. عدم افزایش سطح قیمت‌ها در ناحیه یورو، نگرانی نسبت به کندی رشد اقتصادی پدید آورده بود که با تضعیف ارز اتحادیه همراه می‌شد. اونس طلا نیز از فرصتی که با غلبه یورو بر دلار پیش آمد، استفاده کرد و به بالای مرز ۱۳۰۰‌دلاری بازگشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  86  =  92