استفاده از فناوری KYC برای شناسایی فعالان بازار سرمایه

رونمایی از سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان؛

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان با نام اختصاری سامانه سجام، در یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه رونمایی خواهد شد.

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان با نام اختصاری سامانه سجام، در یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه رونمایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این سامانه برنامه ای جامع  و متمرکز خواهد بود که کلیه اطلاعات سهامداران را به صورت یکپارچه در بر می گیرد. سجام با شعار «تنها یک بار ثبت شوید»، مسئولیت خودکار فرآیند جمع آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده خواهد داشت.
به این ترتیب، نه تنها با راه اندازی این سامانه شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم، بلکه با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی، شفافیت بازار با افزایش قابل توجهی همراه خواهد شد. این سامانه به منظور دسترسی تمامی ناشران و نهادهای مالی به اطلاعات کلی سهامداران طراحی شده است. به این ترتیب با آغاز به کار سامانه مزبور، از این پس دیگر از سهامداران فرمی برای احراز هویت دریافت نمی شود و در مقابل سرمایه گذاران با ثبت نام در این سامانه می توانند به کلیه خدمات بازار سرمایه دسترسی یابند، ضمن اینکه «سجام» در دسته سامانه های زیرساختی بازار سرمایه و از لحاظ گستردگی ارائه خدمات نیز سامانه ای ملی است و به هیچ عنوان سامانه ای تجاری محسوب نمی شود.
حسین فهیمی، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به تشریح اهداف و مزایای اصلی طراحی سامانه «سجام» پرداخت و گفت: «رویکرد اصلی به  این گونه است که یکسری از خدمات زیر ساختی و پایه ای مورد نیاز برای بازار سرمایه، توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی طراحی و فراهم می شود. در مرحله بعد، این امکان را برای استارت آپ ها و بخش خصوصی فراهم می کند تا آنها بتوانند در ارائه خدمات مبتنی بر ارزش افزوده با هم رقابت کنند و خدمات بهتر، جذاب تر و رقابتی تر را برای طیف وسیعی از هموطنان ارائه دهند.»
فهیمی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از آرزوهای دیرین فعالان بازار سرمایه این بوده است که تنها یکبار مشخصات افراد در بازار گرفته شود، گفت: «فعالیت اصلی سامانه سجام برای تحقق همین موضوع طراحی شده است. همه خواستار این هستند که مشخصات افراد تنها یکبار در سامانه مزبور درج شده و از این پس تمامی فعالان بازار سرمایه و افرادی که به نوعی با بازار سرمایه سروکار دارند، دیگر فرمی برای احراز هویت نخواهند داشت. از سوی دیگر تمامی ناشران و نهادهای مالی می توانند به صورت یکپارچه اطلاعات سهامداران را در اختیار داشته باشند.»
او در ادامه افزود: «همچنین برای اطمینان بیشتر یک دوره راستی آزمایی اطلاعاتی را پشت سر خواهیم گذاشت به طوری که اطلاعات افراد را از طریق بانک مرکزی، سازمان ثبت احوال و اداره پست بررسی خواهیم کرد.»
فهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: «به طور حتم، با راه اندازی این سامانه گشایش قابل توجهی در ثبت نام فعالان بازار سرمایه فراهم خواهد شد، همچنین میلیون ها نفر از سهامداران می توانند با ثبت نام در این سامانه به کلیه خدمات بازار سرمایه دسترسی یابند.»
علی حسنی، مدیر فناوری اطلاعات این شرکت شرکت نیز درباره توضیحات تکمیلی درخصوص سامانه سجام گفت: «سامانه سجام مسئولیت خودکار فرآیند جمع آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده خواهد داشت. خدمات «سجام» در دو حوزه خواهد بود. دریافت کنندگان خدمات شامل کلیه بورس ها و نهادهای مالی، بخش نخست این فرآیند را تشکیل می دهند. هر فردی در حالت کنونی به عنوان مشتری برای ورود به بازار سرمایه نیازمند دریافت کد معاملاتی یا کد سهامداری است، به همین منظور به یکی از دفاتر کارگزاری برای ایجاد کد مراجعه حضوری می کند و از طریق فرم هایی که در اختیارش قرار می گیرد اطلاعات هویتی و ارتباطی خود را ارائه می دهد تا احراز هویت شود.»
او در ادامه توضیح داد: «این فرم ها و دریافت اطلاعات دوباره در مراحل بعدی مانند خرید و فروش، دریافت شناسه کاربری معاملات برخط، دریافت سود اوراق و مراجعه به نهاد های مالی مختلف به شکل تکراری از مشتریان دریافت می شود و این موضوع در هرگونه دریافت خدمت وجود دارد، اما «سجام» از تکرار دریافت این گونه اطلاعات جلوگیری خواهد کرد.»
او با بیان اینکه ارائه دهندگان خدمات، دومین گروهی هستند که از سامانه «سجام» بهره خواهند برد، اظهار کرد: «عملیات KYC  یا شناخت مشتری، خدمتی است که سجام در اختیار این دسته از ذی نفعان قرار می دهد. به این ترتیب، نیازی به بایگانی فرم ها و همچنین توسعه کمی و کیفی خدمات در فضای سایبری نیست.»
حسنی اضافه کرد: «با توجه به مطالب فوق، سجام نقش تسهیل کننده بخش شناخت مشتری (KYC) را بر عهده دارد؛ اما این سامانه نقش یک پیش نیاز فنی برای ارائه و دریافت خدمات نوین را در بازار سرمایه ایفا می کند.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  8