آیا سقوط همزمان ارزش ریال ایران، لیر ترکیه و روبل روسیه اتفاقی است؟

در حالی که روسای جمهوری 3 کشور ایران، ترکیه و روسیه روز 4 آوریل در آنکارا گردهم آمدند تا درباره آینده سوریه به بحث و گفت و گو بنشینند، ارزش پول ملی هر 3 کشور پس از این نشست رو به نزول رفت و این شائبه را تقویت کرد که آیا یک جنگ اقتصادی علیه هر 3 کشور در حال اجراست؟

در حالی که روسای جمهوری 3 کشور ایران، ترکیه و روسیه روز 4 آوریل در آنکارا گردهم آمدند تا درباره آینده سوریه به بحث و گفت و گو بنشینند، ارزش پول ملی هر 3 کشور پس از این نشست رو به  نزول رفت و این شائبه را تقویت کرد که آیا یک جنگ اقتصادی علیه هر 3 کشور در حال اجراست؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نزول همزمان ارزش پول ملی 3 کشور ایران، روسیه و ترکیه مورد توجه ناظران قرار دارد.

امروز – چهارشنبه- ارزش لیر ترکیه بار دیگر در افتی تاریخی به حدود 4.14 لیر در برابر هر دلار آمریکا رسید که پایین ترین رقم از زمان حذف 6 صفر از لیر ترکیه بوده است.

وب سایت "خبرترک" با انتشار گزارشی در این باره نوشت: درست پس از دیدار روسای جمهوری سه کشور ترکیه، روسیه و ایران در آنکارا در قالب دومین نشست سه جانبه سران سه کشوردرباره سوریه، ارزش پول ملی هر 3 کشور شاهد نزول بوده است.

لیر ترکیه به افت تاریخی 4.13 واحد در برابر هر دلار آمریکا رسید، روبل روسی نیز حدود 10 درصد از ارزش خود را از دست داد و ریال ایران با بیشترین نزول، 11.2 درصد افت ارزش یافت.  پس از نشست سه جانبه سوچی در نوامبر سال 2017 نیز ارزش پول هر 3 کشور شاهد نزولی همزمان بود.

سقوط ارزش ریال ایران بیش از دو ارز دیگر بوده به نحوی که دولت ایران مجبور شد به صورت دستوری با تعیین نرخ 42 هزار ریال برای هر ریال آن را تثبیت و تحت کنترل بگیرد.

روبل روسی نیز پس از نشست اخیر آنکارا نزدیک به 10 درصد افت کرده به نحوی که از نرخ 57.4 برای هر دلار در پیش از نشست آنکارا، دیروز – سه شنبه- در بازار مسکو به نرخ 63.09 رسید.

این اتفاق درست پس از نخستین نشست سه جانبه سران روسیه، ترکیه و ایران در نوامبر 2017 در سوچی روسیه نیز روی داد. همزمانی این نزول در دو نشست سه جانبه سران 3 کشور درباره بحران سوریه شائبه اتفاقی نبودن را به پیش می کشد.

آیا این 3 کشور که در سال گذشته مواضع خود را درباره بحران سوریه به یکدیگر نزدیک کرده و در برابر قدرت های غربی – آمریکا و اروپا و اسراییل – و نیز برخی کشورهای عربی منطقه – عربستان و امارات- جبهه گیری کرده اند مواجه با یک جنگ اقتصادی شده اند!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  5