دولت بی نا

شماره سی ام ماهنامه بانکداری آینده منتشر شد؛

شماره سی ام ماهنامه بانکداری آینده در 158 صفحه و 7 پرونده به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد.

شماره سی ام ماهنامه بانکداری آینده در 158 صفحه و 7 پرونده به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از سی امین شماره ماهنامه بانکداری آینده، ماهنامه با سرمقاله سردبیر محمود فراهانی با عنوان «بانکداری دیجیتال میانبری برای نجات» آغاز شده است. فراهانی در این سرمقاله، به تحلیل جامعه شناسانه این موضوع که چرا حساسیت ها نسبت به وخامت اوضاع بانک ها پایین آمده، اشاره کرده است. در ادامه عبدالحمید منصوری مدیرعامل شرکت سامانه های یکپارچه بزرگ فردا، به مطلبی با عنوان «زیرساختی به نام زنجیره های بلوک» پرداخته است. مسیرهای تحول دیجیتال،عنوان گزارش دیگری است که مسعود خرقانی معاون فناوری اطلاعات شرکت یاس ارغوانی در ادامه ماهنامه آورده است. یاسر قلیش لی کارشناس پرداخت الکترونیک در مطلبی با عنوان 97 پرچالش، چالش های پرداخت الکترونیک را برای سال جدید برشمرده است. همچنین رعنا بنی حبیب صاحب نظر بانکی، مدیریت ریسک و بحران ارزی در بانک ها را در ادامه بررسی کرده است. سامان میرنبوی مشاور و فعال حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک نیز فناوری در سال 97 را تحلیل کرده است.

 

بودجه در سال 97 چه سرنوشتی را برای اقتصاد رقم می زند؟
صفر

اولین پرونده، اقتصاد کلان است. از مهم ترین مطالب این پرونده میزگرد صاحب نظران پولی و بانکی پیرامون بودجه و اقتصاد در سال 97 است، در این میزگرد عبده تبریزی، جلال نائینی و دیواندری در این خصوص بحث و تبادل نظر کردند. عبده تبریزی معتقد است که در شرایط فعلی پرداخت زیان ها از دولت ساخته نیست و به همین دلیل اصلاح نظام بانکی به تعویق افتاده است. جلالی نائینی هم می گوید که اگر دولت هزینه سالم سازی تراز بانک ها را داشته باشد این پول حرام نمی شود. دیواندری هم معتقد است که رشد اقتصادی در سال جدید همانند امسال مثبت می شود و تورم هم یک الی دو درصد بالاتر از ارقام فعلی خواهد بود. در ادامه این پرونده به بررسی سناریوهای پیش روی دولت برای مقابله با کسری بودجه 97 پرداخته شده و با عنوان تراز منفی 108 هزار میلیارد تومانی کار شده است. سوار بر اسب تورم، عنوان گزارش بعدی است که تامین مالی کسری بودجه در کشورهای صادرکننده نفت را بررسی کرده است. عربستان سعودی، عراق، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ونزوئلا ، الجزایر ، امارات متحده عربی، نیجریه و اندونزی در این نوشتار بحث شده اند. در ادامه این پرونده با فرشاد فاطمی عضو هیات علمی دانشگاه شریف گفتگویی پیرامون چالش های کسب و کار در سال 97 با عنوان «رونالدو را تعویض کنید»صورت کرفته است. او معتقد است که اداره یک تیم فوتبال از اداره کشور ساده تر است، گاهی رونالدو باید خارج شود و کس دیگری داخل گردد؛ یعنی اگر حس کردیم رونالدو نمی تواند کاری انجام دهد برای روحیه گرفتن تیم حتی او را هم تغییر بدهیم. در ادامه ماهنامه ، ترجمه ای از فرحناز سپهری با عنوان «تداوم رشدهای پایین» کار شده که آخرین پیش بینی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از رشد اقتصاد 2018 بررسی شده است.

 

شرایط مبهم اقتصادی و کسب وکار، فعالان را مستاصل کرده است؛
فصل بن بست ها

بانکداری کلان دومین پرونده این شماره است. گفتگو با معاون نظارتی سابق بانک مرکزی درباره برون رفت بانک ها از وضعیت فعلی اولین مبحث این پرونده است. حمید تهرانفر می گوید: «حقیقتش راهکاری نمی بینم». وی نقش سیاستگذاری غلط دولت در توزیع تسهیلات و نگاه نادرست مجلس به مقوله بانک را بیشتر مورد انتقاد قرار می دهد. در ادامه این پرونده مطلبی با عنوان «بازگشت به نقطه صفر بانکی» کار شده که به بررسی بسته سه گانه بانک مرکزی در جهت کاهش رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه، پرداخته است. گفتگو با مهدی تقوی اقتصادان نیز مطلب بعدی پرونده بانکداری کلان است، او می گوید که اقتصاددانان مشاور دولت های هاشمی و احمدی نژاد مشاوره های اشتباه داده اند و تعدیل ساختاری دولت هاشمی و یارانه های احمدی نژاد مشکلات بزرگی را برای اقتصاد ایران بوجود آوردند. در ادامه ترجمه ای از اسد حیدری می خوانیم با عنوان «بانک ها در خطر» که در آن به بررسی چالش های موسسات خدمات مالی در سال 2018 پرداخته است.

 

مسیر بانک های مرکزی طی 70 سال اخیر؛
اسیران دولت

نظارت موضوع پرونده سوم است. نظرسنجی از کارشناسان بانکداری نسبت به عملکرد ولی الله سیف یکی از مهم ترین عناوین این پرونده است. این مطلب با عنوان «سیف نقد بالای سر سیف» کار شده است. در ادامه این پرونده مجید یوسفی، گذاربه بانک مرکزی در پایان  دهه 30 را بررسی کرده است. همچنین در گزارش «آغاز عصر بی ثباتی» سعی شده است که در کنار نقش روسای بانک مرکزی تا بهمن 57 به سیاست های کلان نظام بانکی و نیز سیاست های اقتصادی پرداخته شود. گزارش بعدی پیرامون این موضوع است که در دوره طوفانی و مواج انقلاب و جنگ چه برسر نظام بانکی ایران آمد و روسای بانک مرکزی چگونه بر مسند قدرت نشستند؟ در ادامه نیز آتش زیر خاکستر سال های پایانی جنگ و پس از آن در بانک مرکزی ایران بررسی می شود. «بحران استقراض خارجی در نیمه اول دهه هفتاد» عنوان گزارش بعدی در این پرونده است که به بررسی استقراض از دولت های اروپایی در دولت اول هاشمی رفسنجانی می پردازد. در ادامه این پرونده از محسن نوربخش بعنوان مرد بی بدیلی یاد می شود که در دوره دوم ریاست بانک مرکزی کم و بیش مرد اقتصادی یگانه ای شده بود.

 

حامیان این شماره
بانک تجارت، بانک صادرات، بانک آینده، داده پردازی سیمیاگران، مبناکارت، شرکت به پرداخت ملت، شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی، آسان پرداخت، بیمه سرمد، بانک توسعه تعاون، شرکت داده ورزی فرادیس البرزو همچنین شرکت تجارت الکترونیک پارسیان از جمله حامیان این شماره ماهنامه بانک داری آینده بودند.

 

چالش فناوری اطلاعات در ایران؛
فن نیاوران

چهارمین پرونده به فناوری بانکی اختصاص دارد. در آغاز این پرونده میز سخن پیشکسوتان و فعالان بانکداری الکترونیک درباره روندهای سرمایه گذاری در حوزه فناوری بانکی با عنوان «برزخ سرمایه گذاری در سال 97» بحث شده است. ژان صیاد در این گفتگو می گوید: بانک هم تشخیص داده که نمی توان فناوری را نادیده گرفت پس باید کاری کرد بانک تصمیم بگیرد استقراض کند تا به تحقق امر کمک کرده باشد. مسیح قائمیان معتقد است که بانک ها به زودی متوجه فشار جامعه برای تحولشان خواهند شد و پول ها باید چند دسته شوند. بخشی پول خرد است که برای آن عکس العمل های خاص وجود دارد. سعید عسکری انارکی هم می گوید: می توان سیستم ها را به صورت تکه تکه اضافه کرد، اما جمع آوری یا موازی کار کردن با سیستم های نیمه فعال و نیمه مکانیزه که الکترونیک شده اند کار سختی ست. محمدعلی قائمیان نیز معتقد است که بانکداری شرکتی آنچنان که باید با برخی اقلام و انواع بانکداری ارائه نمی شود، هنوز قسمت عمده سرویس دهی روی حوزه خرد و ریتیل است. محمدصادقی می گوید: بانک های ما سرشار از نرم افزارهای غنی و داده های بلااستفاده هستند که باید از آن ها استفاده کنیم. مجتبی عزیزیان هم معنقد است که در سال آینده مهم ترین اتفاقی که در بحث «داده» امکان دارد بیفتد تمرکز بر ایجاد تهاتر و تعهد است. در ادامه این پرونده به بررسی کارت های برداشت و خودپردازها با عنوان «ناهمخوانی داده ها» پرداخته شده است.  گفتگو با فریبرز رحمانی درباره فصل جدید نقش آفرینی آی تی وی بازارفناوری بانکی در ادامه این پرونده کار شده که با عنوان «زیر درخت سیب» مطرح شده است. «امنیت در بحران» عنوان مطلبی است که روندهای نه گانه امنیت سایبری در 2018 را بررسی کرده است.

 

نهاد انحرافی صنعت پرداخت؛
صنعت بی صاحب

پرونده پنجم، پرداخت است. اولین مبحث این پرونده، میزگرد بررسی چشم انداز صنعت پرداخت در سال 97 است. مدیران عامل «به پرداخت ملت» و «پرداخت الکترونیک سداد» اعتقاد دارندکه صنعت پرداخت ما صاحب ندارد. در این میزگرد تلاش شده تا ارکان چهارگانه عوامل: ساختار سهامداری، قوانین و نظارت، بازار و فنی بررسی شود. احسان خدیو در ادامه پرونده در گزارشی تحت عنوان «PS Pها روی نمودار رشد» به بررسی شرکت های پرداخت در دی ماه پس از یک سال پرداخته است. سه روند دگرگون کننده Payment  در 2018 نیز با عنوان «تغییر ریل پرداخت» در انتهای این پرونده آورده شده است.

 

دستور العمل های بانک مرکزی سود آوری بانک ها را با چالش مواجه کرد؛
سودکشی

پرونده ششم بانک ملت است. در ابتدای پرونده حسن خضوعی گزارشی کلی از بانک ملت ارائه داده که این بانک از ادغام 70 بانک و با سرمایه اولیه 33.5 میلیارد ریال در سال 59 تشکیل شده است. خضوعی با عنوان «بانک 200 هزار میلیارد تومانی» این گزارش را کار کرده است. در ادامه «سامانه همراه پلاس» معرفی می شود که یک خدمت جدید از بانک ملت است. مزایا و معایب کارت امتیازی متوازن تحت عنوان «مدیریت استراتژی محور» نیز مطلب آخر در پرونده بانک ملت است.

 

شرکت  کارت اعتباری ایران کیش به دنبال فتح بازار پرداخت؛
کیش و پات

پرونده هفتم در مورد ایران کیش است. در ابتدای این پرونده گفتگویی با دو مدیر پات ترتیب داده شده است. در این گفتگو که با عنوان «اکوسیستمی برای تمام فصول» کار شده، پیمان طبری معاون فناوری اطلاعات شرکت کارت اعتباری ایران کیش می گوید: مهم ترین وجه تمایز ما این است که براساس تحقیقات تمایزي را ایجاد و خدماتي را ارائه کنیم که به حاشیه نرود و مطمئن هستیم تا  شش ماه آینده این تمایز ملموس خواهد بود. شهره آقابابایی مدیر پروژه پات نیز می افزاید: امنیتي که در پات ایجاد کرده ایم با استانداردهاي رمزنگاري شده بسیار خوبي همراه است و در سال آینده سورپرایزهاي بسیار خوبي ارائه می دهیم. گزارش بعدی با عنوان «روی خط بالنگی» به بررسی سهم تعداد پایانه ها، سهم تعداد تراکنش ها، تعداد ابزارهای شرکت، تعداد تراکنش های شرکت، مبلغ تراکنش های شرکت و همچنین تعداد تراکنش ها به ازای هر سرویس شرکت کارت اعتباری ایران کیش پرداخته است. «ایران کیش جذاب» در ادامه به سود 1000 میلیاردی در کارت اعتباری ایران کیش می پردازد. در « راه سبز ایران کیش » هم نگاهی خواهیم داشت به دستاوردها و افتخارات شرکت کارت اعتباری ایران کیش. در انتها نیز ایران کیش بعنوان شرکت پیشرو در بازار پرداخت بررسی شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄  18  =