شورش مشتری

بیست و هشتمین شماره ماهنامه بانکداری آینده منتشر شد

ماهنامه بانکداری آینده شماره 28 منتشر شد.

این ماهنامه که ویژه هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است دیروز، دوم بهمن در 8 پرونده منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ماهنامه بانکداری آینده شماره 28 ، آغاز ماهنامه با سرمقاله محمود فراهانی، سردبیر است. او در این سرمقاله بانکداری دیجیتال را میانبری برای نجات بانک‌ها دانسته است. در ادامه عبدالحمید منصوری، مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه بزرگ فردا، از رایانش ابری نوشته و سه دوره آن را بررسی کرده است.
یک گفتگو هم در ادامه آمده که با نادر مالکی مدیرعامل «گروه مالکی» انجام شده است. این شرکت 26 سال است که کنفرانس مالی اروپا را به صورت سالانه برگزار می‌کند.
بانک‌ها در سال 97
اولین پرونده اقتصاد و بانک است. از مهم‌ترین مطالب این پرونده گفتگو با ایمان نوربخش، مدیر امور ریسک و کنترل بانک کارآفرین است. او در این گفتگو می‌گوید: قسمت اعظم سرمایه بانک‌ها در پروژه‌های ساختمانی بزرگ مانند مراکز تجاری، مال‌ها، مراکز گردشگری حبس شده است. از دیگر مطالب این پرونده می‌توان به یادداشتی از حمیدرضا پورسلیمی اشاره کرد که افق پیش‌روی بانک‌ها در سال 97 را ترسیم کرده است.
نظارت به کدام سو می رود؟
نظارت دومین پرونده این شماره است. گفتگو با امیر شکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و ارزی آغازگر این پرونده است. او در بخشی از این گفتگو بانک مرکزی ایران را شبیه بانک مرکزی فرانسه در 20 تا 30 سال قبل می داند. البته او می افزاید که بانک مرکزی فرانسه در این مدت تغییر بسیاری کرده است. «نگرانی بانک‌ها از اجرای مقررات بازل سه» هم مطلبی خواندنی دیگری است که در ادامه آورده شده. 1000 میلیارد تومان سود انباشته شرکت خدمات انفورماتیک ایران هم از دیگر گزارش های پرونده نظارت است.
ضد سود
فعالان موضوع پرونده سوم است. گفتگو با مصطفی بهشتی روی، از اعضای هیات مدیره بانک پاسارگاد در مورد تشکل‌های بانکی یکی از مهم ترین عناوین این پرونده است. او در خلال گفتگو می‌گوید:  نادیده گرفتن نظرات کانون صنفی بانک‌ها ممکن است عوارضی را در اجرای مقرره پدید آورد. به سخنانش این نکته را هم اضافه می‌کند که در کشور ما کانون بانک ها هنوز شکل قانونی به خود نگرفته هرچند که اقداماتی برای قانونی شدن آن انجام شده است. گزارش آشنایی با اتحادیه بانک‌های کره هم در این پرونده کار شده که تکمیل کننده مصاحبه است. گفتگوی دیگر این بخش با علی امانی و غلامحسین دوانی است. این دو حسابدار رسمی از وضعیت صورت‌های مالی بانک‌ها خبر می‌دهند. البته در کلامشان گریزی هم به موسسات مالی می‌زنند؛ موسسه مالی وحدت یکی از موسسات مورد اشاره آنهاست که ظاهرا کارهای عجیبی کرده. رئوف رابطی، رییس اداره توسعه سرمایه‌های انسانی بانک تجارت هم در گفتگویی کیفیت نیروی انسانی در بانک‌ها را به نقد گذاشته است.
همه مدعی کربنکینگ هستند!
چهارمین پرونده به موسسات مالی و اعتباری اختصاص دارد. در این پرونده میزگردی با حضور مسعود آتشی، معاون فناوری موسسه مالی و اعتباری نور و سعید عسکری انارکی، کارشناس بانکداری الکترونیک منتشر شده که انارکی در آن هشدار می‌دهد اگر موسسات تازه تاسیس از همان ابتدای کار از فناوری اطلاعات استفاده کنند کارشان راحت‌تر است تا اینکه بخواهند بعد از پیدا کردن رگ و ریشه، مجهز به فناوری شوند. آتشی هم بر این نکته تاکید دارد که در کربنکینگ غوغاسالاری حاکم است و همه مدعی استفاده از کربنکینگ هستند در حالیکه واقعیت این نیست. در گزارشی دیگر موسسه نور به صورت نمونه از بعد بانکداری الکترونیک بررسی شده است. روندهای فناورانه برای موسسات مالی و اعتباری در سال 2018 نیز گزارش دیگری است که در این پرونده به آن پرداخته شده است.
بانک‌ها باید به سمت بیگ‌دیتا و بانکداری پلت‌فرمی بروند
پرونده پنجم، بانکداری الکترونیک است. در این پرونده سمت و سوی حرکت بانک‌ها به سمت فناوری بررسی شده. در این پرونده محمدرضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی در گفتگویی بر این نکته تاکید کرده که بانک‌ها ناچارند از استراتژی مین‌فریم به سمت بیگ‌دیتا و بانکداری مبتنی بر پلت‌فرم حرکت کنند. در همین زمینه گفتگویی با مسعود خاتونی، عضو هیات مدیره و معاون فناوری بانک ملی انجام شده که در آن چگونگی حرکت بانک ملی در ریل فناوری را تشریح کرده است. دو گزارش با عنوان سلطان ارزهای دیجیتال و بازی مستقل بیت‌کوین به نوسان‌ها و جایگاه این ارز در جهان پرداخته‌اند. در ادامه این پرونده، گزارشی از روندهای بانکداری در سال 2018 با عنوان راه رفتن در غبار،نوشته شده که پرونده را خواندنی‌تر کرده است. نافرمانان کوچک عنوان دیگر گزارشی است که نقش فین‌تک‌ها در تمرکززدایی از بازار مالی را بررسی کرده است.
راهبرهای پیاده‌سازی بیگ‌دیتا
پرونده ششم بیگ دیتاست. در همان ابتدای پرونده گفتگویی با سعید روحانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران انجام شده که راهبردها و پیش شرط‌های پیاده‌سازی تکنولوژی بیگ‌دیتا را به بحث گذاشته است. گزارشی هم از رایانش ابری در این پرونده کار شده که مزایا و چالش های استفاده از رایانش ابری را بررسی کرده است. گزارش دوم هم در باره رایانش ابری است. در این گزارش سعی شده رایانش ابری در ایران مورد توجه قرار گیرد.
سفر با کشتی دیجیتال
پرونده هفتم در مورد بانک ملت است. در این پرونده میزگردی با عنوان کسب و کار دیجیتال منتشر شده که علی حکیم جوادی، مدیرعامل گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا، امیر لیلازی، معاون هلدینگ و عضو هیات مدیره مهندسی صنایع یاس ارغوانی، حسن زادمهر، مدیرعامل و مسعود خرقانی معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در آن به رفتارشناسی مشتری در مدل کسب و کار دیجیتالی پرداخته‌اند. پیشتازی بانک ملت در ابزارهای پرداخت هم گزارشی است که از دل ‌های بانک مرکز استخراج شده. روندهای بانکداری دیجیتال در 2018 هم از دیگر مطالبی است که این پرونده را تکمیل کرده است.

فرصت‌شناختی کسب و کار پرداخت
پرونده هشتم، پرداخت نام دارد. گفتگو با محمدمهدی صادق، مدیرعامل سداد اولین مطلبی است که در این پرونده آمده. او معتقد است تمایل مردم به خرید اینترنتی از طریق شرکت‌های پرداختی که در اسم آنها نام بانک وجود دارد، بیشتر است. 9 نفر از کمیته علمی و مسئولان شرکت ایران کیش هم در میزگردی حاضر شدند تا از دقایق هوشمندسازی قراردادها در صنعت پرداخت بگویند. آقایان عبدالمجید صادقی، استاد دانشگاه، وحید صیامی، محقق حوزه صنعت پرداخت و مشاور شرکت، یاشار نجف‌زاده از اساتید دانشگاه و مشاور شرکت، محمد لریان فرد، مشاور ارشد مدیرعامل و مسئول کمیته هیئت علمی، فرهاد وکیلیان، معاون توسعه بازار، احمد هادی‌پور، معاون طرح و برنامه، خانم آقابابایی، قائم مقام معاونت فناوری شرکت، نیما نوح‌پیشه، مدیر مطالعات راهبردی، علی سیروس کبیری، معاونت حوزه طرح و برنامه و صمد شاهسونی حاضران در میزگرد هستند.
دیلویت ایران می‌شویم
در ضمیمه این شماره از ماهنامه بانکداری آینده پرونده ویژه‌ای وجود دارد با شکل و شمایلی متفاوت که چشم انداز شرکت یاس ارغوانی در سال 1400 را پیش بینی کرده است. میزگردی با عنوان «می‌خواهیم دیلویت ایران باشیم» با حضور حسن زادمهر، مدیرعامل، مسعود خرقانی، معاون فناوری اطلاعات، رضا درکی، مدیر بخش دفتر مدیریت پروژهها، سیدعلی گتمیری، مدیر بخش توسعه نرم‌افزار و مسعود عسگری مهر، مدیر بخش مشاوره مدیریت و مشاوره فناوری اطلاعات شرکت صنایع یاس ارغوانی منتشر شده که به چالش‌ها و فرصت‌های این شرکت پرداخته که به دنبال این است به بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دیگر مشاوره مدیریتی با کلان استراتژی دیجیتالی بدهد. در این پرونده سه گزارش دیگر هم منتشر شده که عملکرد 14 ساله این شرکت، سبد محصولات و سامانه جامع فروش و بازاریابی بانک ملت را تشریح می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2