اطلاعات ضمانتنامه‌های بانکی ۵ بانک در سامانه اعتبارسنجی ثبت شد

در راستای ارتقای کیفیت گزارشهای اعتبارسنجی مشتریان اولین سری از اطلاعات ضمانتنامه‌های بانکی از 5 بانک تجارت، پارسیان، سرمایه، سینا و قرض الحسنه مهر ایران به شرکت مشاوره رتبه‌‌بندی اعتباری ایران ارسال و در سامانه اعتبارسنجی بارگذاری شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، همچنین با پیگیریهای به عمل آمده در آینده‌ای نزدیک اطلاعات ضامنین جهت شناسایی تعهدات غیرمستقیم اشخاص، چکهای برگشتی، بدهی‌های مالیاتی و اطلاعات ورشکستگی نیز در سامانه بارگذاری خواهد شد.

بنابراین گزارش بر اساس آئین‌نامه نظام سنجش اعتبار، مصوب هیات وزیران در اسفند ماه 86 کلیه بانکها و موسسات اعتباری موظف به ارسال اطلاعات تسهیلاتی مشتریانشان به سامانه اعتبارسنجی ملی هستند و این اطلاعات از ابتدای سال 1388  تا کنون توسط 95 درصد بانکها به شرکت ارسال می‌گردد.

در زمانبندی صورت گرفته، ابتدا اطلاعات تسهیلاتی از بانکها دریافت و هم‌اکنون با فراگیرشدن این سامانه در اکثر بانکهای کشور و نیاز به ارتقای کیفیت گزارش‌های اعتباری و اعتبارسنجی آن، با هماهنگی‌های صورت گرفته اطلاعات ضمانتنامه‌های بانکی از 5 بانک تجارت، پارسیان، سرمایه، سینا و قرض الحسنه مهر ایران دریافت و در سامانه بارگذاری شد.

با فراگیرشدن استعلام از سامانه اعتبارسنجی در اکثر بانکها و استفاده از گزارش‌های اعتباری و اعتبارسنجی آن جهت شناسایی مشتریان خوش‌حساب و بدحساب و در نتیجه کاهش ریسک اعتباری مشتریان  و نیز به عنوان یکی از گزارشهای تصمیم‌ساز در اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان تسهیلات، بالارفتن کیفیت اطلاعات موجود و جمع‌آوری سایر انواع اطلاعات مربوط به تسهیلات و ضمانت‌نامه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

با پیگیریهای به عمل آمده در آینده‌ای نزدیک اطلاعات ضامنین جهت شناسایی تعهدات غیرمستقیم اشخاص، چکهای برگشتی، بدهی‌های مالیاتی و اطلاعات ورشکستگی نیز در سامانه بارگذاری خواهد شد.

تاکنون در حدود 19 میلیون رکورد اطلاعاتی مشتریان نظام بانکی در سامانه بارگذاری شده و طبق گزارش بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود، میزان پوشش اطلاعات این سامانه در سال 2011 (سال 1390)نسبت به سال ماقبل آن رشد 4 برابری داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄    =  2