بانك‌هاي ايراني بين المللي شوند (بخش دوم)

راهكار رييس کانون بانک‌های خصوصی براي ايجاد ارتباط با بانك هاي خارجي:

به نظر می‌رسد محور تحرک فرصت‌های اقتصادی ایران، بر پایه اقتصاد غیرنفتی باشد.یکی از راهکارهای ایجاد ارتباط با بانک‌های سایر کشورها، این است که سیستم بانکی کشور بتواند خدمات بانکی مورد پذیرش در سطح بین‌المللی را ارائه کند و خودش را در سطح بین‌المللی بشناساند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از شماره 27 ماهنامه بانکداری آینده، بخش اول اين گفتگو ديروز منتشر شد. كورش پرويزيان، مديرعامل بانك پارسيان در بحش اول گفته بود،‌ با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در سال 1396، مبنی بر سوئیچ از اقتصاد نفت محور بر اقتصاد صنعت محور، به نظر می‌رسد محور تحرک فرصت‌های اقتصادی ایران، بر پایه اقتصاد غیرنفتی باشد. بخش دوم اين گفتگو را در ادامه بخوانيد.
*فرصت‌های زیر ساختی مانند شبکه گسترده بانکی و پرداخت الکترونیک، شبکه الکترونیک تبادلات گمرکی و … چقدر می‌تواند برای سرمایه‌گذار خارجی احساس امنیت ایجاد کند؟
گسترش و رشد فناوري‌هاي اطلاعاتی و مالی تاثير فزاينده‌ای بر ادبیات اقتصادی کشور‌ها ایجاد کرده است. گسترش اينترنت و ضریب نفوذ آن در کشورها به عنوان ابر رسانه مهندسی مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری را متحول نموده است.
اهمیت موضوع تا جایی است که براساس آخرین تحقیقات علمی به عمل آمده اقتصاددانان وزنی معادل امنیت سرمایه‌گذاری به زیر ساخت‌های الکترونیکی اختصاص داده اند.در این راستا راه اندازی اخیر نظام الکترونیکی گمرک جمهوری اسلامی ایران فصل تازه‌ای از تعاملات تجاری ایران با کشور‌ها را رقم زده است.
به نظر می‌رسد با توجه به زیر ساخت‌های بازارهای مالی موجود در کشور همچون زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وکنترل‌های حفاظتی خطوط در بازار‌های پول و سرمایه و همچنین نظام الکترونیکی گمرک بسترهای کلان جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم شده است.
*تک‌نرخی شدن ارز به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در تثبیت اقتصاد، امری ضروری است. برای اجرای این برنامه زمان بندی مشخصی را پیشنهاد می‌فرمایید؟
بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصادی بر این باورند که نرخ ارز باید تک‌نرخی شود تا شرایط به گونه‌ای پیش رود که اقتصاد کشور به لحاظ فعالیت‌های مربوط به تبادلات مالی شفاف شود. اما در خصوص اینکه نرخ ارز در یک بازه کوتاه‌مدت یا بلندمدت مورد ارزیابی قرار گیرد، تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد.
همان‌طور که می‌دانید ما دو تجربه در رابطه با تک‌نرخی شدن ارز داریم که یکی ناموفق و دیگری موفق بوده است. اکنون شرایط نسبتا مناسبی برای تک‌نرخی شدن ارز وجود دارد، مشروط بر اینکه دولت بتواند با استفاده از اعتبارات و تسهیلاتی که از بانک‌های خارجی می‌گیرد از افزایش جهشی نرخ ارز جلوگیری کرده تا منجر به افزایش تورم نشود. از طرفی نرخ ارز باید به صورت تدریجی و براساس واقعیات اقتصادی کشور تعدیل شود. پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز تبعات سنگینی برای کشور دارد. بانک مرکزی هر زمانی که به صورت رسمی ارز را تک‌نرخی کند، از آن زمان به بعد باید توان آن را داشته باشد که به هرمیزان، تقاضا را پاسخگو باشد و بتواند به صورت شناور نرخ ارز را مدیریت کند. مانند همان چیزی که در قانون به آن تکلیف شده است؛ بنابراین برای رسیدن به این مرحله نیازمند پیش زمینه‌ها و وجود منابع ارزی کافی برای مدیریت ارز است، اگر تا به امروز بانک مرکزی موفق به انجام این کار نشده است، شاید بیشتر از جنبه احتیاط بوده؛ بدین معنا که دولت وجوه فروش نفت را مستقیم دریافت می‌کند و می‌تواند از این منابع استفاده کند و به داخل کشور انتقال دهد یا برای واردات مورد نیاز کشور استفاده کند و مشکلی از این بابت ندارد.
*برای حضور بانک‌های ایرانی از جمله بانک پارسیان در تشکل‌های بین‌المللی بانکی چه توصیه‌هایی دارید؟
در راستای حمایت از تولید ملی و اشتغالزایی تحت مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، رویکرد سیاست‌های اقتصادی کشور باید به سمت حضور فعال در بازارهای بین‌المللی باشد و بخشی از سهم بازار کشورهای دیگر به محصولات و خدمات تولیدی ایران اختصاص یابد. در همین راستا، حضور بانک‌ها و موسسات اعتباری در تشکیلات بین‌المللی می‌تواند مفید باشد. بدیهی است برای انجام مبادلات اقتصادی در سطح بین‌المللی باید بانک‌های کشور در تعامل با بانک‌های سایر کشورها باشند تا نقل و انتقال پول به سهولت انجام پذیر باشد. یکی از راهکارهای ایجاد ارتباط با بانک‌های سایر کشورها، این است که سیستم بانکی کشور بتواند خدمات بانکی مورد پذیرش در سطح بین‌المللی را ارائه کند و خودش را در سطح بین‌المللی بشناساند. بانک پارسیان از ابتدای فعالیت خود و به خصوص در سالیان اخیر همواره تلاش کرده است در نشست‌ها و تشکل‌های بین‌المللی حضوری فعال داشته باشد و علاوه بر شناساندن خود در سطح بین‌المللی، بتواند نماینده شایسته‌ای برای نظام بانکی ایران باشد.
لازم به ذکر است حضور در چنین محافلی مشروط به رعایت الزامات و استانداردهای بین‌المللی است. در این راستا رعایت استانداردهای پولی و مالی بین‌المللی همچون استانداردهای کمیته بال، استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS، استانداردهای بین‌المللی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم FATF، از جمله الزاماتی است که بانک‌ها و موسسات مالی در تعاملات بین‌المللی می‌بایست به آن پایبند باشند. بانک پارسیان نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که با رعایت مفاد استانداردهای بین‌المللی تلاش دارد همواره سطح تعاملات بین‌المللی خود را افزایش دهد.

*چشم انداز اقتصادی و بانکی را طی یک سال آینده چگونه ارزیابی می‌کنید؟
افزایش دماسنج بازار سرمایه، کاهش نرخ سود بانکی، هدفگذاری نرخ تورم توسط دولت، تلاش بانک‌ها در راستای کاهش تنگناهای اعتباری، اهتمام دولت در کاهش بدهی‌های با انتشار اوراق خزانه اسلامی، افزایش کارگزان بانکی در سطح بین‌المللی، زمزمه‌های تک‌نرخی شدن نرخ ارز، رشد اقتصادی 12.5درصدی کشور در سال گذشته، تک‌نرخی شدن تورم همه و همه سیگنالهای مثبتی از تقویت بخش حقیقی اقتصاد را مخابره می‌کند. در این راستا، با توجه به ثبات نسبی به عمل آمده در بازار و همچنین مدیریت انتظارات تحت تورم هدف‌گذاری شده توسط دولت خصوصا در چند سال گذشته در سایه امنیت داخلی بستری بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری خارجی و رشد فزایند اقتصادی فراهم آمده است.
*اثر اجرای همایش‌های ایران و اروپا بر توسعه دانش بانکی و افزایش تعاملات بین ایران و خارج را چقدر مهم می‌دانید؟
برگزاری اینگونه رویدادها و حضور ایران در کنار کشورهای اروپایی، باعث هم افزایی مالی در سطح بین‌المللی خواهد شد.از طرفی جذب سرمایه‌گذاری خارجی ‌یکی از موضوعاتی است که در اقتصاد کشور روی آن تاکید می‌شود و بطور طبیعی برای انجام این مهم باید بانک‌های داخلی و خارجی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. به این دلیل برگزاری همایش‌های تجاری و بانکی ایران و اروپا فضا را برای ارتقای همکاری‌های بین‌المللی در زمینه ارائه خدمات متقابل بانکداری فراهم می‌کند. همچنین با تأکید بر دیپلماسی اقتصادی در زمان برگزاری اینگونه همایش‌ها می‌بایست راهکارهای رفع مشکلات بانکی مدنظر قرار گیرد، به عنوان مثال بحث فراهم شدن امکان استفاده از کارت‌های بانکی بین‌المللی برای تسهیل در خریدهای اینترنتی باید مورد توجه قرارگیرد و در همایش تجاری و بانکی بین‌المللی باید لحاظ شود. از طرف دیگر اینگونه همایش‌ها می‌توانند راهنمای خوبی برای استفاده از تجربیات آموزشی بانک‌های اروپایی باشند و در انتها کمک بزرگی در شناساندن دو طرف به یکدیگر باشند.

بخش دوم و پاياني

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  4