معاملات ارزی بانک‌ها وارد “رویترز داخلی” شد

با سامانه‌ای که بانک مرکزی راه‌اندازی کرده است از این پس معاملات ارزی بانک‌ها در سامانه معاملات الکترونیک (ETS) یا رویترز داخلی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و به نقل از ایسنا، راه اندازی درگاه اینترنتی معاملات ارزی برای سیستم بانکی از سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرار داشت تا اینکه در روزهای اخیر به طور رسمی راه اندازی شده است. بر این اساس از این پس معاملات ارزی که بانک‌ها بین خود تا پیش از این در بازار بین بانکی انجام می داند به این سامانه منتقل می‌شود. البته معاملات بانک ها با یکدیگر و با بانک مرکزی در این درگاه پوشش خواهد داده شد.

بانک مرکزی هدف اصلی از راه اندازی این سامانه را  تعمیق معاملات ارزی در بازار بین بانکی ارز، افزایش کارایی و سرعت تامین مالی، ایجاد ثبات در بازار ارز، تسهیل تجارت، تسهیل معاملات ارزی در سیستم بانکی و ایجاد خزانه اطلاعاتی غنی از معاملات ارزی اعلام کرده است.

معاملات این سامانه که خاص بانک‌ها بوده و به معاملات عمومی بازار ارز رتباطی ندارد  می‌تواند راهی برای تامین به موقع کسری منابع بانک‌ها و همچنین مدیریت مناسب‌تر دارایی و بدهی ارزی سیستم بانکی باشد. در عین حال که با انجام معاملات ارزی بانک‌ها در این سامانه تامین منابع ریالی درآمدهای ارزی صادرکنندگان غیرنفتی و سرمایه گذاران خارجی به نحوی بهتر از قبل انجام می شود.

در سامانه معاملات الکترونیک که معاملات تحت کنترل بانک مرکزی قرار دارد قیمت‌ها بر اساس نرخ روز بازار انجام می‌شود، نرخی که روزانه در سامانه نظارت ارز(سنا) اعلام می شود.

در راستای ساماندهی معاملات ارزی و حرکت جریان ارزی به سمت شبکه بانکی، از سال گذشته نیز بانک مرکزی انجام معاملات ارزی به نرخ بازار را از سوی بانک‌ها آزاد اعلام کرده بود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  28  =  37