تامین مالی واحدهای دانش بنیان دغدغه اصلی حوزه فاوا

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران مطرح کرد:

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تأمین مالی شرکت های نوپا در حوزه ICT و کاهش ریسک فعالیت آنها در اقتصاد کشور را مهم ترین خواسته های فعالان این حوزه دانست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست تخصصی «ابزارهای تامین مالی شرکت های ICT « با هدف آشنایی بیشتر نظام بانکی کشور با دغدغه های شرکت های دانش بنیان برای تامین مالی آنها، میزبان نمایندگان بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، پست بانک، صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی بود.

محمدرضا طلایی، رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در این نشست گفت: شرکت های دانش بنیان از نظر تامین مالی در وضعیت خوبی قرار ندارند از طرفی قادر به تامین وثایق لازم برای دریافت تسهیلات بانکی نیستند. این روند موجب می شود که جوانان انگیزه لازم برای شروع کسب وکارهای این چنینی را از دست بدهند.

این فعال اقتصادی از سیستم های سنتی که بر نظام بانکی و روند تجارت کشور حاکم است، انتقاد کرد و افزود: باید سعی کنیم همگام با کشورهای دیگر حرکت کرده و از سیستم های جدید استفاده کنیم. فراموش نکنیم که این صنعت پایه رشد و توسعه صنایع دیگر است پس بی توجهی به آن می تواند مانع حرکت اقتصاد کشور به سمت جلو شود.

به اعتقاد طلایی باید وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز جزو وزارتخانه های اقتصادی در نظر بگیریم. وی گفت: تامین منابع برای رشد این حوزه، هزینه محسوب نمی شود، بلکه سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی است. اگر این باور در کشور به وجود آید، بانک ها و صندوق ها کمک بیشتری به صنعت ICT کشور خواهند کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران بر این باور است که اگر دولت در اندیشه کوچک سازی است، فقط باید از حوزه فناوری اطلاعات استفاده کند. طلائی همچنین نقص در قوانین بانکی و گمرکی را از معضلات این حوزه دانست و گفت: هرگاه شرکتی می خواهد اقدام به صادرات کند، گمرک می گوید بار باید در کانتینر قرار گیرد اما محموله شرکت های دانش بنیان، ایده، فکر و نرم افزار است که قابلیت قرار گرفتن در کانتینر را ندارد. این نشان می دهد که قوانین و بخشنامه های کشور در حوزه فناوری اطلاعات ناقص است.

در ادامه این نشست، خدمات تسهیلاتی بانک ها و صندوق ها به بحث گذاشته شد. طبق گفته مسعود مهدوی نماینده پست بانک در نشست کمیسیون ارتباطات، در حال حاضر زمینه لازم برای اعطای انواع تسهیلات به واحدهای فناوری اطلاعات از سوی پست بانک به عنوان بانک تخصصی این حوزه فراهم است. این بانک می تواند برای خرید تجهیزات نیز منابعی را به بنگاه ها تخصیص دهد.

مهدوی گفت: همچنین طبق برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری قرار است حدود 1.5 میلیارد دلار از ذخایر صندوق توسعه ملی تبدیل به ریال شده و به حوزه های مختلف اقتصادی تخصیص داده شود. آیین نامه اجرایی این طرح تا پایان مهرماه تصویب و برابر با آن، مبلغی که برای حوزه فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده، اعلام می شود. در این نشست پیشنهاد شد شرکت هایی که درآمد ارزی دارند از فاینانس هایی که به تازگی از سوی برخی کشورها به ایران اعطا شده، استفاده کنند.

فناوران

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  −  44  =