رئیس اتاق ایران: اسپانیا روابط بانکی و بیمه با ایران را توسعه دهد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مشکل جدی در توسعه روابط با اسپانیا را موضوعات بانکی و بیمه ای دانست و گفت: درحالی‌که انگلیس، آلمان و ایتالیا روابط بانکی خوبی با ایران دارند، بانک‌های بزرگ اسپانیا هنوز برای تجدید روابط پا پیش نگذاشته‌ اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «غلامحسین شافعی» در دیدار با «خایمه گارسیا لگاز پونسه» رئیس آژانس بیمه صادراتی سسه (CESCE) ** اسپانیا که در مادرید انجام شد، افزود: شرکت‌های اسپانیایی حتی در شرایط تحریم نیز روابط خود را با شرکای ایرانی حفظ کردند و بر این اساس توسعه همکاری با اسپانیایی ها جزو اولویت های ایران است.
وی ادامه داد: در شرایط جدید دولت ایران موضوع افزایش فعالیت‌های تجاری با کشورهای دیگر بویژه کشورهای اروپایی را در دستور کار قرارداده و این مساله سبب شده است بخش خصوصی ایران نیز در این مسیر وارد شود.
وی افزود: تمایل سیاسی دولت و بخش خصوصی ایران، آغازگر فصل جدیدی برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای اروپایی بویژه اسپانیا باز کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد با پیگیری مسئولان و فعالان اقتصادی ایران و اسپانیا، گام‌های مؤثری در مسیر بهبود روابط اقتصاد برداشته شود.
شافعی تصریح کرد: در شرایط جدید، کشور اسپانیا از نظر حضور در اروپا و همکاری با کشورهای آفریقایی، می‌تواند شاهراه آغاز فعالیت سه‌جانبه ‌ای بین ایران، اروپا و آفریقا باشد؛ این مساله می‌تواند مزیت خوبی در ارتباط ما و فعالان اقتصادی اسپانیا باشد.
وی تاکید کرد: اینکه شرکت‌های اسپانیایی حتی در شرایط تحریم نیز روابط خود را با شرکای ایرانی حفظ کردند برای بخش خصوصی ایران مساله مهمی است؛ ما به‌عنوان شرکای تجاری که دوستی و نزدیکی دو کشور را شاهد بوده‌ایم، هنوز نیز توسعه همکاری‌ها با اسپانیا را جزو اولویت‌های خود می‌دانیم.
رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه ایران در کل منطقه خاورمیانه باثبات‌ترین و کم ریسک ترین کشور برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، گفت: باوجود اعمال تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی علیه ایران، ایران کشوری است که در سطح جهانی کمترین بدهی را دارد و در شرایط سختی که داشته‌ایم، اکثر معوقات خود را با اسپانیا تسویه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در شرایط جدید نیز که پس از موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده، فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های اقتصادی بویژه در حوزه توسعه صنعت نفت و گاز فراهم آمده است.
به گفته این مقام مسئول، بر اساس سوابق همکاری‌های قبلی، می‌توان امیدوار بود که در شرایط مساعد امروز نیز همکاری‌های تازه‌ای بین ایران و اسپانیا شکل بگیرد.
رئیس اتاق ایران افزود: وضعیت جغرافیایی ایران به‌گونه‌ای است که توسعه صنعت حمل‌ونقل، بویژه حمل ‌ونقل ریلی، به یکی از برنامه‌های جدی دولت تبدیل شده ضمن اینکه توسعه صنایع کوچک و متوسط نیز از سیاست‌های دولت ایران است. با توجه به تنوع صنایع اسپانیا، می‌توان به همکاری دو کشور در این حوزه‌ها امیدوار بود.
شافعی ادامه داد: توسعه صنایع کوچک و متوسط و توسعه حمل‌ونقل ریلی از جمله اولویت‌های دولت ایران است که با توجه به توانمندی‌های اسپانیا، زمینه مناسبی برای همکاری دو کشور فراهم می‌آورد.
شافعی همچنین خدمات فنی‌ و مهندسی در حوزه صنعت خودرو، کشاورزی و گردشگری را از جمله زمینه‌های مساعد برای همکاری دو کشور عنوان کرد.
رئیس اتاق ایران با اشاره به امضای قرارداد ایران با توتال و ایرباس، اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های اروپایی همکاری خود را با ایران آغاز کرده‌اند و ما امیدواریم که اسپانیا نیز به‌عنوان شریک تجاری قدیمی ما همکاری گسترده‌تری را با ایران داشته باشد.
شافعی ادامه داد: نزدیک به 200 میلیارد دلار پروژه در ایران داریم و امیدواریم سهم خوبی از این طرح‌ها به اسپانیا برسد.

 

** یک تریلیون دلار، ظرفیت سرمایه‌گذاری در ایران
کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز در ادامه این نشست ابراز امیدواری کرد، با توجه به عزم عمومی دولت و بخش خصوصی برای توسعه روابط اقتصادی، بتوانیم روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی را تصحیح کنیم و همکاری‌های خود با شرکای تجاری قدیمی را گسترش دهیم.
کاشفی تصریح کرد: در دوران جدید، بسیاری از قوانین اصلاح شده، سرمایه‌گذاری‌ها رصد می‌شوند و سعی بر این است که سرمایه‌گذاری‌ها به نحو مطلوبی در ایران انجام شود.
وی با اشاره به نتایج پژوهش‌هایی که در ارتباط با ظرفیت سرمایه‌گذاری در ایران انجام شده، تأکید کرد: برای مثال تحقیقات موسسه «مکنزی» نشان می‌دهد ایران تا سال 2025 میلادی امکان جذب نزدیک به یک تریلیون دلار سرمایه را دارد و اکنون نیز شاهدیم با وجود مشکلات حوزه ارتباط بانکی، روند سرمایه‌گذاری شتاب خوبی دارد.
محمدحسن فدایی فرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا نیز در این نشست با قدردانی از حضور هیات ایرانی، تأکید کرد: دولت ایران جایگاه خاصی برای بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور قائل شده است و تلاش می‌کند سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران افزایش یابد چراکه اعتقاد داریم هرچه نقش این بخش پررنگ‌تر باشد، اقتصاد بیشتر و بهتر به توسعه می‌رسد.
فدایی فرد با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هر دو کشور برای ترمیم و گسترش روابط اقتصادی دوجانبه تلاش کنند، از لگاز به‌عنوان مدیرعامل بیمه سسه که در گذشته قائم‌مقام وزارت اقتصاد اسپانیا نیز بوده است به خاطر فعالیت‌های گذشته و تلاش‌های امروز تشکر کرد.
به گفته سفیر ایران، قرارداد جدیدی بین اسپانیا و ایران با دخالت سسه و با تضمین و حمایت این بیمه انجام شده که مشکلاتی در ارتباط با آن به وجود آمده است، اما این امیدواری وجود دارد با کمک این شرکت و نفوذی که دارد، این مسائل رفع شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  5