اینکه فینتک‌ها بانک‌ها را از بین ببرند فرای واقع است

مدیرعامل زرین پال مطرح کرد:

مرز بین بانکداری و پرداخت الکترونیک کجاست؟ آیا می‌توان مرزی میان این دو قائل شد؟ در سال‌های اخیر فینتک‌ها به پیشرفتی رسیده‌اند که بسیاری از بانک‌ها را نگران کرده‌اند. آیا بانک‌ها کارکرد خود را از دست می‌دهند و جای خود را به فینتک‌ها می‌دهند؟ مصطفی امیری، مدیرعامل زرین پال معتقد است اینکه فینتک‌ها بانک‌ها را از بین ببرند فرای واقع است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مدیرعامل زرین پال با مطرح کردن مرز بین بانکداری و پرداخت الکترونیک اظهار داشت: پرداخت آنجایی است که از ابزار کارت استفاده می‌کنید؛ حال می‌تواند به واسطه رمز اول یا دوم صورت بگیرد. از آن طرف هر اقدامی که با حساب بانکی شخص سر و کار داشته باشد، عملیات بانکی و بانکداری الکترونیک محسوب می‌شود. مرز بین بانکداری و پرداخت الکترونیک کارت و شماره کارت است. البته در دیگر کشورها تنها تفاوت این است که هر جایی که عملیات پرداخت صورت می‌‎پذیرد، یک عملیات خرید است و در جایی که انتقال وجه صورت می‌گیرد، عملیات بانکی محسوب می‌شود.  

 

مصطفی امیری در ادامه گفت: در حال حاضر نیز بعضی فینتک‌ها عملیات انتقال وجه و دیگر عملیات بانکی را انجام می‌دهند.  فینتک‌ها در دنیای امروز ابزارهایی هستند که عملیات فاینانس را هم ارائه دهند، اما در ایران به دلیل آنکه اکثر فینتک‌ها در حوزه پرداخت فعالیت دارند، نمی‌توانیم مقایسه درست و جامعی با نقاط دیگر دنیا داشته باشیم. به عبارت ساده‌تر بسیاری از فینتک‌هایی که در ایران بعدها به وجود خواهند آمد بیشتر وارد حوزه بانکداری الکترونیک می‎‌شوند، اما باید توجه داشت که آنها شاخه‌های مختلف فینتک بوده و با حوزه پرداخت متفاوت هستند.

 

او با بیان اینکه بانک‌ها و فینتک‌‌ها در تمام کشورها در کنار یکدیگر ارزش آفرینی می‌کنند، بیان کرد: مساله‌ای که وجود دارد این است که هر کدام کار خودشان را انجام می‌دهند. بانک‌ها آنجایی که بتوانند از سپرده‌های مردم منابع بدست آورند یا ریسک‌ها را مدیریت کنند؛ از آن طرف فینتک‌ها هم در استفاده از تکنولوژی در پیدا کردن مشتریان بالقوه و ارائه تدبیرها به مشتری‌های بالفعل با توجه به ابزار تکنولوژی، سرآمد هستند. این دو موجودیت در کنار یکدیگر می‌توانند هم افزایی خوبی داشته باشند.

 

امیری خاطرنشان کرد: بانک به واسطه مدیریت بانکی در دنیا بازتعریف می‌شود. اینکه بگوییم فینتک در آینده بانک می‌شود یا بانکداری را می‌خورد فرای واقع است. باید توجه داشته باشیم که هر موجودیتی با گذشت زمان تغییر می‌کند؛ بانک‌های ما زمانی شعب بزرگی داشتند مردم در صف‌های طولانی می‌ایستادند. امروز با توجه به اینکه ابزار تکنولوژی تغییر کرده، بانک‌‍‌ها تغییر ماهیت دادند؛ آنها به این طرف می‌روند که فعالیت در شعب را مدرن‌تر کنند و نیروی انسانی را تا حد امکان کاهش دهند تا از آن طرف بهره‌وری خود را افزایش دهند.

 

مدیرعامل زرین پال افزود: به طور کلی باید توجه داشت که بانک‌ها موجودات باهوشی هستند که برای ادامه حیاتشان تلاش می‌کنند. بنابراین تنها موضوع مدنظر ما تغییر ماهیت و نفش بانک‌هاست. نمی‌توانیم بگوییم بانک از بین می‌رود و یک موجودیت جدید به وجود خواهد آمد. کمااینکه فینتک‌هایی که در دنیا به وجود آمده‌اند در کنار بانک‌ها ارزش آفرینی کرده‌اند. اینها ارتباطی با حضور یا عدم حضور با فینتک‌ها نداشته است.

 

امیری با اشاره به اینکه سوئیفت در حال حاضر یک موجودیت بزرگ بین‌المللی است و شرکت‌های بزرگ و همه بانک‌‌ها به آن متصل هستند، گفت: در این بین فینتک‌هایی هستند که روی بلاک‌چین‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا بتوانند عملیات نقل و انتقال پول را به راحتی انجام بدهند. توجه داشته باشید موجودیت‌های بزرگ از موجودیت‌های کوچکتر استفاده می‌کنند تا خدمات سطح بالاتری داشته باشند. اتفاقی که در عمل افتاده این است که استارت‌آپ‌هایی که در حوزه بلاک‌چین کار می‌کردند از سوئیفت استفاده کرده‌اند و محصول جدیدتری برای مشتریان بزرگ خود به وجود آورده‌اند. همچنین اعتماد موسسات بزرگ به بانک‌ها یک مولفه غیرقابل انکار است.

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  3