تداوم کوچ پرستوها از شاپرک

آینده شاپرک چه خواهد شد؟

پس از آنکه منصور ساعی به عنوان یکی از گل چین های کلکسیون افراد غلامرضا کاظمی دینان مامور شد تا در شرکت شاپرک به عنوان مدیر روابط عمومی ناظر بر کلیه فعالیت ها رسانه ای محسن قادری باشد اما این حضور چندان به طول نیانجامید و وی در پایان سال گذشته از این شرکت خداحافظی و از آنجا به شرکت ایران ارقام مهاجرت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پس از آنکه منصور ساعی به عنوان یکی از گل چین های کلکسیون افراد غلامرضا کاظمی دینان مامور شد تا در شرکت شاپرک به عنوان مدیر روابط عمومی با هدف ممانعت از مصاحبه، ناظر بر کلیه فعالیت ها رسانه ای محسن قادری باشد اما این حضور چندان به طول نیانجامید و وی در پایان سال گذشته از این شرکت خداحافظی و از آنجا به شرکت ایران ارقام مهاجرت کرد.

ممنوعیت مصاحبه محسن قادری در بانک مرکزی از زمانی کلید خود  که وی در سال 92 بحث اجرای طرح کارمزد را زودتر از موعد رسانه ای کرد و این مسئله یعنی رسانه ای شدن زود هنگام طرح کارمزد به زعم مسئولان ذیربط بانک مرکزی عامل اصلی شکست طرح محسوب می شود. اگر چه این ادعای مسئولان بانک مکور چندان صحبح نیست اما به هر حال دود نشست خبری سال 92 قادری همچنان چشمان وی و دل برخی دیگر را در بانک مرکزی می آزارد.

بعد از این مسئله در حالی که  قادری عملا از انجام هر گونه مصاحبه منع شده بود اما این ممنوعیت چندان از سوی وی جدی گرفته نشد تا این که در نهایت منصور ساعی ماموریت یافت تا در لباس مدیر روابط عمومی ناظر بر هر گونه گفتگوی قادری با رسانه ها باشد و در واقع هدف آن بود که وی تحت هیچ شرایطی مصاحبه ای با هیچ رسانه ای نداشته باشد.

اما باز هم این قادری بود که برگ برنده را در دست داشت و در نتیجه با شگردهای مخصوص به خود هر از گاهی مصاحبه ای با رسانه ها داشت و این امر به معنی عدم موفقیت ساعی در به انجام رساندن ماموریت محوله بود بر همین اساس  وی در پایان سال به بهانه انجام امور تحصیل و تدریس در دانشگاه از  شرکت شاپرک خداحافظی کرد و خیلی زود به شرکت ایران ارقام پیوست.

ساعی در باره ترک شاپرک میگوید:رفتن من از آنجا(شاپرک) به دلیل اشتغالات علمی و دانشگاهی و عدم فرصت حضور تمام وقت در آنجا بود. وی ادامه می دهد:استعفا از یک مجموعه با میل و اراده هم کاری عادی است زیرا با میل و اراد آمدن و رفتن کاری بسیار عادی است.

 

دیگرجابجایی ها در شاپرک

یکی دیگر از پرستو هایی که از شاپرک کوچ کرد و به شرکت ایران ارقام پیوست سعید احمدی پویا است وی که به عنوان معاون عملیات در شبکه الکترونیک پرداخت کارتی مشغول بود بعد از اینکه روشن نژاد به عنوان مشاور در مهرماه به این شرکت مهاجرتی دوباره داشت و در آبان ماه به عنوان معاون جدید توسعه و نظارت شاپرک منصوب شد به این نتیجه رسید که فصل کوچ  فرا رسیده و لاجرم در آذرماه سال گذشته از این شرکت استعفا داد و بعد از مدت کوتاهی  به عنوان  معاون توسعه سامانه‌های بانکی در شرکت ایران ارقام  مشغول به کار شد. مازیار عربشاهی نیز از جمله افرادی بود که با آمدن قادری از شرکت شاپرک کوچیدن را برگزید  و همزمان با احمدی پویا در شرکت ایران ارقام به عنوان مدیر توسعه و کسب جامه اشتغال پوشید.

پس از اینکه امیر فتاحی مدیرعامل ایران ارقام  به این شرکت بیایید تلاش کرد تا تیم جوانی را در این شرکت جهت توجول گرد هم آوردو وی قبل از اینکه به ایران ارقام بیایید در شرکت ملی انفورماتیک سمت مشاور این شرکت را بر عهده داشت.

بنابراین گزارش شرکت شاپرک از جمله شرکت هایی است که پس از رفتن سامان قطبی تغییرات مدیریتی زیادی در سطح هیات مدیره و مدیران میانی را تجربه کرده است. طی سه سال 92 تا 95این شرکت تغییر سه رئیس هیات مدیره، چندین عضو هیات مدیره، چنیدن معاون عملیات و معاون مالی و  روابط عمومی و دیگر مدیران  را در کارنامه ثبت کرده است.

پیش از این نیز گفته می شد که محمد گرکانی نژاد پس از آنکه از مسئولیت مرکز توسعه الکترونیک استغفا داد به قصد در دست گرفتن تصدی راس هرم شاپرک راهی بانک مرکزی شد اما وجود گروه های هم وزن اما رقیب در این بانک باعث شده هنوز این فرصت به وی فراهم نشده باشد. گرکانی نژاد اما هنوز مشاور بانک مرکزی و منتظر است تا شرایط لازم برای تصدی این پست فراهم آید. وی در زمان قطبی به عنوان فرد دوم این شرکت ایفای نقش می کرد و از گزینه های پیشنهادی برای ریاست شاپرک بعد از قطبی بود.

 

آینده شاپرک

شاید هنوز زود باشد که درباره آینده شاپرک بحث شود اما اختلاف نظرها در باره چگونگی ایفای نقش شاپرک در پازل صنعت پرداخت بسیار زیاد است. اختلافاتی که حتی ممکن است به حذف سوئیچ شاپرک و ادغام دوباره بخش های فنی این شرکت با شرکت خدمات انفروماتیک منجر شود. همچنین بخش های غیر فنی و نظارتی نیز در اداره نظامها پرداخت بانک مرکزی متمرکزی شود.( اداره ای که گفته می شود قرار است به مدیریت کل ارتقا تشکیلاتی یابد تا در مدیریت بهتر ماموریت هایش موفق تر عمل کند. )اما در عین حال ساختار مالکیت  شرکت شاپرک  و همچنین درآمدهای حاصل از کارمزد تراکنش های شاپرکی روی پایانه های فروشگاهی و دیگر درگاه های خرید که نمی تواند به حساب بانک مرکزی واریز شود از جمله عواملی است تحولات در شاپرک را با تردید روبرو ساخته و باعث تشدید رقابت بین گروه های رقیب شده است. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند شاپرک در عین حال می تواند با فاصله گرفتن از بانک مرکزی  ایفای نقش بهتری در عرصه پرداخت داشته باشد به طوری که سهام ممتازی برای بانک مرکزی در این شرکت وجود نداشته باشد و  هیات مدیره آن به طور مستقل و با اکثریت بانکهای عامل به ایفای وظیفه بپردازد. چنین اختلافاتی باعث شده تا شاپرک در حال حاضر از یک سو به عنوان مانعی بر سر راه کسب و کار مشتقل و چابک شرکت های پرداخت قلمداد می شد از سوی دیگر بانک مرکزی نیز چندان حاضر نیست تا این شرکت را در قامت یک شرکت قدرتمند ببیند. محسن قادری مدیرعامل این شرکت البته نظر دیگری دارد و معتقد است شاپرک ماموریت دارد تا صنعت پرداخت را براساس شاخص ها معمول دنیا استاندارد کند تا چه حد گفته های وی را درست بدانیم بحثی است که باید به اتفاقات شاپرک طی چند سال گذشته رجوع کنیم.بر همین اساس پیش بینی می شود چالش های پیشروی شرکت شاپرک در چند سال آتی کم نباشد.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +    =  13